Lagere cito M7, herkenbaar?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rosao, 15 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Zoon heeft net rapport en cito mee naar huis gekregen. Hij was in de taalvakken en bij de cito onwijs achteruit gegaan. Cito is op bijna alle onderdelen van 2/3 naar 4 gegaan. Is dit herkenbaar voor anderen? Is cito groep 7 veel lastiger dan eind groep 6?
    Heb nu een mail naar de juf gestuurd om al een gesprek te krijgen voor de vakantie ipv pas erna.

Zana28 vindt dit leuk.
  2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja herkenbaar.

Bij mijn dochter in de klas zijn zelfs alle knappe koppen ineens met veel onderdelen gezakt naar 4.

Ik vond het dus ook al opvallend.

Ik ga het ook navragen.

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Als juf heb ik het vaker gezien hoor, geen zorgen. Ik heb een aantal jaar 7/8, en het komt vaak terug. In groep 7 wordt er veel nieuwe stof aangeboden, en de kinderen hebben dan nog niet veel tijd gehad om te oefenen met toepassen. Meestal zie je aan het eind van het jaar dat dit weer bijtrekt.

Wat bosi zegt vind ik wel opvallend, 'knappe' koppen die zo zakken, daar zou ik me toch wel van afvragen hoe dat komt. Van een I naar een II oké, maar dit is wel veel.

In beide gevallen zou ik vragen om een goede analyse, zodat er gericht gewerkt kan worden aan wat de kinderen nog moeilijk vinden.

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier helaas nog niets... volgende week woensdag ook gr 7.

Het is idd wel veel, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent en een gesprek wilt.

5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is ook een ‘knappe kop’ en had in groep 7 ook veel lagere cijfers met de Cito. De juf zei dat ze altijd weg is gekomen met natuurlijk leren en in groep 7 moeten ze volgens een methode gaan werken. Tot en met groep 6 kwam ze weg met spelling op gevoel en geheugen maar bijv de werkwoordspelling in groep 7 moet volgens regeltjes en daar wilde ze niet aan. In lagere klassen kunnen ze bij begrijpend lezen de tekst een keer doorlezen en de vragen beantwoorden maar in groep 7 zijn de teksten ingewikkelder en moeten ze antwoorden terugzoeken in de tekst. Dat deed mijn dochter gewoon niet.
    Groep 7 schijnt een dus een soort omslagpunt te zijn waar methodisch werken belangrijker wordt?
    Nou heeft mijn dochter vanaf groep 4 ook maar heel weinig methodisch onderwijs gehad maar misschien dat meer kinderen die alles aan komen waaien hier last van hebben?

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    De norm is aangepast. Heb je geen brief van school ontvangen? Wij hadden twee a4tjes met een uitleg. Je kind scoort niet slechter de waardering is anders.

7. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ging dat niet over de overgang naar de 3.0 toetsen? Groep 7 gaat dit jaar over....

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Deels is dit misschien waar, maar ik denk wel dat kinderen die hoog zitten, het inzicht ook wel hebben en daarbij de strategieën makkelijk oppikken. Eerlijk gezegd vind ik het gewoon opvallend als er veel kinderen zo kelderen als dat er werd genoemd..

Uuz vindt dit leuk.
  9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Mijn oudste is gelijk gebleven. een 2 en verder allemaal enen.

Dit keer echt trots op haar. Ze heeft een jaar niet zo lekker in haar velletje gezeten. Heeft nu therapie en gaat de laatste weken gelukkig al beter.

Sallie vindt dit leuk.
  10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Huh, nee, wij hebben niets gehad! Is dit iets wat overal geldt? Of zouden er ook scholen kunnen zijn die toch de oude waardering gebruiken?

11. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ja dat is zeker opmerkelijk. Als alle hoog scorende kinderen ineens heel laag scoren is er iets heel vreemds aan de hand.

12. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Cito heeft nieuwe toetsboeken uitgebracht; 3.0 versie met een strenge normering.
    Mijn dochter scoort nu ook minder......

13. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Wat houdt cito 3.0 dan in? Want ik heb er nog niks over gehoord. Hier werkte de school eerst met ABCDE scores. Vorig jaar zijn ze al overgestapt op I II III IV V scores. Is er nu weer een wijziging?

