Wie heeft er hier ervaring mee?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by louan, Feb 16, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. louan

louan Niet meer actief

Mijn zoon is 5 jaar (december) en mocht/kon na de zomer naar groep 2. Tot nu toe gaat dat helemaal goed.

Ik schrok alleen van zijn cito's. Hij scoorde 2x een V, deed ze wel voor de eerste keer. Terwijl zijn rapport voor de rest op niveau is en beheerst alle leesvoorwaarden en lezen al (voor zover dat kan, 22 letters en leest zinnetjes. Zelfde geldt voor rekenen.

Nu weet ik dat ik niet teveel waarden moet hechten aan cito. Maar vind dit verschil erg groot!? En komt niet overeen met zijn rapport.

Aan wat zou dit kunnen liggen? Vraag het me echt af.

2. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Wat zou kunnen is dat hij gewoon nog niet toetsbaar is. Ik vind persoonlijk kleuters toetsen echt onnodig. Sowieso kunnen kinderen op die leeftijd ook in sprongen vooruit gaan (als vb een focus op rekenen en daarin snel vooruitgaan, terwijl ‘lezen’ minder interessant nog is) en verder kunnen ze ook nog compleet de concentratie missen die nodig is om een toets te doen.
    Persoonlijk zou ik me (nog) geen zorgen maken.

suus1983, Syane and louan like this.
  3. louan

louan Niet meer actief

Ik vroeg hem ook of hij de vragen begreep toen zei hij nee.

Wat mij ook opviel is dat beide aantekeningen voor taal en rekenen zo goed als hetzelfde waren.

Ik maak mij ook niet druk, hij is pas 5 en moet ook nog een gesprek hebben. Maar vind het contrast erg groot maar misschien denk de juf daar anders over hoor.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Heb je het aan zijn leerkracht gevraagd? Op de meeste scholen zijn de cito's voor kleuters afgeschaft en dat is niet voor niks. Veel kleuters zijn niet toetsbaar, ze hebben of de concentratie niet of ze vullen zomaar wat in.
    Ik zou mij baseren op de observaties van de leerkracht/het rapport.

5. louan

louan Niet meer actief

Nee volgende week hebben we een gesprek. Ik heb zwaar het vermoeden dat hij zomaar wat invult voornamelijk omdat hij niet luistert. Zie ik ook tijdens zwemles, als de juf iets uitlegt luistert hij niet, kijkt de andere kant op. En kijkt dan naar de andere kinderen wat zij aan het doen zijn zodat hij dat kan doen.

Hij is een december kind dus sowieso een twijfel voor groep 3 volgend schooljaar. Hij voldoet wel aan de overgangsvoorwaarden maar met deze scores gaan ze hem zeker nog een jaar houden. Wat ik opzich niet erg vind mits hij voldoende uitdaging krijgt. Hij 'leest' bijvoorbeeld nu leren lezen boekjes van groep 3. Ik vraag me dan af als die cito scores en niet waren geweest was de keuze om naar groep 3 te gaan ja of de nee dan anders geweest. Dat is wel iets wat ik ga vragen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zou ik zeker vragen. Ik weet dat bij ons op school sociaal emotioneel zwaarder weegt dan het cognitieve. Beide kinderen hier ontwikkel(d)en qua taal snel in de kleuterklas. (Eind groep 1 al simpele boekjes lezen) maar daar gaan ze heel goed mee om, ze krijgen oefeningen en boekjes die bij hun ontwikkeling passen en kunnen sociaal emotioneel lekker ontwikkelen in de kleuterklas.

louan likes this.
  7. louan

louan Niet meer actief

Hmmm hij is soms nog wel wat jong. Maar volgens zijn rapport op niveau. Hij zit ook op montessori onderwijs en die hanteren bepaalde leerstrategieën. Ik moet zeggen dat mijn zoon toch vaak zijn eigen manier heeft (omgekeerd?) en hij krijgt dan vaak achteraf eigenlijk de manier aangereikt hoe hij het eigenlijk zou moeten leren. Saai voor hem denk ik dan.

Ik wacht het gesprek af met de juf die overigens super is hoor!

8. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dat denk ik ook. Bij ons toetsen ze niet (voor zover ik weet) maar soms komt dl thuis met van die werkbladen die er verdacht veel op lijken. Dat je het juiste antwoord moet zoeken en inkleuren. Dl kleurt bewust *alles*(alle antwoorden) in met regenboogkleuren :D 'dat vond ik leuker', zegt ze dan. En terecht; ze mogen al zo weinig kleuren.

9. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Het kan prima zij dat hij in de klas zijn vaardigheden goed laat zijn. Ik zag altijd genoeg van de kinderen tijdens bv de kringgesprekken of werkjes die ze deden. Dan wordt al snel duidelijk of ze een bepaalde vaardigheid hebben en toepassen. En juist door de korte spanningsboog, maar ook doordat de cito vragen heel abstract zijn, kan een kind dan toch onderuit gaan. Daar kan dus heel goed een groot contrast in zitten.
    Bij de overgang naar groep 3 was op mijn school de sociaal emotionele ontwikkeling zeer belangrijk. Dus omgang met andere kinderen, werkhouding, zelfstandigheid (passend bij de leeftijd natuurlijk), contact met de juf, etc.
    Het kan zeker geen kwaad om dat alles even met de juf te bespreken.

Even nieuwsgierig: wat bedoel je met leerstrategieën? Ik kom uit het montessori onderwijs. En met name voor kleuters is dat een geweldige manier van werken en kan je juist aansluiten op de behoeftes van het kind. Dus maakt me even nieuwsgierig dat als jouw kind al iets kan of beheerst hoe het dan komt dat de juf op een andere manier hetzelfde aanleert. Bij montessori is het juist heel erg de bedoeling dat je de kinderen uitdaagt tot de volgende stap in hun ontwikkeling.

louan likes this.
  10. louan

louan Niet meer actief

Bijvoorbeeld bij leren tellen gebruiken ze heel mooi kraaltjes die ze moeten tellen, maar mn zoontje had zn eigen manier van tellen, hij kon dat ook al. Dus om dan soort van opnieuw te moeten leren tellen is gewoon erg saai voor hem. Vind zelf montessori geweldig hoor. En de juf kende hem natuurlijk nog niet dus misschien dacht ze dat hij het nog moest leren. Had toen al gezegd dat hij meer uitgedaagd moest worden. Ging toen al gauw sommen maken. Waar ze ook mooi spul voor gebruiken. Maar mn zoontje gebruikt zn vingers bv. Soms heb ik het idee dat hij dan het nut van materiaal niet inziet:roflmao:.

Zelfde nu met lezen. Dit heeft hij zichzelf aangeleerd (door mij te vragen welke letter het is en herkennen/onthouden) maar krijgt nu juiste leermethodes om dit op correcte wijze te leren.. Heeft ie vaak geen zin in want hij kent de letters al en weet deze te gebruiken (niet alles natuurlijk ). Slaat dus het hele leer gedeelte over.

Is ook een vraag voor de juf straks hoe ik dit het best kan aanpakken. Want hij lijkt echt zn eigen manier van 'leren' te hebben.

11. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Grappig, hier ook montessori. Dl kan al een beetje lezen en is dus ook niet erg enthousiast meer over die letters, en het inkleuren ervan voor in haar map gaat erg langzaam. Maar er zijn zoveel andere dingen/werkjes, dat komt vanzelf wel goed. De ontwikkeling gaat gewoon door via een ander spoor hier.

louan likes this.
  12. louan

louan Niet meer actief

Dat bedoel ik, dan 'lezen' ze al een beetje maar dan gaat 1 heel werkje over 1 letter. Kan begrijpen dat daar niet veel uitdaging meer in zit dan.

Ben dus nog een beetje zoekende welk spoor we hier in gaan slaan zeker na die uitslagen van cito. De voorbeelden die de juf noemde die hij fout deed heb ik aan hem gevraagd breed/smal/evenveel etc. Hij geeft gewoon juiste antwoord. Hij geeft nu ook aan dat het te snel ging. Dat kan ik begrijpen is ook zn 1ste keer.

Ben vooral benieuwd welke werkjes de juf hem gaat geven. En wat zij hierover te zeggen heeft.

13. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Aha, de kralenstaafjes, dat klinkt wel herkenbaar. Dat komt dan waarschijnlijk omdat ze in een heleboel ander materiaal weer terugkomen en bv de kleuren ook van belang zijn. Maar dat kan dan nog steeds zo aangeboden worden dat het voor hem wel interessant is. Ik zou dan bv (als hij niet wil tellen) een spelletje doen, waarbij hij de hoeveelheden gekoppeld aan de kleuren uit zijn hoofd moet doen. Dan hoeft hij niet te tellen en kan hij de volgende stap met het materiaal gaan doen.
    En met lezen hetzelfde. Als een kind een letter kent, hoeft hij hem niet op nieuw te leren. Maar het kan ook zijn dat de juf hierbij meteen de juiste schrijfwijze aanbiedt, maar dat je zoon daar even het nut niet van ziet. (Heerlijk hoor, zo’n eigenwijs jochie :D)

Dat kan je ook best met de juf bespreken. Jouw zoontje klinkt als een pienter mannetje. Dan is het aan de juf om de juiste insteek en uitdaging aan te bieden.

louan likes this.
  14. louan

louan Niet meer actief

Dankje wel dacht ook dat ie pienter was tot at ik die scores zag:roflmao: nee hoor grappie.

Weet bijna zeker dat de juf het met mij eens is en die cito uitslagen even negeerd:D

Goede tips geef je! Ga zeker goed met de juf bespreken wat er voor hem is om uitgedaagd te worden en toch iets te leren wat hij nog niet kan. En natuurlijk genoeg spelen:D:Dmaar dat zit wel goed.

Adje likes this.
  15. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ja, die met breed/smal/evenveel kleurde dl vrolijk allemaal in, haha. Heb haar maar gecomplimenteerd met het mooie kleurwerk binnen de lijntjes, waar juf bijstond - liever dat juf haar eigen conclusies trekt (en de week daarop moest ze het nogmaals inkleuren van juf, maar dan goed). Ik zou ook even navragen aan juf wat die cito betekent.

louan likes this.
  16. louan

louan Niet meer actief

Ga ik zeker doen:thumup:. Waarschijnlijk kan ik de toets ook inzien.

17. Deliana

Deliana Niet meer actief

Vraag inderdaad even of je de toets zelf mag in zien. Mijn dochter heeft er 1x een gemaakt en toen werd het bij ons op school (gelukkig) afgeschaft. Ik heb hem toen ook 8ngfkeken en kwam tit de conclusie dat die toets voor kleuters echt enorm onzinnig is.

Ik herinner mij nog goed dat je in de kleuter Cito plaatjes ziet en dat juf daar dan vragen over stelt. Bijvoorbeeld "zet een streepje onder de spin". Er stonden 3 plaatjes bij van een tor, een mier en en spin. De tor was het duidelijk niet, maar de spin en de mier leken sprekend op elkaar; een getekend zwart beestje met 8 poten. Mijn 1e ingeving was om voor de mier te kiezen, net als mijn dochter had gedaan, tot ik op het andere beestje een kruisje zag staan. Dat moest dus een kruisspin voorstellen :confused: Nou mijn 4 jarige kende het verschil tussen een spin en een kruisspin toen dus echt nog niet.... en zelf mens had er blijkbaar moeite mee :roflmao:

Met andere woorden ik begrijp heel goed dat je zoon het onduidelijk vond. Ik zou er dan ook geen waarde aan hechten.

louan likes this.
  18. louan

louan Niet meer actief

Begin ik ook steeds minder te doen. Ik ben echt benieuwd! :D

Ik heb veel vragen, 1ste kind ben echt niets gewend:roflmao:.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Hier 3 kinderen die slecht scoren als kleuter. Bij de oudste maakte ik mij er nog zorgen over, maar nadat oudste en middelste in groep 3 heel goed gingen scoren niet meer.
    Jongste nu ook weer, een 4 en een 5. Juf vindt het ook raar, omdat hij al simpele rekensommetjes maakt en alle letters kent. Dus ik neem de kleutercito niet serieus meer.
    Hij gaat wel naar groep 3 volgend jaar, wat eerst nog even de vraag was, maar daarbij is de cito dus zeker niet leidend.

louan likes this.
  20. louan

louan Niet meer actief

Zie dat jouw jongste in juni 6 wordt dus kan me wel voorstellen dat hij naar groep 3 mag. Maar mn zoontje wordt 6 in december. En ook al voldoet hij aan de overgangsvoorwaareen voor groep 3 denk ik toch dat hij nog een jaar groep 2 gaat doen. Weet dan eigenljjk wel zeker dat wanneer hij naar groep 3 gaat een enorme voorsprong zal hebben omdat hij nu al tot 3 letterwoorden boekjes leest en rekent. Ben dus heel benieuwd wat dat extra jaar hem zal brengen.

Sociaal emotioneel zit hij volgens de juf ook op niveau dus tja heeeeel benieuwd naar het gesprek:D

Share This Page