Allereerste hapje, hoeveel mag hij hebben?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Zonnestraal77, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Hallo dames,

Ons zoontje is ruim 4 maanden, weegt 7,8kg en is 65 cm.
    Met lengte en gewicht boven gemiddeld en net niet buiten de curve.

Ik had willen wachten met bijvoeding tot 6 mnd ook ivm zijn KMA.
    Hij krijgt hiervoor Pepti: 5x180/6 en soms fles met rijstebloem.
    Hij zit qua voeding aan het maximale.
    Flessen gaan nagenoeg allemaal leeg. De fles van 19u lijkt íe soms niet genoeg aan te hebben.
    Voor de fles van 23u moeten wij hem wakker maken, maar drinkt ém wel helemaal leeg ;).
    Daarom willen wij hem toch wat hapjes groente gaan geven 's avonds. We hebben geen haast ofzo, maar willen graag dat hij zich voldaan voelt.

Ik dacht zelf om 17.30u wat hapjes groente te gaan geven.
    Maar met hoeveel hapjes begin je? En hoe bouw je dit verder op??
    Dames, graag advies!!!

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Met kma zou ik echt niet eerder gaan bijvoeden. Twee kids gehad met kma en bij de eerste ook eerder gaan geven omdat we niet wisten hoe het zat en het was een groot probleem.

Mocht je toch nu willen bijvoeden of over een tijdje hebben wij het volgende schema altijd aangehouden.

Dag 1 1/4 potje dus zo 25 gram
    Dag 2 2/4
    Dag 3 3/4
    Dag 4 een hele

Dan 3 dagen niks. Het is wel belangrijk dat je alle vier de dagen hetzelfde fruit of groente geeft. Mocht je in die week iets anders merken aan je uk dan is het vaak een allergie. Zo kom je er dus het makkelijkst achter. Krijgt de kleine nou geen heel of 3/4 op dan geef je wat wel lukt.

3. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Wat voor grote problemen heb je gehad????

4. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Maar waarom denk je dan dat hij niet genoeg heeft? Ik maak dat nl niet helemaal op uit jouw verhaal.
    Heb je wel s gebprobeerd om m niet meer wakker te maken om 2300 uur? Misschien de fles van 1900 wat groter?

Wij zijn met 6 maand begonnen met een paar dagen groenten, wel dezelfde, daarna een paar dagen andere.. Enz enz. Met 6,5 maand smorgens wat fruit. We deden een combi van gepureerd en stukjes.

5. AnneThamar

Oh en de eerste weken at onze dochter echt niet zo veel hoor. Was pas met negen maanden dat ee een fles kwam te vervallen.
    Wij hebben de hoeveelheid altijd van haar af laten hangen, ze gaf zelf prima aan of ze ng wat wilde.

6. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Omdat hij soms wakker wordt voor 23u ;).
    En omdat hij dan ook z'n hele fles leegdrinkt ;).

En mopperen/bijna huilen na z'n fles is voor mij teken genoeg, of niet?

En fles ophogen kan niet, zit al aan de max.

Tis een wat groter babytje hè, heeft misschien eerder dan 6mnd wat extra's nodig.
    Sommige kindjes eten veel, andere weinig.
    Ik kijk naar mijn kindje, wil zelf wachten tot 6mnd, maar als hij dat niet redt dan niet.

Maar heb meer aan tips dan aan de discussie wel of niet nu beginnen met bijvoeding....:).

7. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Het gaat er mij niet om zijn laatste fles te laten vervallen.
    Het gaat er mij om dat hij niet genoeg heeft aan 5x180/6 incl. rijstebloem ;).

8. Behappy

Behappy Niet meer actief

Ik geef ook al een hapje hoor.
    Twee eetlepels ..eet ze zo op ! Gewoon beetje proberen hoe of wat dat werkte hier t beste !

9. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Erge buikkrampen. Zulke heftige reflux dat der slokdarm verbrand was. Veel huilen. Alle kma klachten maar dan nog erger eigenlijk. Met een allergie is het echt niet raadzaam om voor de 6 maanden te beginnen. Rijstbloem kun je wel geven bij de laatste fles. Mijn dochter was net zo zwaar en zelfs nog iets langer rond die leeftijd en heb haar voor de 6 maanden niet extra hoeven geven.

