Hallo allemaal Mijn zoontje Ruben is nu 5 weken. Sinds vandaag heeft hij allemaal pukkeltjes en ik weet niet wat het is of hoe het komt. Volgens het CB heeft hij reflux en hiervoor moest ik Nutrilon AR geven 120cc+4. Het spugen is al echt heel stuk verbeterd maar nu heeft hij keiharde poep. Hij krijst echt tijdens het persen. Nu geef ik hem steeds een beetje water tussendoor. Nu hopen dat het een beetje helpt. Nu heeft hij dus ook allemaal pukkeltjes. Ik vermoed dat hij of allergisch is of dat hij moet wennen aan de nieuwe voeding. Met de standaard voeding had hij ookal pukkeltjes maar dit zat alleen in zijn gezicht wat volgens mij normaal is bij babys. In zijn gezicht is het ook erger geworden het zit zelfs in zijn haar en achter zijn oren. Nu weet ik dus niet of het door de voeding komt of toch door wat anders. Wat zijn dit voor pukkeltjes? Heeft iemand dit eerder gezien?
Je mag sowieso 10cc per fles extra water geven. Voor een kindje van 5 weken is een fles van 120/4 echt mega groot, veel te groot. Mijn persoonlijke ervaring is dat het cb het liefst zo groot mogelijke flessen wil zien, terwijl voor babys het niet goed is. Ga liever terug naar 90/3 (of maak daar 100/3 van). Ken je de leefregels van refux? Of het kea (KoemelkEiwitAllergie) is, tja. Het is heel lastig te zeggen. Het enig om dit uit te proberen is speciale voeding te geven, als eerste stap nutrilon pepti of hero baby pep. Deze 2 zijn gelijk aan elkaar, alleen ander merk. In deze voeding zijn de eiwitdeeltjes een stuk kleiner geknipt, waardoor de kans groot is dat de darmen het niet herkennen. Elke wisseling van voeding moet je in principe minimaal 2 weken de tijd geven. Elke wisseling is een aanslag op het kleine lijfje.
Bedankt voor je reactie! Te grote fles? Dit is de hoeveelheid die ik van het CB moet geven, ze vertelde dat het om het gewicht gaat. Ruben is nu ongeveer 4180 gram. Ik weet ook niet of de pukkeltjes van de voeding komen. Ik zat zelf te denken aan allergie voor jbpm dat in de voeding zit, of misschien vanwasmiddel of warmte of toch kea? Ik weet niet waar het vandaan komt en ik zou graag willen weten wat het is. Aangezien ik de huisarts morgen pas kan bereiken hoopte ik dat er iemand de pukkeltjes al eerder gezien had. Ik wil niet zomaar overstappen op andere voeding want de AR gebruikt hij pas een week.
Het enige wat je kan berekenen is de totale flesvoeding per kg. De richtlijn is 150cc voeding (water+poeder) per kg per 24 uur. Bij 4,2 kg is het dus 4,2 x 150 = 630 cc per 24 uur. Of jij deze hoeveelheid in 10 flessen of in 6 flessen verdeelt, de totale hoeveelheid is waar het om gaat. Een babymaag is erg klein. Reflux is het niet goed afsluiten van de maag waardoor er maagzuur in de slokdarm komt. De maag heeft een beschermlaag, de slokdarm niet. Als de maag te vol komt zal er meer maagzuur in de slokdarm komen. Ik hoop dat je snapt waarom ik zeg; kleine flessen. Extra tip; cb is niet voor medische problemen. De mensen zijn er niet voor opgeleid om diagnoses te stellen, ze hebben alleen advies van hogeraf wat ze geven. Laatst ook weer een topic waarin cb verkeerde adviezen gaf. Juist bij reflux of vermoeden van is regel 1 kleine flessen! Allergisch voor jbpm zal het zeer waarschijnlijk niet zijn. Dat is de meest onwaarschijnlijke optie. Wasmiddel kan, dat is uit te proberen door neutral te gaan gebruiken. Warmte kan ook. Het lastige is, het kan zoveel zijn. Als hij verder tevreden is zou ik het even afwachten.
Hij is wel huilerig maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de harde ontlasting. Ik vind het zo zielig. Volgens mij heeft hij van de pukkeltjes niet zo veel last. Morgen ga ik wel de huisarts bellen want vertrouwen doe ik het niet
Het doet mij denken aan babyacné. Heeft mijn dochter een aantal weken gehad, vooral op haar gezicht, maar ook de bovenkant van haar romp. Ging vanzelf weer weg. Verder ben ik het eens met de kleinere flessen (+eventeel 10cc extra water), en niet teveel in 1x veranderen dus inderdaad liefst even 2 weken deze voeding aankijken. Wat zei de huisarts, heeft hij kunnen helpen?