Wisselende hoeveelheden drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Ospiri, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ospiri

Ospiri Actief lid

5 apr 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, mijn zoontje is ruim 5 weken en drinkt wisselende hoeveeheden. Op advies van het cb bieden we hem 150+5 aan (hij kwam nogal vaak nl), dit drinkt ie vaak niet leeg en soms ineens wel en dan wil hij zelfs nog meer. Vooral 's nachts drinkt hij slecht.
    Hierdoor is het lastig om een ritme te vinden.
    Is dit normaal of kunnen we er iets aan doen?
    Bedankt alvast!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Je zoontje is nog zo klein, maak je geen zorgen! De meeste baby's hebben wat meer tijd nodig om echt een ritme te krijgen. 150 ml per keer is best veel voor zo'n jonge baby. Op hoeveel voedingen per dag kom je uit en hoeveel drinkt hij in totaal op? Hoe zwaar is je zoontje nu ongeveer?

Groetjes Linda

3. Ospiri

Ospiri Actief lid

5 apr 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord!
    Zul je net zien dat hij sinds gisterenmiddag zijn flessen leeg drinkt :) alleen maak ik me nu weer zorgen of hij niet teveel krijgt, hij komt nl om de 3 à 4 uur. Even aankijken vandaag hoeveel hij drinkt. Wel heeft hij sinds eergisteren harde ontlasting, een grote harde keutel per keer. Kan dat met de voeding te maken hebben?
    Hij is trouwens bijna 5 kilo.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Wanneer je kindje nu tussen de 800 en 1000 ml per dag drinkt, dan zit je goed hoor. De hardere ontlasting kan ook te maken hebben met de rijping van de darmpjes, je kunt het heel even de tijd geven.

Groetjes Eveline

5. Ospiri

Ospiri Actief lid

5 apr 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik weer..
    De laatste dagen drinkt onze zoon te veel. Hij komt soms om de 2 uur al en heeft soms niet genoeg een 150 ml. Hij drinkt nu soms echt wel meer dan 1 liter dus daar maak ik me een beetje zorgen over maar het uitstellen lukt ook echt niet, hij blijft dan maar brullen nl.
    Nu gaan we nutrilon forte proberen, hebben jullie nog andere tips?
    En mag je zomaar overstappen op forte of moet dat geleidelijk gebeuren? De ontlasting blijft zo kleiachtig trouwens..

Bedankt alvast!

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Dat is inderdaad wel teveel. Hoe lang doet hij over zijn flesje en welke voeding geef je nu? Het is voor de verzadiging belangrijk dat het drinken zo'n 15-20 minuten duurt. Dan raakt je zoontje pas goed verzadigd. Als het sneller gaat, kan het helpen om een kleiner speentje te kiezen of als dat niet gaat de voeding iets dikker te maken met een beetje johannesbroodpitmeel (verdikkingsmiddel). Ook zou je nog wat extra water toe mogen voegen aan de voedingen (10-20 ml) zonder extra schepjes voeding, ook mag dat tussendoor gegeven worden. Dit kan ook helpen om de ontlasting wat zachter te maken!

Als dat niet voldoende helpt, dan zou je over mogen stappen naar voeding voor hongerige baby's, mits je nu geen hypo-allergene voeding geeft. De voedingen voor hongerige baby's zijn namelijk gemaakt op basis van standaard flesvoeding. Dit zijn bijvoorbeeld Friso Extra of inderdaad Nutrilon Forte.

Groetjes Linda

7. Ospiri

Ospiri Actief lid

5 apr 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij kreeg nutrilon standaard 1 en sinds gisteravond zijn we op advies van het cb begonnen met nutrilon forte. We merken nog weinig verschil. Gisteren heeft ie om 21:30 100 ml van zijn 150 ml fles forte opgedronken. Vervolgens kwam ie om 03:30 en heeft ie normale nutrilon gekregen. Toen heeft ie om 07:30 en 11:00 150 ml forte gehad. Ik moest met hem naar de fysiotherapeut om 1 uur dus ik hoopte dat ie rustig zou zijn daar maar hij heeft vanaf 1 uur non stop gehuild tot ik hem eten kon geven om 2 uur. Hij doet netjes rond de kwartier over zijn fles dus had niet het idee dat hij te snel drinkt.
    Maar hij zit vandaag al op 600 ml dus en we hebben de middag en avond nog te gaan..
    Heeft het even nodig voordat de forte zijn werk doet of zouden we gelijk verschil moeten merken?

8. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Normaal gesproken zou je bij een voeding voor meer verzadiging wel direct effect mogen verwachten. Qua krampjes/ontlasting moet een kindje soms even wennen en heeft het tijd nodig. Qua verzadiging zou je dit nu al moeten merken, mits je kindje 15-20 minuten over een voeding doet.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina