Dag, Ik ben mij erg aan het verdiepen in borstvoeding. Ik wil dat het nu echt gaat lukken. Bij mijn eerste is het na 6 weken dus gestopt...maar ik ben voor mijn gevoel nu goed voorbereid. Nu las ik hier op het forum ergens over kolven tijdens zwangerschap en een link naar borstvoeding.com. Daar stond dit ook tussen Kolven tijdens je zwangerschap is nuttig in de situaties waarbij de zwangere vrouw Diabetes mellitus heeft en weet dat de kans groot is dat haar baby kunstvoeding zal krijgen. Weet dat haar baby een aangeboren afwijking heeft die het drinken aan de borst zal bemoeilijken, zoals schisis. Weet dat ze prematuur gaat bevallen en de bevalling niet meer tegen te houden is. Weet dat haar baby matig groeit en dat ze ingeleid wordt. Bekend is met allergieën in de familie. Onderontwikkelde (hypoplastische) borsten heeft (vraag bij twijfel na bij een lactatiekundige). Poly Cysteus Ovarium Syndroom heeft. Een borstoperatie heeft gehad (vooral bij borstverkleining). Een voorgeschiedenis heeft met daarbij een lage melkproductie . Een meerling verwacht. Flink overgewicht heeft. Zal bevallen van een groot/zwaar kind. Waarom ook als je PCO hebt? Er staat niet waarom bij namelijk... Waarom zou het nuttig kunnen zijn bij PCOS want zou dat misschien een reden geweest zijn dat het niet lukte bij mijn eerste zoontje? Ik hoor het graag!
Hoi, Wat goed dat je je nu al inleest! PCO heeft te maken met verstoorde hormoonregulatie vanuit (ik meen) de hypofyse. Daarnaast gaat het vaak gepaard met overgewicht en diabetes. Dit brengt mogelijke complicaties bij geboorte met zich mee. Die kunnen weer leiden tot opstartproblemen bij het geven van borstvoeding. Ik weet niet hoe het precies bij jou zit, maar de verstoring in hormonen lijken mij een oorzaak dat een en ander niet ongestoord op gang komt zoals in de boekjes. Heb je daarnaast andere klachten, dan helpt dat vaak niet. Ik zou zeker kolven in de laatste weken van je zwangerschap overwegen. 1 om zeker te zijn dat er direct voeding is voor je kindje en 2 omdat je dan al zo bekend bent met het kolven met de hand dat mocht het niet direct goed gaan je hier steeds op kunt terugvallen! Je start met antenataal kolven zoals we dat noemen vanaf de 37e week. Neem contact op met een lactatiekundige die je hierin kan begeleiden. Je kunt me prive berichten, dan kan ik je een informatieblad mailen. Veel succes vast! Geniet van je zwangerschap! Heidi
Beste Heidi, Bedankt voor je bericht, in principe heb ik niet echt overgewicht (op nu na dan ) . Mijn start gewicht was 72 kilo..en ik was al flink wat afgevallen (26 kilo) voordat ik zwanger werd van mijn eerste kindje. Gelukkig is dat 6 jaar lang goed gebleven, dus ik wordt nu enkel tonnetje rond door de zwangerschap. Laten we hopen dat het er gauw weer af is! Ik had het vandaag ook met mijn VK erover, haar mond viel open haha... en zij raadde het dus echt af. Ik ga zo en zo 18 juli naar zo een avond toe voor borstvoeding en zal dan ook eens dezelfde vraag stellen aan haar. Stel, ik heb echt lekkende borsten zie ik geen reden om het niet te doen. Je kan voor mijn gevoel dan gewoon handkolven proberen en dan wat eruit komt is er al uit. Dat zou voor mijn gevoel geen kwaad kunnen na de 37 weken. Het lekken is nu al soms aan de orde, maar niet dagelijks. Dus dat scheelt. Bedankt voor je reactie in ieder geval en ook zal ik het navragen tijdens de afspraak van 18 juli. Gr. Brigitte