Alleenstaande ouderschaps kortingen??

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Vaantje, 30 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    #1 Vaantje, 30 jan 2010
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
    Hallo Allemaal,

Ik ben er sinds afgelopen maandag achter dat ik 7 weken zwanger ben. Een totale verassing gezien mijn partner en ik 3 weken (definitief) uit elkaar zijn. Had hier niet op gerekend en/of verwacht, maar tadaaa...toch moet het zo zijn dan.

Mijn ex wil niet dat het kindje komt, gezien hij verder is gegaan met zijn leven en vind dat een kind moet opgroeien in een liefdevol gezin met 2 ouders die van elkaar houden.
    Maar daar ben ik het gelukkig niet mee eens, een moeder alleen kan het kind nét zo veel, of eventueel nóg meer liefde en aandacht geven en dan ben ik liever gelukkig alleen dan ongelukkig samen.
    (mijn mams heeft mij en mn zusje ook alleen opgevoed, en we hartstikke goed terrecht gekomen!!)

Als het kind er eenmaal is ben ik zeker dat hij wel zn verantwoordelijkheden na zal komen (hij is immers al vader), alleen financieel durf ik niet te zeggen.

Ik heb hem en mijn omgeving al verteld, "mocht" dit kindje komen (als alles goed zit, 10/2 te zien bij de VK) dan komt het ook gewoon en is het welkom.

Ik ben niet bang het in mn eentje te moeten doen, ondanks dat ik het wel een zwaar idee vind, gezien ik in mn eentje een (duur) koophuis heb en nu al weet dat ik (waarschijnlijk) zker 4 dagen moet blijven werken wil ik mijn huis kunnen behouden. Financieel is het best zwaar als je in je upje een koopwoning hebt, laat staan als er nog een kind bij komt. Maar dit zal geen reden te hoeven zijn om t niet te laten komen.

Ik ben nu 29 jaar, heb een vaste baan, een dak boven mn hoofd, mn autot'je, fam en vrienden die voor me klaar staan.
    Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de centjes, want hoe ga ik het redden financieel?? :(

Nu heb ik al van diverse mensen gehoord dat je als alleenstaande moeder nog het eea erbij krijgt zoals alleenstaande ouderschaps kortingen/belastingen/kinderbijslag etc.

Wie o Wie kan mij hier iets over vertellen? of mij naar bepaalde links toe wijzen? om te zien waar ik eventueel recht op heb.
    Wat alimentatie vd vader betreft, "denk" ik niet dat ik daarop hoef te rekenen, en als hij zijn kind niet zou erkennen zou ik daar sowieso niets kunnen halen, toch??

Hmmm :( Ik hoop dat iemand mij hierbij verder kan helpen/informeren.

Alvast bedankt!!!

2. maartje1983

maartje1983 Actief lid

29 apr 2007
    184
    0
    0
    Hoi,

Je moet even kijken op de site van de belastingdienst en dan moet je even kijken bij verzoek of wijziging voorlopige aanslag, je moet dan je gegevens invullen en zo kun je precies zien hoeveel alleenstaande ouderkorting je kunt krijgen en ook meteen combinatiekorting/aanvullende combinatiekorting, verder kun je ook op de site van de belastingdienst uitreken hoeveel toeslagen je kan krijgen.

Succes

Groetjes,

Maartje

3. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is toch nog een andere site voor: rechtopgeld.nl of zoiets? Daar staan heel veel andere zaken ook. Als ik er weer opkom, zal ik hem posten voor je.

4. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Je hebt als alleenstaande moeder idd recht op behoorlijk wat geld, natuurlijk wel afhankelijk van je inkomen:

- Kinderbijslag = voor iedereen en ong. 190 euro per kwartaal
    - Kindertoeslag = inkomensafhankelijk, ik krijg voor 2 kinderen 75 euro per maand
    - Kinderopvangtoeslag = inkomensafhankelijk, maar als alleenstaande ouder krijg je een extra alleenstaande ouder-deel terug
    - Alleenstaande ouderkorting + aanvullende alleenstaande ouderkorting. Idd aan te vragen via de voorlopige aanslag. Ook dit is afhankelijk van je inkomen. Je kunt dit als een bedrag per maand terug krijgen. Ik heb het dit jaaropgespaard en krijg nu ruim 2000 euro, dus omgerekend per maand ook een behoorlijk bedrag.

Als je alles optelt is het dus behoorlijk veel geld!
    Ik ben zelf ook alleenstaande met 2 kindjes en een koopwoning, en met behulp van de bovenstaande regelingen is het allemaal prima te doen.

5. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Oh ja wat betreft allimentatie. Hier ontvang ik ook niets. ExLief heeft geen werk en van een kale kip valt niet te plukken.
    Maar je kunt zeker wel wat afdwingen hoor, ook als hij het kind niet wil erkennen. Wel een hele rompslomp via de rechter. Maar het kan wel!

6. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    @ misskeita, thanks!!!!

ik word hier al heel wat wijzer en vrolijker van.
    Zo te horen heb ik dus indd wat meer kans op hulp en toeslagen.
    Moet me zodadelijk hier ff goed op orienteren, enig idee wanneer je zoiets aan moet vragen? is dit al noodzakelijk voor de geboorte of kan dit ook na de geboorte?

en ja, wat alimentatie betreft... pfff mn ex is net zo een kale kip en ga daar ook helemaal niet van uit en trouwens dat wil ik ook helemaal niet! Ik ga gewoon lekker uit van mezelf, dat ik mij en mijn kindje kan bieden wat nodig is, zonder daarvoor anderen nodig te achten, met uitzondering van de alleenstaande ouder kortingen dan ;)
    Gelukkig dat we in zo een fijn land leven waarin dat soort dingen mogelijk zijn!!!

Deel Deze Pagina