Hoi Mirjam en Japke, Ik ben nu circa 31 wkn zwanger van een tweeling (1-eiig) en sinds 10 dagen heb ik vreselijke last van jeuk. Het begon bij mijn handen en voeten, maar het spreidt zich nu uit over de rest van mijn lichaam. Soms zit ik s'nachts een uur beneden te krabben, om mijn man maar niet wakker te maken. Volgens mijn gyne. hoort het er bij en ligt de oorszaak bij de lever, maar is er niets aan te doen. De jeuk op mijn handen en voeten vindt ik het ergste. Ik heb ook al van alles geprobeerd. talkpoeder op de voeten, handencreme, koelen met koud water, maar niks helpt. Mijn huid voelt dan heel warm aan tot zweten aan toe. Op de huid zelf is geen uitslag of zo te zien. Waarom krijg ik nu pas last van deze klacht en is er echt niks aan te doen? Want als ik dit nog 6 tot 9 weken moet volhouden, dan wordt ik echt gek! Help ! Groetjes Rita
hoi Rita, ja, jeuk hoort bij de zwangerschap. Het heeft inderdaad vaak te maken met het functioneren van de lever, soms met de schildklier. Ik vind eigenlijk dat je behoorlijk last hebt, en als de huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes niet helpen, dan zijn misschien medicijnen nodig. Het is wel belangrijk dat jij aan je rust komt en slaapt 's nachts! Er is wel wat aan te doen dus. Stel de volgende controle voor dat je bloed wordt onderzocht en dat je eventueel medicijnen krijgt tegen de jeuk. (met een duur woord:zwangerschapscholestase en het medicijn heet ursodeoxychol). Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je reactie! Ik heb heel internet nog even afgezocht naar andere alternatieve oplossingen. Er wordt heel veel drinken aangeraden en vet eten afgeraden. Verder gaf iemand de tip om creme tegen luieruitslag te gebruiken. Dus gisteren toen ik verging van de jeuk op mijn handen en voeten heb ik de proefverpakking van Sudocrem geopend. Na mijn handen en voeten te hebben gewassen heb ik voor het slapen de zalf aangebracht. Toen ik s'nachts wakker werd, had ik wel last van dikke handen maar gelukkig niet van de jeuk. Ik ga ervan uit dat het gebruik hiervan niet schadelijk kan zijn voor mij of de baby's gezien er op de verpakking stond dat het hele gezin het kan gebruiken. Groetjes Rita