4 jaar oud alleen poepen in een luier....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door baby14, 17 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Hallo,

Onze oudste zoon is in maart 4 geworden en gaat sindsdien naar de basisschool.
    Hij is vanaf ruim 2,5 jaar zindelijk. Zowel plassen als poepen. Het enige is alleen dat hij niet op de wc of potje wil poepen zonder luier....
    Het liefst gaat hij helemaal niet op de w.c zitten (plast altijd staand).
    Dit moet hij wel van ons. Het is een aantal keren goed gegaan zonder luier maar daarna weer drama. Koop uiteraard geen luiers meer voor hem maar hij doet die van zijn broertje gewoon zelf aan zodra hij moet.

Wat moet ik hiermee?? Op het cb in februari zeiden ze dat dit vanzelf een keer over gaat. Dat hij vanzelf een keer moet waar geen luier voor handen is. Maar tot nu toe houdt hij het gewoon op totdat hij thuis is.
    Zorgen dat hij niet bij de luiers kan heb ik ook al gedaan maar dan poept hij rustig een week niet met alle gevolgen van dien.

Hij zegt dat hij bang is om zonder luier te poepen, dat hij het eng vindt. Wat hij precies eng vindt zegt hij niet. Ook als ik er bij blijf durft/wil hij niet. Druk erop zetten of juist heel meegaand zijn werkt ook niet

Zal het vanzelf een keer goedkomen of moet ik een keer langs de huisarts?

Op zich is het geen ramp want hij geeft het altijd aan als hij moet maar toch:cool:.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zelf niet de ervaring, maar kennissen wel.
    Hun dochter wou ook alleen in de luier poepen, dus gaven ze elke avond een luier om te poepen. Uiteindelijk wel goedgekomen, maar ging al wel richting de 5 jaar...

Vaak kun je dan steeds een stapje verder. Poepen met luier, maar op het potje. Luier in het potje, maar niet om de billen. Geen luier, op het potje etc.

Maar ik zou eerst de druk eraf halen door gewoon te accepteren wat de situatie is.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Het is een soort 'loslaten' he. Hebben jullie het boekje van de kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft?

(Dl vond dat fantastisch; de geluiden die de verschillende soorten maken als ze vallen). Die wilde heel graag op het potje, en dan imiteerde ze de dieren uit het boek etc.)

4. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat ik gedaan heb is eerst de stap maken naar het poepen in de toiletruimte. Luier om prima maar dan sta je bij de wc.
    De volgende stap is het zitten op de wc, nog steeds met luier aan.
    De derde stap is een gat in zijn luier knippen en hem met die luier aan op de wc zetten. Het was wel de truc om de luier op te krijgen zonder dat hij het gat zag.
    Nadat hij 3 keer door het gat had gepoept wilde hij het ook wel zonder luier proberen en was het klaar.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ligt denk ik ook aan je kindje. Zoontje van collega deed precies het zelfde ,probeerde van alles. Uiteindelijk hebben ze zijn favoriete bezigheid afgenomen.hij mocht geen tv meer kijken en dezelfde dag was het klaar en poepte hij op de wc

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij hebben dit ook met ons dochtertje ze is in april 4 jaar geworden. Veel geprobeerd (met luier om op de wc zetten) maar niks helpt. Ook een stickersysteem niet. Weleens gezegd als de luiers op zijn gaan we geen nieuwe meer kopen, maar loopt uiteindelijk toch anders in de praktijk. Ben het luier verschonen en stank daarvan ook gewoon zat.

7. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hier hetzelfde gehad.....en met 4,5 was het over. Ik zei een keer: als je het nou eens zonder luier op de wc doet mag je wat groots uitzoeken in de Intertoys en toen zei hij: okee dan mama....net als of hij mijn gezeur erover ook zat was....:D:D

Sindsdien was het klaar. Niet bang, niets aan de hand...gewoon van de ene of de andere dag. Hij deed het wel al heeeeeel lang met een luier aan op de wc in de juiste houding etc....

8. Alf

Alf Niet meer actief

Hier zoon van 3.5 met precies hetzelfde probleem. Lijkt iets vooruitgang in te komen met deze week twee keer op de wc.
    Boekje van de mol kunnen we misschien wel actief gaan gebruiken hierbij. Goeie top!

9. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Probeer idd steeds een stapje verder te gaan. Vorige week had hij diarree en zijn broertje lag al op bed dus toen omdat het niet anders kon op het potje gepoept... Dus hij kan het wel. We hebben ook het station luier los in de pot al gepasseerd maar zijn helaas nu weer bij luier vast op het potje of w.c. Om kopen met een cadeau werkt niet bij hem. Interesseert hem niet vindt het prima als hij niks krijgt.
    Van de week vertelde hij dat hij bang is om in de wc te vallen en door het gat mee naar beneden te gaan. Verteld dat hij daar veel te groot voor is (met grapje) maar echt overtuigd was hij niet. Ik zal dat boekje eens bestellen misschien dat dat iets is. Oja en een gat in de luier knippen ook nog niet geprobeerd:D

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Zoiets zou ik ook doen. En eerlijk gezegd zou ik na een goed gesprek met hem de luiers van z'n broertje achter slot en grendel doen zodat hij ze niet zelf kan pakken. Hij moet vanzelf een keef poepen.

11. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Maar als een kind duidelijk angst uitspreekt voor iets vind ik het zielig om hem dan maar iets af te nemen waar hij van geniet.
    Ik vind dat behoorlijk hard en zou een dergelijke aanpak nooit bij mijn kinderen toepassen.

Idd gewoon de tijd geven, steeds een stapje verder kijken en het positief benaderen, hoe moeilijk het ook is.

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Soms moet je je kinderen ook een duwtje in het diepe geven vind ik. Prima dat er een angst is, maar die is niet reëel. Daarom; een goed gesprek en dan even door de zure appel heen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Maar een kind dat angst heeft om te poepen ga je toch niet afstraffen door bv geen tv meer kijken?? Sorry ik vind het barbaars en achterlijk. Een ander woord heb ik er niet voor.

Ts, laat hem eens met een luier aan op de wc gaan poepen. Als dat lukt doe je de luier wat losser (dat tie nog net vast zit zeg maar en weer op de wc.
    Probeer er naar toe te werken dat je de luier in de wcpot legt en hij zo poept. Dan durft hij daarna ook zonder.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Hoezo niet reeël:( Jij kan toch niet voor iemand bepalen wat reeël is om bang voor te zijn?

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Alleen fysieke angst is reëel. De rest is irreëel.

16. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Boommmm je gaat me nu toch echt wat te ver. Jij kunt niet oordelen over de angst van andere kinderen die je niet kent.
    Mijn oudste dochter is bang voor regen als ze gaat slapen. Al bijna 2 jaar. Wij bieden haar de veiligheid dat ze dan bij ons mag liggen. Zullen jij vast van alles van vinden maar jij ziet niet wat er met mijn kind gebeurd op zo'n moment dat ze bang is en wij wel.

Sorry voor deze oftopic reactie overigens.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Wat een ongelooflijke onzin zeg! Hoop voor jouw kindjes dat ze nooit zo'n angst krijgen, want ze hebben dan dus geen moeder om op terug te vallen. Heel zielig.

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Tuurlijk is die angst voor je dochter heel naar. Maar hij is wel irreëel. Want regen is niet echt eng. Net als dat poepen niet echt eng is.
    Reeële angst is angst die je vooruit helpt. Het wil zeggen dat als je in een levensbedreigende of gevaarlijke situatie komt, je lichaam sneller zal kunnen reageren door je angst.
    Irreële angst daarentegen helpt je niet verder. Integendeel, het belemmert je. Ongezonde angst heeft dezelfde symptomen als gezonde angst, enkel worden we op het moment dat je angst ervaart niet geconfronteerd met een levensbedreigende situatie.

19. Boommm

Boommm Niet meer actief

Flauw dat je zo over mij oordeelt.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat niet flauw. Ik vind jouw bijdrages in "opvoedtopics" keihard en als ik dat lees heb ik best wel eens medelijden met jouw kindjes. Het klinkt allemaal erg hard en theoretisch. Maar ik mis heel erg het gevoel naar kinderen toe.
    Dit en dat moeten ze maar leren.. als er dit of dat gebeurd hard afstraffen e.d.
    En nu beweer je weer dat sommige angsten niet reeël zijn...in theorie niet nee, maar daar heeft een 4 jarig kind weinig mee te maken.

Deel Deze Pagina