Hallo meiden, laat ik voorop stellen dat ik een ontzettend moeilijke slaper heb als kind. Dit begon meteen de dag van de geboorte. Waar ik altijd hoorde/las dat de eerste 24 uur kindjes non stop slapen en in de weken daarna ook alleen wakker worden voor voedingen was het hier één groot drama met nachten van 2 uur slaap (alleen maar in de armen willen slapen en huilen bij neerleggen). Ik weet niet hoe hij het volgehouden heeft, maar voor mij was het verschrikkelijk zwaar, in geen woorden te beschrijven! De slaapjes van mijn ukje duren meestal 30 minuten. Eens in de zoveel dagen is hij dan waarschijnlijk zo uitgeput dat hij dan een slaapje doet van 1.5 tot 2 uur. Dit is altijd zo geweest. Sinds ukje zo'n 6 weken oud was had hij het juiste dag en nachtritme. Zijn hazenslaapjes deed ie dus gelukkig (!!!!) niet meer in de nacht maar overdag. Van doorslapen is geen sprake. Hij slaapt voor de nacht één blokje van 3 tot 4 uur max en daarna zo'n 2 keer 1.5 uur tot 2 uur. Ik voed hem dan of geef hem een speentje (duurt vaak zo'n 5 minuten voor hij weer inslaapt). Voeden (ik geef volledige borstvoeding) is meestal een paar slokjes en hij is weer vertrokken. Allemaal heel erg zwaar maar waar ik nu mee zit is zijn bedtijd. Tot zo'n maand geleden sliep hij pas om 01.00 uur of zelfs 02.00 uur in de nacht! Natuurlijk legde ik hem elke 2 uur wel te slapen maar hij werd echt weer na 30 minuten wakker en was absoluut niet meteen in slaap te krijgen. Gelukkig is dit íets verschoven en krijg ik hem nu om 00.00 uur in slaap. Ik lees hier overal bedtijden voor baby's van 19.00 uur en 20.00 uur, daar kan ik alleen maar van dromen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?? Ik heb al geprobeerd hem zo'n 2-3 uurtjes ervoor wakker te houden maar zonder succes. En als hij dan een voeding krijgt valt ie dan sowieso in slaap. Dan heeft ie én slecht gedronken én wordt ie toch weer wakker na 30 minuten. Soms is het zo dat hij dan 1 uurtje slaapt en weer wakker wordt. Herkent iemand dit??
Waar slaapt je kindje? Zou t rust geven met een cosleeper of tussenin? Ons zoontje is ook geen slaapwonder ( inmiddels 15 maanden) en sliep en slaapt nu ook grotendeels tussenin. In t begin op een tweede wiegmatrasje opgemaakt als bedje. Hoefde dan t bed niet uit,maar zoon werd ook minder vaak wakker omdat hij ons hoorde/voelde
Hij slaapt bij ons op de kamer in zijn eigen ledikantje. Ik heb hem de afgelopen maanden ook vaak bij mij in bed genomen maar dat was echt verschrikkelijk, hij gebruikte mijn borsten dan echt als speentje. Zuigen tot ie sliep en dan weer na een half uurtje wakker en weer ernaar op zoek en ga zo maar door. En zelf kan hij de borst nog niet vasthouden dus ik kon gewoon niet slapen dan. De gebroken nachten neem ik dus maar zoals ze komen, maar dat hij pas zooo laat gaat slapen voor de nacht vind ik echt heel vervelend..
Hoe drinkt hij? Effectief en krachtig? Krijgt hij overdag genoeg melk binnen? Hoe vaak komt hij overdag? Is zijn ledikantje verwarmd? Ligt er iets met jouw geur in? Hie rhielp een knuffeldoekje waar ik een tijdje mee had geslapen echt heel goed. Het was ook geen honger wat mijn dochter had, het was zoeken naar geborgenheid. Dat knuffeldoekje heeft dat voor haar ingenomen. Pas je het regelmaat en voorspelbaarheidritme al toe? (alle handelingen in een vaste volgorde doen). Mijn dochter ging tot 3 maanden ongeveer ook laat de nacht in. Van 12 uur werd het 11 uur, 10 uur, half 9... tot ze op haar 'vaste bedtijd' zat van half 8/8 uur. Ze heeft dit eigenlijk zelf geregeld en begon toen ook de nachten door te slapen. De kleine slaapjes overdag herken ik wel. Tot 8 maanden sliep ze nooit langer dan een uur, max 1,5 uur achter elkaar. Behalve in de auto of wandelwagen. Ik heb daar nooit zo mee gezeten omdat de nachten goed gingen en ze niet oververmoeid was.
