Als baby niet wil eten; wanneer stoppen?

Discussie in 'Voeding' gestart door melloncollie, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Yelena eet sinds een maand of 3 echt prima. Momenteel is ze volgens mij alweer bezig met de volgende sprong. Naast dat ze jengelig en extreem op mama gericht is, doet ze nu ook elke dag moeilijk met eten. Waar haar prakje er elke avond helemaal in ging, komen we`nu dikwijls nog niet eens tot op de helft. Fruithap gaat wel op, maar ik bied sinds gister stukjes klein zacht fruit aan. Dat gaat even goed maar dan wil ze niet meer en moet ze het vorkje hebben om mee te spelen. Ik wil dat dus niet en na 1 waarschuwing zet ik dan het bakje in de koelkast en geef ik het 's middags opnieuw. Ik leg het uit, zie wel wat ze er van mee pikt want ik heb ook geen zin (meer) in de strijd.

Boterham hetzelfde. Prima aan te bieden met een vorkje maar na 3 stukjes wil mevrouw het zelf doen en leg ik dus stukjes voor haar klaar. Dat gaat goed maar na een halve boterham is het weer voorbij.

Zou ik nou gewoon eerder moeten stoppen, moet ik het negeren? Ben een beetje in dubio omdat ik het moeilijk inschatten vind wat ze wel en niet begrijpt.

2. 4days

4days Niet meer actief

#2 4days, 6 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2009
    Baby's gaan sowieso minder eten als de eerste verjaardag nadert, ze gaan ook minder groeien dus hebben ze minder voedingsstoffen nodig. Dit is heel normaal, ik zou me er niet druk om maken. Als ze honger heeft eet ze wel. :)

(ik zou dan ook gewoon stoppen zodra ze niet meer eet maar knoeit)

3. melloncollie

Ja dat is ook wat mijn gevoel zegt, stoppen. Als ze echt honger heeft dan zal ze vast wel eten. Maarja je wilt als moederzijnde toch dat je kleintje voldoende binnenkrijgt he. En wat trouwens nu ook meespeelt is de warmte, dan eet ze minder. Begrijp ik wel want ik eet zelf ook minder.

4. melloncollie

Aan de andere kant: een kind van 10 maanden kan toch niet dag in dag uit leven op
    - een halve boterham (biedt een hele aan)
    - papfles 200 ml
    -gewone fles 200 ml
    - stukjes fruit a 100 gram (biedt 200 gr aan)
    - avondeten zo ong. 100 gram (biedt 200 gr aan) plus een toetje?

Dit is toch te weinig voor een kind van 10 maanden?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voorlopig wel even.. ze gaat echt vanzelf weer meer eten! Hanteer voor jezelf een bepaalde tijd en ruim dan op. Dat is voor jezelf prettig en voor je kindje duidelijk. Ze krijgen echt wel voldoende binnen over een wat langere periode!

6. melloncollie

Owkeej, I guess !
    Tijdslimiet is inderdaad handig ja. Heb nu het gevoel dat ik de hele dag door bezig ben met eten. Drinken ga ik nu wel wat meer proberen. Het is immers warm.

7. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0

Mijn zoontje van inmiddels een jaar en bijna 2 weken is ook een lastige eter en krijgt voor jou beeldvorming dit binnen op een dag..... vind ik ook niet heel veel.... maar ja... ik moet me er even bij neerleggen.....

ontbijt: 1 boterham met bekertje melk 120 -150 cc
    fruit: paar hapjes (geen 25gr), sap/water ca. 100 cc
    lunch: 1 a 2 boterhammen met bekertje melk 120cc
    tussendoor: nogmaals fruit met bekerte sap/water/thee
    avondeten: 50 -75 gr groente/aard/vlees en toetje 100 gr (soms ook helemaal geen toetje)
    voor slapengaan: fles 150 cc

8. 4days

4days Niet meer actief

Dat is meer dan mijn zoontje meestal eet... Die komt vaak niet verder dan een soepstengel, een beetje avondeten en een klein beetje yoghurt of fruit... (maar hij is qua gewicht gewoon gemiddeld, dus ik denk niet dat t iets uitmaakt)

9. melloncollie

Yelena zit qua gewicht gemiddeld maar je moet het even in een context plaatsen. Voor HAAR doen is 't weinig. Vandaar dat ik me zorgen maakte. Ik vind dat sowieso moeilijk inschatten want mijn vriend en ik zijn allebei grote eters. Zeg maar gerust bootwerkers. :D
    En als ik het lijstje erbij pak met wat ze op een dag mag, dan vind ik het nog steeds niet veel. Het is geen kind van de tussendoortjes, dat even daar gelaten.

Bij mij wilde ze de 1e 2 maanden toen we begonnen met vaste voeding ook helemaal niets eten en ging het allemaal heel lastig. Ben ergens ook een beetje bang dat ze straks een slechte eter wordt.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kinderen kunnen slechte eters worden als het eten strijd wordt, als ze geen variatie aangeboden krijgen, als ze teveel lekkere tussendoortjes aangeboden krijgen, teveel zuivel eten/drinken, als ze het verkeerde voorbeeld krijgen etc maar niet omdat ze een tijdje wat minder eten. Maak je niet teveel zorgen. Kindjes kunnen een heleboel hebben en ze gaan echt eten als ze genoeg trek hebben.
    Blijf 3 x per dag een maaltijd aanbieden en 2 gezonde tussendoortjes en veel drinken (zeker met dit weer). Zet bijvoorbeeld een (tuit)beker neer met water wat ze kan pakken wanneer ze dat zelf wil.
    Eten doet vaak eten dus samen eten helpt vaak ook wel wat. Maar willen ze niet, dan niet. Pas als ze de hele dag, dagen achter elkaar niets willen eten dan is er echt wat aan de hand.

11. melloncollie

Ja samen eten is hier sowieso meestal wel het geval. Ze vindt dat ook reuzegezellig.
    Ze krijgt hier eigenlijk alleen maar fruit en rijstewafels voor baby tussendoor dus geen slechte dingen. Soyatoetje gaat er altijd wel in haha.
    Toevallig heb ik nu een goede dag, de boterham is al bijna helemaal op. En uit de beker drinken ging gister aanzienlijk beter - ineens! Ze blijft me verbazen.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

TOP! Fijn dat het beter gaat... het valt vaak echt wel mee maar als je als mama er met je neus bovenop zit, is het vaak moeilijk te zien! Maar zo te horen gaat het super! Fijn hoor... heerlijk dat je je weer kan verbazen he? Dat leren we als volwassenen zo erg af, jammer.

13. melloncollie

Inderdaad jammer! Leer nog elke dag bij van die kleine ;) soms moet ik weer even wakker geschut worden en van mijn eigen idealen afstappen (goed eten) als Yelena (bah ik heb geen trek vandaag!) het daar niet mee eens is.
    Alleen soms dan is het wel lastig vind ik als ik er alleen voor sta overdag.

Deel Deze Pagina