Hoi, Ik hoop dat wat "ervaren" mama's van een allergiekindje mij kunnen helpen. Sebastiaan heeft een koemelkallergie. Hij krijgt nu Nutramigen en daar doet ie het hartstikke goed op. Wel spuugt hij ook veel, dus per fles gaan daar 5 schepjes Nutriton bij. Toen we van het CB voorzichtig een papfles mochten gaan proberen bleek dat hij ook heftig reageert op rijstebloem. Vanaf dat moment hebben we begleiding gekregen van een dietiste om vaste voeding op te kunnen bouwen. Ook reageerde hij op boekweit (alternatief voor rijstebloem) dus was het vaarwel papfles. Nou ziet hij er niet bepaald ondervoed uit, dus heb geen medelijden met 'm Ook op appel reageerde hij behoorlijk, dus dat geef ik ook voorlopig niet meer. Nu hebben we anderhalve week geleden voor het eerst aardappel geprobeerd. De dagen erna waren niet makkelijk. Hij is ook behoorlijk verkouden en kreeg ook (achteraf gezien) z'n eerste tand. Dus ja, waar het nou aan gelegen heeft was voor mij ook nog de vraag. Inmiddels gaat het (met een penicillinekuurtje) wat beter, dus hebben we gisteren opnieuw aardappel geprobeerd. Zo heftig leek me dat ook weer niet. Vannacht is hij behoorlijk aan het spoken geweest en had hij veel slijm, naar het leek (net als vorige week) Vanmorgen begon hij weer vanuit het niets te gillen en was hij alleen in de koalahouding weer rustig te krijgen. Gelukkig lukte dat wel snel, maar toch. Zou hij ook allergisch zijn voor aardappel? Of moet ik dan mss meer aan een zetmeel-intolerantie denken? Bestaat zoiets? Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. (de dietiste kan ik op z'n vroegst maandag weer bereiken, als ze werken deze week...) Nog ff voor het overzicht: Wat wel goed gaat: peer banaan broccoli bloemkool sperziebonen (lekker is anders vindt hij) worteltjes (bah, wat is dat voor spul) Wat dus niet goed gaat: koemelk rijstebloem boekweit appel aardappel? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! groetjes, pooh
Op zich staat aardappel bekend als erg mild, milder dan rijst bijvoorbeeld. Maar de reactie lijkt toch wel te wijzen op problemen. Nou is aardappel WEL weer lid van de nachtschadefamilie, waar sommige mensen erg gevoelig voor kunnen zijn (ook tomaat, aubergine, komkommer, paprika). Ik zou de aardappel voorlopig even achterwege laten en pas weer opnieuw proberen als hij echt helemaal van z'n tandprobleem en ontsteking af is, zodat je een wat zuiverder beeld krijgt. Als je een beetje een idee wilt krijgen van wat redelijk veilig is op welk moment, dan zijn de overzichten op de site van babyallergie en borstvoeding.com (ook voor kinderen die niet aan de borst zijn) heel verhelderend. Van appel is wel bekend dat het minder mild is dan peer. Appel geeft ook een wat grotere kans op een kruisreactie met de inhalatieallergie voor berkenpollen. 't Is een heel vervelende periode hoor, dat uitpuzzelen wat wel en niet kan. Vaak is het 2 stap naar voor en 1 achteruit. Wij hadden veel aan een eetdagboekje. En ik heb ook veel gehad aan yahoo-mailinglijsten voor ouders van kinderen met allergieën en eczeem. Wat het allemaal lastiger maakt bij allergieën is dat niet alle allergische reacties van het voedsel komen. Contact- en inhalatieallergenen kunnen ook een rol spelen. Zo merk je nu het weer mooiern wordt dat veel kinderen ook wat heftiger reageren, omdat de lucht momenteel vol zit met pollen.
Hoi Dirksmama, dank je voor je antwoord! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga gauw eens kijken op die 2 sites (en snel bookmarken!) Mocht ik nog meer willen weten over die yahoolijsten dan zal ik je even pb-en. groetjes, pooh
Kan je een allergie hebben voor rijstebloem? Pete heeft best wat last van eczeem en na 4 weken Pepti werden zijn klachten niet beter, dus (hoogstwaarschijnlijk) geen koemelkallergie. Toen hij dus 5 maanden was, zijn we langzaam begonnen met bijvoeding. Eerst rijstebloem door zijn ochtendfles en later ook door zijn avondfles. Vanaf 6 maanden zijn we begonnen met Bambix en geven we dat in zijn ochtendfles en nog steeds rijstebloem in zijn avondfles. Nu had ik al een tijdje het idee dat zijn eczeem overdag beter lijkt te worden en dan 's avonds na zijn laatste fles weer wat erger. Dus geef ik hem ook Bambix door zijn avondfles en zijn we even gestopt met de rijstebloem. En nu lijkt het wat beter te gaan? Kan hij dus een allergie hebben voor rijstebloem en dat Bambix dan wel goed gaat? Groetjes Saskia
Ja dat kan. Mijn neefje kreeg vanaf 3 maanden rice cereal (nutrix) door zijn fles, en bleek daar een maand later flink last van te hebben (eczeem). Pas sinds hij een jaar of 4 is kan hij met enige regelmaat rijst eten (erg lastig in een aziatische familie...) Dat Bambix wel lukt bij je zoon kan er mee te maken hebben dat hij de nutrix mischien kreeg op een moment dat hij gevoelig was om een reactie te ontwikkelen.
Hi, wat dirksmama al schrijft, het kan idd. Het komt niet zo heel vaak voor volgens het CB, maar onze dietiste zei dat het vaker voor komt dan je denkt. Sebastiaan kreeg er vreselijke darmkrampen van en hier was het dus flink gillen na de eerste papfles met rijstebloem. Overigens, kijk eens goed op het etiket van de Bambix. Ik kan me vaag herinneren (heb gisteren bij de AH etiketten staan lezen om te zien of ik nog wat opties tegen kwam) dat er ook iets van rijstebloem of iets anders rijstachtigs in zit. Maar goed, dat weet ik niet zeker, dus kijk het voor de zekerheid ff na... Succes! groetjes, pooh