Hoi Al een tijdje verloopt de relatie tussen mijn vriend en mij wat 'stroef'. Wij hebben samen een zoon. Hij heeft onze zoon wel erkend, maar nooit ouderlijk gezag aangevraagd. Aangezien ik er steeds meer aan zit te denken om in de toekomst alleen verder te gaan, ben ik erg benieuwd wat nu precies zijn rechten en plichten t.o.v. van ons kind zijn. Ik ben er van overtuigd dat hij een toegewijde vader is en zijn kind zo vaak mogelijk zou willen blijven zien en ook over de financiële steun hoef ik niet te twijfelen. Meer ben ik benieuwd wat feitelijk zijn rechten/plichten zijn. Wie weet hier meer over?
Heel primair: Hij heeft recht op 'n omgangsregeling met jullie kind en recht op informatie en de plicht alimentatie te betalen, als hij draagkrachtig genoeg is. Jij hebt bijvoorbeeld weer 'n informatieplicht, wat inhoudt dat jij alle belangrijke zaken aangaande je zoon aan hem door moet geven. Ook in een situatie als die van jullie zou ik hoe dan ook een mediator in de arm nemen en een ouderschapsplan opstellen, om vervolgens deze te laten bekrachtigen bij 'n rechter. Dan weten jullie allemaal precies waar jullie aan toe zijn...
Graag gedaan... Ik ben geloof ik een soort lopende encyclopedie wat dit betreft... Sterkte met het maken van 'n keuze...