Alleenstaande ouderuitkering wordt gekort vanaf januari 2015

Discussie in 'De lounge' gestart door eltigra, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Mijn nichtje heeft een zoontje. Zit al vanaf geboorte in bijstand, kind is nu net 5 en ze moet nu pas solliciteren. Ik weet dus niet of dit wellicht nu gewijzigd is maar zij heeft dus 5 jaar bijstand ontvangen zonder enige vorm van tegenprestatie in de zin van sollicitatie.

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Heb net de rijksoverheid gebeld en deze vraag er ook gesteld.

ze gaat het doorsturen naar het ministerie mijn vraag.

Hoe het zit en hoe het gaat van af 1 januari.

Kan wel vertellen wat ik net ook al vertelde dat het echt onzeker voelt. Kan mijn kids al niet zo veel bieden( net zo als werkende ouders ik weet) maar een stukje stabiel inkomen is wel het miste wat ik nodig heb om te overleven en onzekerheid maakt bij mij onbemind.
    Wat moet ik doen wat kan ik doen om te overleven.//

Van de week was er een topic over alleenstaande ouders en dat andere er respect voor hebben hoe dat gaat. Het is een zeer onzeker bestaan en een zwaar bestaan ook als je werk hebt.

Wat de overheid ook mag doen van mij is de vaders aan pakken die onder de alimentatie uit komen door schulden op te bouwen en zo onder hun plicht vandaan komen die worden niet gepakt.

Het gaat mij idd aan het hart. deels frustratie omdat vaders vaak wel de lusten hebben maar niet de lasten. Je als moeder je in vele bochten moet wringen om kinderen er niet tussen te zetten.

Soms zou ik mijn vriend( lat zo als velen weten) wel eens z.n klap willen verkopen van jij mag ook wat meer lasten overnemen dan alleen de lusten. en dat van uit een scheiding het recht op alimentatie te aller tijden vast staat. Onder welke omstandigheden vader ook zich wringt of zit. want het is niet alleen de moeder die overal voor op moet draaien.

Ja klink wat gefrustreerd maar kan het ook niet anders uiten dan op deze manier.

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nja ik weet niet of en wanneer het dan veranderd is... Hier geldt dat in ieder geval totaaaal niet

4. momof1

momof1 Lid

3 jan 2014
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je kunt ontheffing aanvragen tot je jongste kind 5 jaar is, maar dat kan de gemeente in principe ook weigeren, al gebeurt dat zelden

5. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Klopt, die regel is er wel maar kan je niet zo makkelijk gebruik van maken. Onder de 27 jaar word je namelijk terug naar school gestuurd. Ik ben alleenstaande schoolgaande mama met 2 kids onder de 5 namelijk ben 25 jaar en dan heb ik maar 2 maanden aanvullende bijstand gehad. Toen ben ik zelf maar naar school gegaan...geen zin in dat traject bij de gemeente dat hun alles betalen. Dus heb wel alle stappen mogen aanhoren en ga nu heerlijk al een aantal maanden naar school:D

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Klinkt misschien hard, maar jij kiest er voor 4 kinderen te nemen niet de overheid. Je kunt dan toch ook niet verwachten dat de overheid van alles moet betalen voor je kinderen.

En als het goed is als je een gehandicapt kind hebt krijg je meer kinderbijslag.

7. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Wauw je krijgt dus 948e + 270e?
    En dan nog evt kindgebonden budget en huur- en zorgtoeslag? En weet ik waar je nog meer recht op kunt hebben?
    Mag aannemen dat het om bruto bedragen gaat anders zou het wel erg veel zijn.

Kot toeslag wordt niet gekort, juist verhoogd. Zeker in jouw geval met een laag inkomen krijg je heel erg veel.

Ik vind dat al die regelingen gekort mogen worden. Je kiest zelf voor kinderen. Je weet dat ze veel geld kosten. Je kunt niet van een ander verwachten dat ze daarin bijspringen.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.261
    6.156
    113
    Jij ben bewust bammer?

9. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Ik ben 27 en heb ook een ontheffing, niet zomaar hoor.. En kreeg ook een scholingsplicht idd, waar ik ook voor ontheven ben voor nu iig. Als ik goed gekeken heb heft het elkaar idd wat op. De alleenstaande ouder kop is 2800 euro als dat pm word uitgekeerd is dat 233 euro en neemt al een groot deel weg. Daarbij word het kindgebondenbudget wat verhoogd.
    Dit is wat ik erover kon vinden iig..

10. sunshineS1976

Ben t overigens wel eens met eerder genoemde opmerkingen dat achter de vaders aangegaan moet worden als ze onder alimentatie proberen uit te komen!

11. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    Wachten tot meneertje besluit om geboren te worden
    s Hertogenbosch

Ja, ik ben bewust bammer.

12. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    s Hertogenbosch
    #32 eltigra, 2 jul 2014
    Laatst bewerkt: 2 jul 2014
    Dus jij vindt dat als door omstandigheden buiten jezelf om je aangewezen bent op de overheid om niet primair noodzakelijke wensen toch te realiseren dat je daar dan vanaf moet zien of dat je daar dan zelf de gehele financiële gevolgen voor moet dragen?

13. KimK

KimK Niet meer actief

Uhm. Ja?! Bijstand is er voor de noodzaak, niet voor de gezelligheid.

14. sunshineS1976

Uh ik denk dat je heel blij mag zijn dat je in dit land woont in dat geval en nog wat KRIJGT. Genoeg andere landen in Europa die het je zelf laten uitzoeken!
    Waarom zijn er hier zoveel Bulgaren, Polen, Roemenen enz? En is er zoveel uitkeringsfraude?

Daarnaast las ik hier ook al "ik wil wel werken maar dan moet ik kinderopvang betalen"

Ik denk dat iemand met bovengenoemde bedragen en alles wat daar bovenop komt aan toeslagen meer heeft of net minder dan een fulltime werkende moeder met een normaal/lager salaris na aftrek reiskosten woon-werk en kinderopvang. En dan moet zij de kinderen hele dagen missen.

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    +1

Er moeten meer mensen uit de bijstand, ik vind het niet meer dan logisch dat je probeert te gaan werken om zelf je gezin te onderhouden. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je gezin, dat is toch niet gek?
    Nederlanders zijn zo goed in klagen, idd in andere landen hoor je ze niet en moet je kijken wat ze niet hebben!

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Enne de regeling dat je niet hoeft te werken tot de jongste kind 5 jaar is, is helemaal bespottelijk!

17. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

je krijgt van de wajong normaal ongeveer 950 euro met alleenstaande ouderkorting is dit 1128 euro dat scheelt best een hoop
    ik ben eigenlijk dus blij ik eind van deze maand weer ga samen wonen want had het absoluut niet gekunnen om het te blijven bol werken met 3 kindjes :)

18. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

wat ik wel erg vind alweer deze gehele discussie over werken en zelf je gezin te onderhouden
    zou niks anders willen maar helaas ik kan dit niet hoe graag ik ook zou willen
    er zijn ook mensen die een zware beperking hebben maar er word hier steeds vaker oordeel getroffen dat vind ik eerlijk gezegd niet altijd een ver eerlijk

19. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    s Hertogenbosch
    Ten eerste heb ik geen bijstand, ik heb Wajong en ben 100 % afgekeurd. Ik hoef niet te solliciteren, doe het wel maar de kans dat ik een baan krijg hier in de buurt is vrijwel nihil.

Omdat ik wel wil werken en het beter wil hebben ben ik weer begonnen Aan m'n universitaire studie en zou ik het aankomende jaar met behoud van uitkering, op eigen kosten, m'n bul kunnen halen.
    Daarom was dit jaar ook het juiste moment om m'n kindje te krijgen aangezien ik verwacht het hierna niet meer te kunnen.
    Indien ik gekort word is dit moeilijker voor me, nog wel haalbaar, maar wel moeilijker. Uiteindelijk red ik het toch wel, en ik neem niet nog een kindje als ik niet verwacht daar uit eigen macht voor te kunnen zorgen zonder hulp.

Dat daar gelaten, er zijn veel mensen die mindere vooruitzichten hebben. Die rond moeten komen van wat ze krijgen en waarschijnlijk tot de kinderen groter zijn niet meer kunnen dan blijven hopen op werk en die worden erg zwaar getroffen door deze regeling.

Verder vind ik het erg frappant dat het 'onrechtvaardige' aan mensen die geld krijgen wat ze niet nodig hebben om te overleven volgens de helft hier op het forum alleen maar betrekking heeft op andere mensen. Degenen die zwanger de ww ingaan en hun baan kwijtraken mogen dan ook geen ww, want dan had je maar niet zwanger moeten worden en zo kan ik er nog wel een heleboel meer noemen.

Dan nog iets: Ik betaal iedere maand 210 e ziektekosten waar ik bijna niets voor terug krijg en m'n medicijnen die moet ik zelf volledig betalen omdat ik geen standaardvariant heb.
    Ik betaal dus ook mee met aan het verwijderen van de vetschort van sommige mensen hier en de zwangerschapsbehandelingen. Waarom dragen jullie die niet zelf dan? Als er wel geld is voor vakantie en high tea en weet ik welke bullshit dan hoef je ook geen kot en huursubsidie en belastingteruggave en een extra belasting te zijn voor het ziektekostenstelsel want ja, je kunt het wel betalen maar de staat geeft je dit voordeel dus je neemt het maar?
    Beetje hypocriet!

20. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    s Hertogenbosch
    Die regeling bestaat helemaal niet.

Deel Deze Pagina