Hoe slaapt je kleine 's ochtends? Beter als 's middags/'s avonds? Kan het zijn dat hij zijn avond/nacht ritme (slapen) nu nog 's nachts/'s morgens heeft? Ik herken de hazenslaapjes. Onze meid is ook bijna 5 maand. Ze gaat 's avonds om +/- 19:00 u naar bed en slaapt bijna altijd door tot de volgende ochtend 7:30 u. Overdag wordt ze altijd na 45 min wakker. Ik laat haar altijd liggen (ze huilt niet, kreunt alleen wat) en ze valt ook bijna altijd weer in slaap. Dar duurt alleen soms wel 30 minuten.. Overdag gaat ze rond 09:00 u en 13:00 naar bed en meestal doet ze rond 17 u een kort slaapje in de box. Misschien kun je proberen overdag wat meer ritme aan te brengen? Haar bijv. in bed laten liggen als ze na 30 min weer wakker is. Mijn ervaring is dat als er overdag een ritme is (voeden/anderhalf uur spelen/ 2 u slapen/voeden - etc , ze 's avonds ook beter/eerder inslaapt.
Is hij over het algemeen een vrolijke baby? Geen refluxklachten bijvoorbeeld? Drinkt hij goed? Zijn omgevingsfactoren als te warm/te koud, te veel licht etc uitgesloten? Heb je al geprobeerd in kleine stapjes de bedtijd te vervroegen? Dus iedere dag een half uurtje vroeger? Je zou kunnen proberen een duidelijk contrast te maken tussen dag en nacht: Dag: Geluid, activiteit, veel daglicht (wandelen is een goed idee). Nacht: Stilte, donker (verduisterende gordijnen), zo min mogelijk activiteit. Ook zou je kunnen overwegen om een white noise aan te schaffen. Wat betreft de dutjes: Beginnen de dutjes op tijd? Slaapt hij goed in de wandelwagen? Zo ja: Ga lekker met hem wandelen als dit kan! Misschien los je zo zelfs een vicieuze circel van oververmoeidheid op en gaat hij 's-nachts wat langer slapen. Speentjes zijn in feite neptieten. Ze hebben niet voor niks de vorm van een tepel. Het is dus prima om de borst te geven en geen speentje, maar ik kan me wel voorstellen dat het te zwaar wordt als het de hele nacht doorgaat, je kindje geen speen accepteert en je kindje de borst nog niet zelf kan pakken. Voed je liggend? Het slaappatroon van je kindje is op zich niet abnormaal. Wel is het heel vermoeiend. Petje af voor jou, het kan echt heel pittig zijn!
Het slaappatroon van je kindje is op zich niet abnormaal. Wel is het heel vermoeiend. Petje af voor jou, het kan echt heel pittig zijn! Mee eens!
Oei, als jij als speen word gebruikt is dat ook geen succes.... Hopelijk krijg je zo nog handige tips! Mijn zoon gaat nog steeds niet vroeg naar bed. Is nu 15 maanden en half negen is op zn vroegst....
Ik heb geleerd dat als jonge baby's overdag niet of niet goed slapen, dit daarom 's nachts ook niet doen. M'n vriendin had het zelfde probleem als jij, haar zoontje sliep alleen op haar borst en werd hysterisch als ze hem neerlegde.
Wilde ook al vragen wat het dagritme is en de rest van bovenstaande vragen? Breng je er zelf structuur in aan overdag (voeden-spelen-slapen oid)? Hier bracht ik ook zelf wat structuur aan in de dag en probeerde wel dat hij iedere voeding goed en effectief dronk... Merkte gewoon dat hij na 1,5 u of zo weer kwam als hij maar 1 borst had gedronken en hieraan in slaap viel. Dus tussendoor verschonen en weer drinken. Hier slaapt hij op zijn eigen kamertje en hierdoor worden we ook niet van elkaar wakker en bij honger meldt hij zich wel. Maak overigens ook duidelijk verschil in dag en avond/nacht met ritueeltje voor het slapen (badje lavendel, pyjama en slaapzak aan, voeden in schemer bij ons op bed en dan in bedje in het schemer). Inmiddels gaat hij al een hele tijd om 20u naar bed. En, overdag slecht/weinig slapen is in de nacht ook slecht slapen. Succes want het is pittig zo....