Zoontje hetzelfde verhaal. Die had ook kma. Kreeg echt pas met 6 maanden extra.

10. AnneThamar

Je hoeft je niet aangevallen te voelen die discussie hoef ik ook niet te voeren, probeerde alleen mee te denken. Maar goed...

Aanlengen met water? Madam hier dronk ook altijd veel en ik gaf dr dan ipv een fles met 6 scheppen 2 met 3.

11. carry27

carry27 Lid

9 mrt 2013
    91
    0
    6
    Zuid-holland
    Mijn zoontje is bijna 5 mnd, weegt 8630 en is 68cm. Zit ook al hele tijd ad max flesvoeding,en krijgt in de late en 1e fles een eetlepel rijstebloem. Mn mannetje is een echt hongerlapje,sinds kort geef ik ook een groentehapje. De 1e keer was het 2 hapjes, de keer daarna ook,en sindsien eet ie een heel potje. En eindelijk heb ik een verzadigd mannetje..

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Misschien wordt hij tevredener als hij vaker mag drinken dan 5 x, maar kleinere hoeveelheden? Pepti ligt ook iets lichter op de maag, dus als rijstebloem hem goed doet kan je dat gewoon geven.
    En inderdaad hem zelf laten komen voor zijn flessen.

Wat Merryl al zegt, eerder beginnen is echt niet aangeraden met KMA.

13. adi

adi Niet meer actief

Maar als je al rijstebloem geeft krijgt hij al bijvoeding, namelijk rijst(bloem). Dan kun je ook wel met aardappel beginnen, deze is bijna even mild als rijst.

Maar als hij zich vóór 23 uur meldt, kun je hem gewoon die laatste fles dan geven en hem dan weer in bed leggen, zodat ie de nacht in kan gaan.

14. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Haai Dames!!

Sinds een 1,5wk krijgt mijn zoontje 's avonds rond 17.30u een groentehapje en dat gaat goed :D!! Gewoon langzaam opbouwen, geen haast.
    Gisteren even een dag rust.
    En dat merkte we gelijk, zijn 19u fles wilde hij veel eerder!!
    Dus die groente geeft ém wel wat verzadiging :D.

Met allergieen is het juist nu weer de tendens om wel eerder te beginnen. Daar zijn onderzoeken van.
    Dus wat beter is, met 6mnd of met 4mnd beginnen weet niemand.
    Mij gaat het erom, kijk goed naar je kindje....valt het goed, prima. Zo niet, dan stop je.
    Mijn zoontje had in iedergeval de behoefte aan meer eten dan de max flesvoeding.

Ben wel begonnen met probiotica, super voor zijn darmpjes!! Aanrader voor allergische kindjes!!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij pepti, dus zwaardere allergie, blijft het verstandiger om tot 6 maanden te wachten hoor!

16. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Ik geef Pepti, maar mocht beginnen met bijvoeding ;).
    En gaat goed, daar gaat het om!

17. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
  18. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik denk dat de discussie wel even aan kan blijven. Als het eerst 6 maanden was, was het een jaar eerder 4 maanden. En plots is het een jaar en dan toch weer niet. Ik denk dat je goed naar je kindje moet kijken. 5x 180/6 is de max en ik vind het veel belangrijker om niet over de liter vocht te gaan dan eens iets eerder te beginnen met bijvoeding. Ga je structureel over de 30 schepjes heen en/of over de liter water, dan zou ik me zorgen maken over de nieren.

Volg je hart!!!!!! En fijn dat hij het zo goed doet!!!! :D

19. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Thanks Kwebbel!!! En wat je zegt is helemaal waar!! ;)

20. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Mijn dochter hapt nu ook echt van de lepel af, dus het is niet meer slurpen wat ze eerst deed. De olvarit potjes met peer die zijn dus niet meer handig, want daar knoeit ze teveel mee. Als ik appel vers maak giet ik er dan een beetje peer bij, zo komt het dan toch nog op :D

Hoe gaat het met bijvoeden?

Deel Deze Pagina