Kijken bij cluster 3 school, waar aan denken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bailief, 25 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik plaats dit topic bewust in deze pijler omdat de moeders hier vast meer ervaren zijn in het school-gebeuren en ik hoop dat ik daardoor niks vergeet te vragen..

Verhaal is als volgt: maandag gaan wij kijken bij een cluster 3 school (zmlk). Onze dochter heeft een vrij zeldzame genafwijking. In grote lijnen veroorzaakt dit op dit moment een algehele ontwikkelingsachterstand van een jaar. Fijn motorisch loopt ze meer achter dan grof. Praten kan ze niet (na heel veel intensieve training nu enkele woorden die niet consequent gebruikt worden). Ze communiceert dmv gebarentaal en begrijpt alles beter als de gesproken taal ondersteund wordt door gebaren. Ze heeft op dit moment logopedie en fysiotherapie.

Nu heb ik een vragenlijst bedacht maar dit is vooral gericht op de extra behoeftes van onze dochter. Daardoor denk ik dat ik de simpelere vragen over het hoofd zie. Iemand die mij wil helpen?

Dit is mijn lijst:
    - Hoeveel kinderen in de klas?
    - Beheersen alle leerkrachten gebarentaal?
    - Wordt de gebarentaal actief toegepast?
    - Hoe wordt er omgegaan met een slechte concentratie? (Uiteraard onderbouwd met extra uitleg over het waarom van deze vraag)
    - Wat wordt er verwacht van de kinderen?
    - Logopedie?
    - Fysio?
    - Ik heb gelezen over zwemles vanuit de school, toelichting?

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Oh en wat ik mij ook afvraag: we moeten dochter bij een samenwerkingsverband aanmelden om haar überhaupt toegelaten te krijgen op deze school. Hoeveel invloed kun je hier zelf op uitoefenen? Wij hebben een sterke voorkeur voor de school waar we maandag gaan kijken en ik hoop natuurlijk dat we er dan nog zo over denken.

3. Jessie25

Jessie25 Niet meer actief

Cluster 3 ken ik verder niet maar je vragen zijn allemaal wel prima. lk weet niet of je ook nog wat wil weten of de schoolse vaardigheden? Hoe ze haar ontwikkeling op dat vlak gaan ondersteunen?

Verder is mijn ervaring dat je samen met het Samenwerkingsverband kijkt naar de beste plek voor je kind. Wij hadden daar gewoon invloed op.
    Wij moesten overigens ook een beschikking krijgen vanuit de gemeente, misschien is dit voor jullie ook nodig? Daar kun je namelijk het ook aangeven voor welke school je wil gaan. Volgens mij omdat zij een beschikking afgeven voor die specifieke school.

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.264
    1.028
    113
    Zuid-Holland
    Het samenwerkingsverband nodigt alle partijen aan tafel uit, school en jullie en evt andere betrokken partijen om gezamenlijk te spreken over de verdere stappen voor je dochter. Dus kan deze school bieden wat je dochter nodig heeft, kan je dochter voldoen aan wat er van haar verwacht wordt op school. Jullie als ouders hebben zeker een belangrijke plaats in dit gesprek, uiteraard mag je je voorkeur aangeven. School mag op zijn beurt ook aangeven of zij vinden dat ze een geschikte plek aan je dochter kunnen bieden.
    Verder zien je vragen er goed uit. Je zou nog kunnen vragen hoe de communicatie tussen ouders en leerkrachten verloopt.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.037
    3.854
    113
    Vrouw
    Thuis
    -Verloop van de kinderen in de klas (mijn zoon heeft in ene 3 nieuwe klasgenootjes, dat is veel als je bedenkt dat er in totaal 7 kinderen in zijn klas zitten).

-Hoe is de zorg binnen onderwijs geregeld.

-Als er therapie binnen school gegeven moet worden, is er dan rekening gehouden met de dagindeling in de klas of "mist" je dochter die tijd in de klas dan.

-Mogelijkheden voor BSO+.

-Krijgen de kinderen vanuit de gemeente een vaste taxichauffeur.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Top! Bedankt voor het meedenken. Alle dingen die jullie nu aangeven zijn inderdaad ook belangrijke dingen die ik zeker graag wil weten.

Verloop van de klas niet eens bij stil gestaan terwijl de groep van mijn dochter (vroegbehandeling Kentalis) net van 7 naar 3 naar 8 kinderen gegaan is en dat gelijk te merken was...

Goed om te horen dat wij als ouders zijnde ook een stem hebben bij het samenwerkingsverband. Hoe het mij uitgelegd is kwam het over alsof wij geen enkele stem hadden en dat vond ik al zo vreemd. Onze dochter is al eens bij de revalidatiearts van deze school geweest en deze arts vond haar prima op de school passen, ik heb dus goede hoop.

Ik geloof inderdaad dat wij ook een beschikking nodig hebben. Behandeling op dit moment loopt via de zorgverzekeraar dus ik ben er niet helemaal in thuis.

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Onze dochter heeft ook een algehele ontwikkelingsachterstand en verstandelijke beperkinh. Wij gaan binnenkort kijken bij een tyltylschool. Juist omdat daar eigen ergotherapeuten fysiotherapeuten logopedist en revalidatiearts in dienst zijn. Het klinkt alsof jouw dochter die ondersteuning ook nog nodig heeft dus wellicht een optie voor jullie? Onze dochter heeft namelijk niet de energie om na een dag school nog naar losse therapieën te gaan. Zelf zou ik ook vragen of er iets mogelijk is qua bso (als jullie beiden werken) en of er vaste krechten per groep zijn of dat dit elk jaar wijzigt(onze dochter heeft wel wat maanden nodig om aan nieuwe mensen te wennen)
    Veel succes bij jullie gesprek!

