welke soorten groente/fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door juffie roos, 31 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    We zijn nu sinds ongeveer een week gestart met groente met ons mannetje van bijna 6 maanden.
    Nu zijn we gestart met potjes, maar er zijn zo weinig smaken (worteltjes met of zonder aardappel, sperzibonen en bruine bonen)
    Wat kan ik ons kindje nog meer geven.
    Is er een lijst met groente goed voor kindjes rond de 5 a 6 maanden? Zijn er recepten? Ik wil het best zelf maken, maar vind potjes ook geen probleem. Misschien afwisselen...?
    Deze vraag geldt ook voor fruit, waar we binnenkort mee willen starten.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  3. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
  4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik wilde idd hetzelfde zeggen als Dirksmama. De link staat er dus al.

Succes! en als je het zelf maakt: Probeer dat niet de staafmixer te gebruiken, maar het bijv. door een zeef te doen of te prakken. De staafmixer zorgt voor meer 'lucht' in het eten en kan daardoor meer krampjes geven.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kunt ook (om tijd te besparen) na het gebruiken van de staafmixer het eten even rustig doorroeren.. dan haal je de lucht er ook weer uit. (niet dat mijn kinderen ooit last hebben gehad van lucht in vaste voeding...)

Prakken is zowiezo aan te raden. Een kind van 6 maanden kan meestal prima zaken met textuur eten (na even oefenen)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voordeel van prakken vind ik ook dat je een vork makkelijker schoonkrijgt als een staafmixer...

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

dan een staafmixer...
    eens... maar misschien dat je die staafmixer toch nodig heb

8. Savannah1974

Savannah1974 Nieuw lid

22 dec 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of je ook in Engels wil lezen maar ik heb deze mevrouw haar boek gekocht, misschien hebbe ze die ook in het nederlands.
    Op haar website staan ook leuke receptjes.

Ik woon in het buitenland en het aanbod hier vind ik goed. Flespompoen, worteltjes, zoete aardappel, avocado, je hebt een hele hoop groenten waar je mee kan combineren. Jammer genoeg ken ik ze niet allemaal bij naam in het Nederlands, maar "parsnip" vinden ze ook superlekker....

En je kan ook groenten met fruit samen mengen..oh ja en avocado en banaan samen is ook een succes.

Ik doe alles met de babycook en gaat heel snel en supergezond. Gewoon alles in blokjes en in de cooker gooien, eerst stoomt het en daarna pureert het.

Ik zit nu nog maar op 1 vaste voeding per dag, dus ik weet niet hoe praktische het is om dit 3 keer op een dag te doen... Ik zie wel

9. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

goede tip!!

Hoe was jullie schema ongeveer met 5 a 6 maanden toen jullie groente en/ of fruit gingen geven?

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik doe niet aan schema's. Ik gaf gewoon fruit en groente als hij wakker was, na de borst, later tussen 2 voedingen in. Was hij te moe 's avonds, dan ging hij zo naar bed, het is BIJvoeding.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Schema heb ik ook nooit aan gedaan, maar ik begon met zo'n hapje ergens overdag, tussen 2 voedingen in. Sommige geven liever borst-hapje-borst, dus direct achter elkaar, maar ik deed het juist een uurtje na de melkvoeding.
    Tegen de avond waren ze te moe voor zoiets ingewikkelds als eten vanaf een lepeltje. Wat 's avonds (dus als wij aan tafel gingen) met mijn zoontje wel goed ging, was een paar stukjes geven (zacht gekookt worteltje bijvoorbeeld) wat hij zelf kon vasthouden en in zijn mond doen. Bij mijn dochter werkte dit helemaal niet; zij ging schrokken en kotste daarna alles uit. Nu is ze 10 maanden en wil ze juist alleen maar hele stukken om zelf te eten.

Qua fruithapjes was ik voor die kleintjes zelf wel een fan van die kuipjes (frisfruitje en hoe ze allemaal ook mogen heten). Daar zit alléén maar fruit in, terwijl ze er in de potjes bijna altijd iets van tapioca of rijstebloem bijdoen. Kan geen kwaad, maar ik vind de smaak daar altijd zo flauw van worden. Dan liever de frisse smaak van echt fruit.
    Nadeel van die kuipjes is dat het altijd mixjes zijn en je dus niet soort-voor-soort kunt introduceren daarmee.
    Maar een geprakt banaantje heb je natuurlijk zelf ook zó gemaakt.

12. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    ik heb het babykoekboek. Klein roze boekje boordevol makkelijk en snel te maken recepten van 6-12 maanden. Alles op gebied van fruit/pap/groente enz. Staat ook veel info in over combi met BV en info over welke soorten groente/fruit wel en niet. Hele leuk boekje en grappige receptjes!

13. zogelukkig

:d :d :d

14. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
  15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    parsnip is pastinaak. Kun je bij natuurwinkels kopen. Ik vind het ook heel lekker door stamppotten, half aardappel, half pastinaak.

16. zogelukkig

Jaaaa pastinaak! Vond mijn zoontje ook zo lekker; is een anijzige wortel, die heel simpel te bereiden is. Ik gaf hem dan schijven pastinaak en aardappel en maakte daar dan zelf een ovenschotel van met kaas eroverheen, gmjammie!

17. adi

adi Niet meer actief

Ik stond er vorige week nog naar te kijken in de winkel. Hoe bereid je dat in godsnaam? Koken, of is bakken ook voldoende? Blijft het hard/ zacht? Met welke groente kan ik het vergelijken qua structuur en smaak?
    Duidelijk dat wij het hier nog nooit gegeten hebben, maar ik wil het wel een keer proberen.

18. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    hebt;)

19. zogelukkig

Ik stoom hem een paar minuten en dan verwerk ik hem verder. Je kan hem ook roerbakken, maar dan wel wat langer dan bijv. paprika. Iets korter dan winterwortel. De smaak lijkt er iets op, minder zoet, meer anijs, heeft iets weg van een kruising tussen winterwortel en knoldelderij.
    Die ovenschotel maak ik als volgt: pastinaken enkele minuten stomen, vaste aardappels kort koken. Af laten koelen, ondertussen spekjes bakken. Pastinaken en aardappels in plakken snijden. Pastinaakplakken even meehalen door de spekjes. Om en om in beboterde ovenschaal leggen, spekjes erover, dik kaas erover (bijv. emmenthaler) en 20 minuten op 200 graden.

Kan ook door de soep, door de hutspot, in hartige taart, is heel dankbare groente!;)

20. adi

adi Niet meer actief

Dit klinkt lekker, bedankt, ga ik een keer proberen!

Deel Deze Pagina