Ik heb heel veel gehad aan het boek: Baby in een droomritme. Dit is geschreven door Stephanie Lampe.. Mijn baby veranderde van altijd alleen maar in de draagdoek en bij me slapen, naar lekker slapen in haar bedje.. Heel veel sterkte, het is ontzettend zwaar wat je nu meemaakt!
Bedankt voor alle reacties dames en het mee denken!! Het boek 'Baby in een droomritme' heb ik aangeschaft tijdens mijn zwangerschap. Ik heb zo vaak geprobeerd het toe te passen maar het werkt hier voor geen meter want na 30 minuten is hij wakker, gaat lekker spelen in zijn bedje tot hij het na een minuut of 20 zat is en dan begint het jengelen en gaat over in huilen. Ik probeer zoveel mogelijk een goed ritme aan te houden, maar dat is heel erg lastig met een baby die zo weinig slaapt. De afgelopen maanden kwam hij heel erg vaak voor voeding, elk 1.5 uur toch wel maar sinds zo'n 2 weken voed ik hem om de 3 uur, ik let echt op de klok want hij heeft ontzettend veel zuigehoefte en is altijd in om te zuigen aan de borst. Zelfs als papa of wie dan ook hem in de borstvoedingshouding vast heeft (dus liggend en met z'n hoofdje bij de borst) dan begint hij al te zoeken en te draaien met z'n hoofd haha, al heeft hij net gedronken. Door die zuigbehoefte heb ik lange tijd gedacht dat hij honger had en bleef ik hem continu voeden. Hij spuugt dan ook sinds het begin ontzettend veel. Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en heb een doorverwijzing gehad voor de kinderarts maar heb er vervolgens niks mee gedaan omdat hij geen pijn heeft. Hij groeit als kool (groeicurve +1 zowel lengte als gewicht) en is verder een vrolijke baby. Ik geef hem dus elke 3 uur 2 borsten en dan drinkt hij voor mijn gevoel heel goed. In de nacht drinkt hij heeeel erg slecht. Sowieso altijd maar 1 borst en dan heel weinig slokjes. Ik weet niet hoe ik dit moet verhelpen? Verschonen tussendoor zodat hij goed drinkt of speentje aanbieden en die voedingen afbouwen? Overdag drinkt hij 6 voedingen 'goed' en in de nacht en vroege ochtend komt hij zo'n 3 keer, maar drinkt dan dus heel weinig. Ik weet dat de wakkertijd van een baby van zijn leeftijd zo'n 90 minuten tot 120 minuten is en heb het heel vaak geprobeerd hem dan in bed te krijgen maar hij is dan niet moe. De eerste weken sliep hij alleen aan de borst in, daarna heb ik hem dat afgeleerd en toen sliep hij alleen als er met hem gelopen werd en ook dat heb ik hem weer afgeleerd en toen sliep hij alleen als hij vastgehouden werd en sinds zo'n kleine 2 weken leg ik hem wakker in bed, stop zijn speentje een stuk of 30 keer weer terug (leuk speelgoedje, hij trekt 'm er zelf continu uit en krijgt 'm er niet goed in) en blijf erbij zitten tot hij slaapt. Dit kan 10 minuten tot 40 minuten duren, voor een slaapje van 30 minuten. Het ritme is dus slapen, wakker, spelen in bedje voor zo'n 30 minuten tot ie het zat is en dan naar beneden, als het tijd is voor voeding dan krijgt hij dat (elke 3 uur dus) en dan op het speelkleed alleen spelen voor zo'n 15 min, dan met mama of papa spelen en knuffelen tot hij begint te gapen of jengelen of wrijven in de oogjes, luier verschonen (bij plasjes elke 3-4 uur en bij ontlasting meteen), slaapzakje aan, gordijnen een stukje dicht, slaapliedje, speentje in en dan in bed leggen en erbij blijven tot hij slaapt. Zo gaat het altijd. Elke avond rond 22.30 uur doe ik hem in bad, daarna laatste voeding, dan in bed. Hij slaapt dan soms om 23.30 uur en soms om 00.30 uur en alles daartussen.. Inmiddels rolt hij al op zijn buik maar tot 3.5 maand hebben we hem ingebakerd maar dat heeft geen verschil gemaakt. Ik had dan ook enorm veel spijt dat ik ermee begonnen was want het afbouwen was heel moeilijk. En vanzelfsprekend is het in de nacht stil en donker (nachtlampje) en praat ik niet tegen hem en overdag licht in de kamer. Zo dames, heel warrig van de hak op de tak, maar laat de tips maar komen. Hopelijk hebben jullie nu een idee van mijn wakkere uk.