8. Bailief

Bailief Niet meer actief

@elsie89 bedankt voor het meedenken!
    Bij deze school zijn deze mensen ook allemaal in dienst zodat de therapieen onder schooltijd kunnen. Het gaat mij vooral om de frequentie. Fysio heeft ze momenteel maar 2x per maand en dat is ook voldoende omdat dit naast de vroegbehandeling van Kentalis is. Logopedie heeft ze 2x per week, dat zou ik graag zo willen houden. Maar ik wil dan wel weer weten hoe deze logopedist werkt omdat inmiddels gebleken is dat er tot nu toe geen enkele methode is die lijkt te werken voor onze dochter. En dan zijn er al verschillende methodes geprobeerd. Komt ook door haar genetische afwijking hoor, de prognose is namelijk niet praten of wel praten maar pas heel laat en altijd met veel moeite + afwachten hoeveel ze zal kunnen zeggen. Maar de stimulatie vind ik belangrijk zolang zij ook plezier beleeft aan de logopedie.
    Revalidatiearts vond haar in ieder geval grof motorisch vrij goed. Maar op deze cluster 3 school zitten verschillende kinderen met een lichamelijke beperking/rolstoelgebonden dus dat is wel te verklaren ;)

Vaste krachten is een goed punt. BSO ook, die was al eerder genoemd las ik :). Ik werk momenteel namelijk niet omdat er geen opvang mogelijk is naast de vroegbehandeling. In ieder geval niet daar in huis. En na "school" door iemand anders opgehaald worden en ergens anders zijn is gewoon veel te veel voor haar. Ik hoop dat die mogelijkheid er straks, na mijn bevalling, wel zal zijn. Dochter zal namelijk in januari beginnen en in februari ga ik bevallen.

Jullie ook succes met het gesprek binnenkort!

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.037
    3.854
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zoon gaat naar een school waar ook groepen zijn met een lesprogramma speciaal gericht op revalidatie ivm een lichamelijke beperking.

Ons was van te voren ook voorgespiegeld dat therapie in combinatie met zijn lesprogramma mogelijk zou zijn.

Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Op de school van mijn zoontje is er in de lesprogramma's van de kinderen met een lichamelijk beperking helemaal rekening mee gehouden dat de kinderen tijdens school therapie krijgen. Maar voor de kinderen met een geestelijke handicap/ontwikkelingsachterstand is die mogelijkheid er dus niet. Mijn zoon wordt voor een therapie echt uit de klas gehaald en mist dan een uur van het lesprogramma.

Ik zou dit dus goed navragen tijdens het kennismakingsgesprek.

10. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Onze dochter heeft nu 2x per week individuele logo en 1x individuele fysio en daarnaast nog 2x logo en fysio in groepsverband dus vandaar dat ik het erg belangrijk vind dat dit onder schooltijd kan. Onze dochter heeft een iq rond de 60 en loopt grofmotorisch flink achter dus die ondersteuning heeft ze ook echt nodig. Ik snap dat jij die logo ondersteuning ook belangrijk vind alle beetjes helpen toch en zo komt je het verst.
    Thnx dat gesprek gaat vast goed komen

Bailief vindt dit leuk.
  11. Bailief

Bailief Niet meer actief

Update: vanmorgen hebben we het gesprek gehad. Het was ontzettend intensief maar heel interessant en verhelderend. Ik heb veel gehad aan jullie input :)

flipflop vindt dit leuk.
  12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Dan is mijn input misschien mosterd na de maaltijd ;), maar heb wel de ervaring met TLV. Aanvraagformulier wordt ingevuld door 'de plek waar je kind zit' (Kentalis dus in jouw geval) waarin uitgelegd wat onderwijsbehoeften van je kind zijn en waarin je een beoogde school aanwijst. Wij kregen een begeleider vanuit samenwerkingsverband die toen een gesprek heeft gepland met ons (ouders), de plek waar mijn kind vandaan kwam en de plek waar wij wilden dat hij naartoe ging. In dat afstemmingsgesprek wordt dan bekeken door de partijen wat beste is. Onze beoogde school zei: hij past prima in ons schoolklimaat en het was ook voldoende aangetoond dat hij niet naar een reguliere school kon gaan (ivm onderwijsbehoeften). Dan moet de aanvraag nog 'gecheckt' worden door een panel van deskundigen (psychiaters, orthopedagogen e.d.) en wordt officieel toegekend. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een beoogde school ook zou kunnen zeggen: sorry, dat kunnen we niet leveren. Dan moet de begeleider van samenwerkingsverband op zoek naar een passende plek.

Mijn zoon heeft overigens in verleden 2x per week logo en 1x per week fysio onder schooltijd gehad (maar miste dan idd 'gewoon' een deel van de lessen...).

13. Bailief

Bailief Niet meer actief

Sorry Kache, ik heb je bericht dezelfde dag nog gelezen, moest toen wat anders doen en vergat op je te reageren. Dus bij deze ;)

Ik lees dat het bij jullie al anders is gegaan. Hier neemt namelijk de orthopedagoog van de betreffende school contact met mij op om de aanvraag in orde te maken. Kentalis vertelde dat zij dit alleen moeten doen als het om een school gaat die buiten het samenwerkingsverband van de regio werkt als waar wij in zitten.
    Ik denk dat wij, nu we ook een diagnose op papier hebben, niet al te veel moeite zullen hebben om het rond te krijgen. De directrice van de betreffende school zei al dat onze dochter zoveel behandeling en extra's nodig heeft, er is geen andere school in de regio van dit samenwerkingsverband die dit haar zou kunnen bieden.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen en of we het inderdaad allemaal voor elkaar krijgen, want we moeten het toch eerst zwart op wit hebben.

Bedankt voor je info :)

Deel Deze Pagina