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als het goed is voert een school niet zomaar in alle klassen een nieuwe Cito in. Dat gebeurt van onderaf. Dus het eerste jaar dat zo’n nieuwe toets er is, werkt alleen groep 3 ermee. Het jaar erna groep 3 en 4 en zo verder. Een klas die in groep 3 gestart is met de versie uit 2012, blijft dus die serie toetsen maken. Alleen als je kind blijft zitten, merk je iets van een andere toets. Je kunt namelijk de score van de ene toets niet makkelijk vergelijken met de andere. Wel qua niveau (A B C D E OF I II III IV V) waar de ouders meestal alleen naar kijken, maar niet de vaardigheidsscores die voor de school belangrijk zijn. Vandaar dat een school er meestal voor zal kiezen een toets gefaseerd in te voeren.
    Als je steeds alle toetsuitslagen van je kind krijgt, kun je het zelf zien op de lijst. Dan heb je namelijk twee verschillende grafieken of tabellen voor één vak. De een heet dan bijvoorbeeld Rekenen-Wiskunde 2012 en de andere Rekenen-Wiskunde 3.0. Als je steeds alleen de meest recente uitslag krijgt, kun je op de school van je kind navragen welke versie ze gebruiken en of dat nog dezelfde is. En dan zou ik tevens vragen om steeds een totaaloverzidht van alle toetsen. Maar ik ben juf, dus misschien kijk ik daar dan weer anders tegenaan dan ‘gewone’ moeders. De uitslag van 1 toets boeit me miet zo, ik wil weten hoeveel een kind vooruit is gegaan (of achteruit),

Het gegeven dat “alle kinderen” in een bepaald leerjaar slechter scoren voor een bepaald vak, kan wel bij methode gebonden toetsen. Dus de normale toetsen die ze om de paar weken krijgen van rekenen en taal. Daarvoor moet je (bij de meeste methodes) 80% van de vragen goed beantwoorden om een voldoende te halen. Er zijn inderdaad leerjaren waarbij er een soort ‘breuk’ is. Kinderen kunnen dan minder blijven vertrouwen op hun geheugen omdat er meer inzicht wordt gevraagd. Of ze moeten dingen gaan doen waarbij ze niet in één keer het juiste antwoord kunnen vinden, maar verschillende tussenstappen moeten zetten. Dat kun je dan terugzien op de methodegebonden toetsen. Want alle kinderen moeten nogsteeds 80% goed hebben voor een voldoende, ook al is de stof moeilijker.

Bij CITO werkt dat niet zo. Er wordt namelijk niet gekeken naar het percentage antwoorden dat een kind goed heeft. Voor de toets officieel wordt uitgebracht, is die al in veel groepen getest. De kinderen dienen de 20% best scorende leerlingen horen, zitten in niveau I. Zit je in de volgende groep van 20%, dan hoor je bij niveau II. Als dus de stof moeilijker wordt en alle kinderen meer fouten maken, hoef je dus gewoon minder opgaven goed te maken om bij de beste 20% te horen. Als een kind een machine zou zijn, zou die dus gewoon altijd in de zelfde niveaugroep moeten blijven zitten. Bij Cito is “de stof wordt moeilijker” geen reden om lager te scoren, aangezien de stof voor alle kinderen moeilijker wordt en de norm zich daar aan aanpast.

Ik vind het gevaarlijk om alleen naar Cito te kijken en daar te proberen uitspraken over te doen. Als ik naar de grafieken kijk, zie ik maar weinig kinderen die altijd voor elk vak netjes in hetzelfde niveau blijven zitten. Dus een keer een lagere score hoeft geen reden te zijn voor paniek. Net zoals een keer een veel hogere score niet hoeft te beteken dat je de vlag al kunt uithangen. Soms zit een kind net tegen de grens van een niveaugroep aan. De ene keer nipt een II score en de andere keer een III die tegen een II aan zit. Dat is niet zo bijzonder en hoeft dus niet uitgebreid geëvalueerd te worden. Het blijven ook momentopnames! Werd tijdens de toets net buiten het gras gemaaid, kunnen sommige kinderen al lager scoren. Wij hadden Cito-afnames tijdens één van die januari-stormen. Aangezien er een boom omwaaide waar ik vanuit mijn lokaal op uitkijk, kan ik de evaluatie van dit jaar wel met een korrel zout nemen. Het opruimen van de boom vond een week later plaats... uiteraard ook weer tijdens een Cito-afname. That’s life.

