Vanaf wanneer eet een kind redelijk 'normaal'?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mrs Blossom, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn ons wat aan het orienteren op tzt het introduceren van vast voedsel en Rapley spreekt ons wel aan, maar misschien zijn er ook wel andere opties.

Maar terwijl we aan het denken waren, hadden we ineens de vraag: vanaf welke leeftijd eet een kind gemiddeld eigenlijk echt zelfstandig? Dus van een bord met mes en vork. Dat er dan nog regelmatig hagelslag en spaghettisaus op wangen zit tel ik even niet mee. Maar vanaf wanneer eet een kind gewoon wat de pot schaft zonder dat je er echt continu mee bezig moet?

Just curious.

Edit: 3 tot 4 jaar lees ik nu ergens. Is dat ook jullie ervaring?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier vanaf het introduceren van de Rapley-methode (6 maanden). Niet met vork, mes en lepel natuurlijk, maar wel gewoon zelf en had je nauwelijks omkijken naar. Nu eet ze ook goed met een vork en lepel, maar liever met de handen en dat vind ik prima ;) Ok bij soep, pap en toetje moet je nog wel wat helpen om er ook goed wat in te krijgen, maar ze is heerlijk zelf bezig.

3. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ha, dat is ook onze bedoeling: in principe vanaf 6 maanden. Maar onze vraag is eigenlijk hoe lang het dan zo'n zootje blijft en vanaf wanneer het een beetje 'netjes' wordt. Niet dat we ervan laten afhangen of we Rapley gaan doen, maar dan heb je wel een beeld erbij zeg maar.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Met mes en vork? Mijn zoontje is nu ruim 2,5 maar kan dit nog (lang) niet. Ik zie nooit een kind van 3/4 netjes met mes en vork eten hoor.
    Mijn kind eet wel met lepel of vork en dat gaat wel goed maar hij knoeit altijd wel een beetje :)
    Met de pot mee eten doet hij vanaf 1 jaar, al zijn er nog altijd meer avonden dat er bijna geen hap naar binnen gaat dan avonden dat hij zijn bordje netjes leeg eet :p

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oh echt netjes.. Tja, dat gebeurt hier nog lang niet altijd. Merendeel van de tijd gaat het nu vrij netjes, maar er zitten dagen bij daar word je niet vrolijk van haha. Ook de middelste kan er soms nog wat van, maar vrij netjes vind ik dat het sinds haar 2e verjaardag wel gaat. Mes hebben ze hier trouwens nooit bij het eten erbij wel vork en lepel (de middelste en jongste) kunnen ze zelf kiezen waarmee ze eten of om en om bijv.

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    mijn dochter is bijna 4 en eet redelijk netjes met mes en vork. Moet wel haar vlees enzo snijden, maar verder doet ze het prima zelf. Smeert tegenwoordig ook haar eigen boterhammen. Dit geeft nog wel eens troep maar gaat over het algemeen prima

7. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eigenlijk is het heel verschillend dus?

8. adi

adi Niet meer actief

Hier ook zo. Ze eten vanaf ong 4 jaar ook met een eigen mes(je), maar vlees snijden lukt niet altijd goed.
    Boterhammen smeren doen ze al langer, vanaf 2,5 jaar op kdv.

Dat zegt overigens niet dat het nooit geknoeid wordt. Dat is hier verschillend per kind. Mijn 1 dochter is gewoon een smeerpoets. De andere 2 zijn veel netter.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.999
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    tja, mijn zoontje van 3,5 kan heel goed dingen snijden met mes en vork. Alleen het daarna ook opeten is een groot probleem ;)
    Dus om nu te zeggen dat hij "normaal" eet…
    Meestal laten we hem een poosje met zn mes en vork spelen en eindigt het toch dat we hem zitten te voeren, omdat hij anders bijna niks eet :(

10. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Elise eet zonder knoeien met lepel/vork en handen vanaf ongeveer haar tweede. Ze is erg vaardig in het zonder knoeien met haar handen eten dus ik zie het probleem ook niet. Kan dus al best snel zonder rotzooi maar echt met mes en vork is natuurlijk een andere zaak

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Verschilt denk ik per kind, maar ook per 'fase' waar je kind doorheen gaat...
    Hier kan ze het ook heel netjes, maar soms ook weer even niet.
    Denk ook niet dat je je daar op moet gaan focussen.
    Het hele proces leren eten gaat in allerlei stappen en fases, die dan weer goed en dan weer minder goed gaan!
    Hier ook gedeeltelijk volgens Rapley gedaan...

12. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    #12 frommel, 14 jan 2014
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014
    Het zal per kind wel verschillen, maar ik denk dat 3 a 4 jaar echt wel laat is hoor, voor een gemiddelde.

Dl heeft sowieso nooit de neiging gevoeld zich met voedsel in te smeren, al was het tot 1,5 wel vaak een bende(voornamelijk rapley).Vanaf toen kon ze redelijk netjes met handjes, lepel en vork eten, boven haar bordje. (Al valt er echt nog wel wat kruimels, maar datvnd ik gewoon normaal) Vanaf 2 jaar smeert ze dr eigen brood(met afen toe wat begeleiding ;) ) en doen we eigenlijk alleen nog een slab om met bv soep of yoghurt of pastasaus en vanaf 2,5 snijd ze ook dr eigen eten (natuurlijk helpen wij nog wel met stugger vlees).

Ze is nu net 3, maar kan echt al wel zelfstandig netjes eten, en als ze knoeit ruimt ze dat ook weer op. Ze gebruik mes, lepel, vork maar ook dr handen en ook netjes een servetje voor knoeien, handjes of dr mond.

ik heb ook niet het idee daf ze hier uniek in is, op de psz eten al die kindjes zelfstandig en ruimen zelf op.

13. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat leuk, al deze verhalen. Rapley wordt toch een beetje gebracht als: doe het zus en zo, dat eet het sneller zelfstandig. Maar wat 'sneller' dan precies is... Ik bedoel ook niet met mes en vork alsof je bij de koning(in) aan tafel zit. Maar gewoon, dat het niet een megabende wordt. Leuk om te horen dat het allemaal best snel kan gaan dan.

Wij willen heel graag Rapley doe, maar kijken gewoon een beetje op tegen de smeerbende. Maar als dat geen eeuwen duurt kunnen we dat wel aan :D

14. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij zijn met 6 maanden begonnen met zelf laten eten (Rapley), inmiddels is ze 1 en eet ze grotendeels met de pot mee. Ze kan netjes eten maar geen hele maaltijd zelfstandig met bestek. Ze eet nu en met haar handjes (zit bijna nooit meer in haar haren, behalve als ze tijdens het eten het liedje gebaart 'klap eens in je handjes blij, blij, blij, op je boze bolletje... tja dan zit het er wel in) en oefent met een vorkje/lepel. Prikken is nog wat moeilijk maar daarna in haar mond steken gaat heel goed.
    De echte smeerbende is hier dus echt wel voorbij, ze heeft wel eens een bui dat ze eten op de grond gooit maar dat is hier vaak even een fase.

15. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij gaan de katten daar heeeeel blij van worden ;p

Wat ook meespeelt is dat mijn moeder echt anti-Rapley is. Ze gelooft er gewoon niet in. Dus ik wil even aanvoelen hoe lang de periode is dat we beter niet uitgebreid kunnen gaan tafelen met mijn ouders, haha. We zullen zien, vooraf weet je toch niet hoe het exact gaat.

16. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Ik heb gewoon nooit gezegd dat ik aan rapley deed, ik gaf ZL gewoon stukjes, dat is ook het advies van het cb hier om zo snel mogelijk stukjes aan te bieden.

En mijn moeder vond het juist heel erg leuk want zo kon ZL ook genieten van haar lekkere eten (natuurlijk zonder zout, maar wel met kruiden) Mams is kok en houd er dus echt van als mensen met smaak zitten te eten.

De echte smeerperiode is toch denk ik wel tot anderhalf. En echt afhankelijk van het kindje, hier heeft nooit wat in de haren gezeten en juist vooral veel op de grond (zwaartekracht is echt super interessant:D). Nu 16 maanden en de kat is er dol op. En ach wat is troep het is ook zo weer opgeruimd.

Ps vraag aan je moeder of zij ooit het brood gepureerd heeft;)

17. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ach, het was ook een andere tijd. Amper borstvoeding, slechtere flesvoeding, verplicht bijvoeren vanaf 3 maanden, wel al gewoon direct dingen met zout en suiker... Ik denk dat mijn moeder er nog niet zo aan kan wennen dat de inzichten veranderd zijn en dat wij sommige dingen radicaal anders gaan doen dan zij, ook al ben ik prima gelukt :D

Volgens mij werkte m'n moeder niet met puree, gewoon met iets op een lepel doen en dat erin proppen. Vrijwel direct volledig met de pot mee, dat dan weer wel.

18. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Hier kan ze nu goed met een lepel eten (bijvoorbeeld kwark, yoghurt of dikke soep), slab is wel echt nog nodig. Dit kan ze nu sinds een maand ofzo best goed en elke dag een beetje beter. Prikken met een vork gaat ook redelijk, heeft ze nog iets hulp bij nodig. Het is wel zo dat ze sinds ze ruim een jaar is echt veeeeeeel minder een smeerboel maakt dan in het half jaar ervoor. Was echt een bende soms :D! Maar zij genoot en werd elke dag handiger en dat was me alles waard. Ook het elke dag vegen en dweilen, etc, haha!

19. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    als aanvulling op de vraag van de TS: wanneer eet je kindje het eten mee en hoeft er geen fles/borst meer NA/VOOR het eten? Ik zie dat nog al eens voorbij komen en mij lijkt als een kindje goed eet daar in de avond geen avondvoeding meer na hoeft. En bij ontbijt naast het ontbijt misschien wat zuivel maar verder?

Deel Deze Pagina