Bij kleine verschillen zou mijn advies zijn; maak je niet druk. Houdt een beetje de vinger aan de pols, maar niet meer dan anders. En wacht rustig de volgende afnames in juni af. Zijn de verschillen echt groot, ga dan in gesprek met je kind en de leerkracht. Dan zou ik wel benieuwd zijn naar een mogelijke verklaring. Waren er bijzonderheden tijdens de afname? Is de daling / stijging ook terug te zien in de reguliere toetsen? Hoe is het gesteld met gedrag en werkhouding van je kind inde klas? Is hij of zij thuis meer of juist kinder gaan doen?
    Of heeft je kind een erg goed geheugen waar hij altijd op kon vertrouwen, maar ontbreekt het aan inzicht? Of heeft je kind juist altijd alles te makkelijk gevonden en uit het hoofd gedaan, maar loopt hij nu vast omdat er complexere vragen worden gesteld en hij dus strategieën moet gaan gebruiken doe hij zich nooit eigen heeft moeten maken? Begint je kind vast te lopen omdat zijn of haar ‘plafond’ wordt bereikt?
    Op sommige vragen zullen jullie (ouder, kind en leerkracht) vrij snel antwoord kunnen geven. Voor andere zaken zal wat meer onderzoek nodig zijn. Bijvoorbeeld een gesprek over een aantal opgaven, waarbij niet zozeer wordt gekeken naar het antwoord, maar naar ‘hoe ben je op dit antwoord gekomen?’

Gymgirl vindt dit leuk.
  15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #15 tupp, 18 feb 2018
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
    Een kind maakt een toets en wij tellen het aantal goede antwoorden. Dat heet de Ruwe Score (RS) Dat aantal goede antwoorden voeren we in, daar rolt een vaardigheidsscore uit. Volgens mij snappen alleen we paar mensen bij Cito zelf hoe zo’n vaardigheidsscore tot stand komt. :cool: Vroeger moesten we die vaardigheidsscore opzoeken in een tabel in een hele dikke map. Tegenwoordig hoeven we ze alleen maar in te voeren. Vanuit de vaardigheidsscore wordt weer bepaald in welke niveaugroep je kind zit. Vroeger werd A B C D E gebruikt. Cito is daar zelf eigenlijk al jaren gelden vanaf gestapt en gebruikt nu liever I II III IV V. Maar scholen kunnen zelf kiezen welk niveau ze aan ouders doorgeven: de letters, de Romeinse cijfers of beide. Er zijn ook scholen die daarnaast (of zelfs in plaats daarvan) het functioneringsniveau geven. Die leg ik zo uit.

Niveau A B C D E
    Bij de letters worden de kinderen eigenlijk in vier groepen verdeeld.
    A is de beste 25%
    B is de 25% daaronder
    C is de volgende 25%.
    Met een D of E score hoor je bij de 25% kinderen die de toets het slechtst gemaakt hebben. De 10% met de meeste fouten, zitten in niveau E en de 15% daarboven in niveau D.

Niveau I II III IV V
    Bij de Romeinse cijfers worden de kinderen in vijf gelijke groepen ingedeeld. Iedere groep staat dus voor 20% van de leerlingen. Niveau I zijn de 20% leerlingen die het beste scoren. De kinderen in niveau V horen dus bij de 20% slechts scorende leerlingen. Niveau III is de middengroep. Niveau II zit daar iets boven en IV net daaronder.

Vaardigheidsscore (VS)
    Die groepen zijn natuurlijk best groot. Vandaar dat scholen zelf ook naar de vaardigheidsscores kijken. Het maakt bij niveau I natuurlijk nogal uit of je tot de beste 5% hoort of nèt binnen de beste 20% valt, maar met q foutje meer in niveau II had gezeten. Bij allebei die kinderen staat er een I achter de naam, maar ze zitten wel op een ander niveau.
    Er bestaan prachtige tabellen waarin leerkrachten precies kunnen opzoeken hoeveel punten je kind vooruit zou moeten gaan in VS. Dat is per vak, per leerjaar en zelfs oer niveaugroep anders. Maar we kunnen daaraan zien of een groep of leerling zoveel ‘gegroeid’ is als je op papier zou mogen verwachten.

Functioneringsniveau (FN)
    Dan het functioneringsniveau. Lang niet alle scholen geven die aan de ouders. Als je het toch niet krijgt zou ik de volgende alinea’s lekker overslaan, anders wordt het misschien wel een heel ingewikkeld verhaal.

Als de school ook het functioneringsniveau op de uitdraai van het leerlingvolgsysteem zet, staat hij onder de letters FN. Tegenwoordig zijn de AVI-niveaus ook functioneringsniveau.
    Als je kind in januari in groep 7 een toets maakt, is dat toets M7, M van midden. In juni volgt toets E7: eind groep 7. Als je kind redelijk op niveau zit, haalt hij voor toets M7 ook het functioneringsniveau M7. Maar haalt hij FN E7, dan zou dat kunnen betekenen dat hij een half jaar voorloopt. En met E6 juist een half jaar achter. En zo kun je verder rekenen. Als je nu in groep 7 zit en je haalt FN E5, dan heb je dus een flinke achterstand van 1,5 jaar. Maar hij zou ook al functioneringsniveau B8 (begin 8, het enige leerjaar met een B-toets) kunnen hebben.
    Pas wel op met het denken “Joepie, mijn kind loopt driekwart jaar voor”. Er wordt namelijk geen rekening mee gehouden dat een kind nog nieuwe stof gaat leren. Het FN B8 betekent: als een gemiddelde leerling begin groep 8 dezelfde toets zou maken (toets M7 dus) dan zou hij net zoveel fouten maken als jouw kind nu deed.
    Maar in die toets worden in principe alleen strategieën getoetst die je kind al heeft geleerd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar spelling, dan zitten in de toets van M7 nog geen leenwoorden of woorden met een trema. (Denk aan een woord als officiële) In de meeste methodes zijn die halverwege groep 7 nog niet zijn aangeboden en dus worden ze nog niet getoetst. Dat soort woorden kan in groep 8 wel gevraagd worden. Dus als je kind op de toets van groep 6 of groep 7 een functioneringsniveau heeft van groep 8, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij de toets van groep 8 ook echt voldoende zou maken. Daarin zitten immers opdrachten waar hij waarschijnlijk noh nooit uitleg over heeft gehad en ook nog nooit heeft geoefend.
    Bij rekenen heb je bijvoorbeeld vanaf groep 6 te makenmet breuken en vanaf groep 7 met procenten. Een kind dat in groep 5 al een FN heeft van M7, maakt dus zijn eigen toets net zo goed al een gemiddelde groep 7 leerlingen die toets nu zou maken, als je hem nog een keer de toets van groep 5 geeft, maar dat betekent dus niet automatisch dat die groep 5 leerling de toets van groep 7 ook net zo goed zou maken als de gemiddelde groep 7 leerlingen. Daar zit namelijk nog wel wat instructie en oefentijd tussen!
    Wel mag je verwachten dat jouw kind dan over 2 jaar in groep 7, ook nog steeds een hoger score haalt op CITO en dus altijd qua functioneringsniveau blijft voorlopen. Het zou namelijk raar zijn als die leerling die in groep 5 al een FN van M7 had twee jaar later (na dus al die instructies en oefentijd) nog steeds een functioneringsniveau van M7 zou halen.

16. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    @tupp Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

17. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63

Dit is nog eens een heldere uitleg! :thumup:

18. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dat klopt hier dus niet. Alle twee de kinderen (groep 3 en groep 5) hebben toetsen 2018 (dmt) en 3.0 gemaakt. Uit nieuwsbrief had ik ook begrepen dat alle groepen vanaf nu nieuwe toetsen maken.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Daarom ook "als het goed is". Cito zelf raadt het af om ineens voor de hele school een nieuwe toets in te voeren. Maar een school maakt die keuze zelf, dus die kan natuurlijk van het advies afwijken.
    Je kunt dan de vaardigheidsscores niet vergelijken. Maar je kunt nog wel naar de niveaugroepen en het FN kijken.

20. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Sorry maar ik vind het allemaal maar weer vaag hoor. Die “toelichting” die wij kregen was ook niet bepaald verhelderend. Gelukkig heb ik goed scorende kinderen dus bij hun maakt het allemaal weinig uit maar kan me voorstellen dat sommige ouders denken help, wat is er nu aan de hand.

Deel Deze Pagina