Allergie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Snoopy1979, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

Eva heeft sinds een aantal weken uitslag in haar nek en het begint zich nu uit te breiden naar haar wangen, schouders en bovenarmen en op haar rug zitten ook wat plekjes. Wij dachten eerst dat het van het spugen kwam, maar nu spuugt ze haast niet en de uitslag blijft. We smeren veel met Bepanthen, afgewisseld door Sudocrem (telkens een paar dagen hetzelfde), maar het gaat niet echt weg. Haar benen hebben ook wat droge plekjes, maar die zijn niet rood, bij het cb zeiden ze wel dat het een soort eczeemachtige plekjes zijn. Maar die worden niet erger, maar gaan ook niet weg.
    De uitslag in haar nek begon met 1 rood plekje, dat na 1 dag smeren altijd weer weg was. Nu is het dus erger geworden, het zijn een soort van rode bultjes bij elkaar. Op sommige plekjes zitten er wat dunne korstjes. De bultjes op haar gezicht zijn trouwens niet altijd rood, soms zie je er haast niets van.

Zou dit een allergie kunnen zijn? Ze wrijft ook best soms met haar handjes in haar ogen als ze niet moe is en 1 oog is dan ook wat rood, het lijkt een beetje of het jeukt. Ze is nu verkouden, mijn vriend en ik zijn het ook geweest, maar bij haar lijkt het een beetje te blijven hangen. Maar misschien is dat over een paar dagen wel weg.

Ik ben al begonnen om alles weer met Neutral te gaan wassen en ik wilde eigenlijk ook koemelkproducten weg laten in mijn voeding, om te kijken of dat verbetering geeft. Maar moet ik dan alles waar koemelk in zit laten staan? Of is alleen de zuivel en kaas vervangen door iets anders voldoende?

Liefs,
    Snoopy

2. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hee Snoopy,
    Ook dat klinkt heel bekend hoor.....!
    Naast de reflux verdenk ik Anne nog steeds van een Allergie, als mede/oorzaak van de reflux - spugen.
    We wachten nog op de uitlsag van het bloedonderzoek daarvan, begin mei moeten we weer bij de KA zijn.. Al is dat bloedonderzoek vaak niet heel nauwkeurig bij jonge baby´tjes, dus als die negatief is gaan we provoceren.

Ik heb meer dan twee weken lang bijgehouden in een schriftje wat ik at, en hoe Anne zich gedroeg tussen voedingen qua spugen en onrust, en zag daarbij meer dan overduidelijk dat Anne 1 op 1 reageerde als ik zuivel, noten of ei had gegeten.. spugen, onrust, rare huid op wangetjes, krampjes, dikke ogen, huilen, slecht slapen, rare ontslasting, etc.
    Wat ik at, zag je direct terug in betere dagen en onrustige dagen.
    En dat reageren was hier dan met vooral spugen en krampjes, maar bij ei kreeg ze dan bijvoorbeeld ook de schilfertjes op haar wangetjes.

Reflux - spugen (reflux is eigenlijk een geirriteerde slokdarm door het maagzuur wat daar irriteert, met bijkomende klachten als onrust, huilen etc) kan ook worden veroorzaakt door een allergie.. Exceem wordt heeeel vaak veroorzaakt door. Heb je al op die site babyallergie.nl gekeken?

Lees ook eens mee in het koemelkallergie topic bij het flesvoedingsforum, zou ik zeggen (daar praten ook bv mama´s mee by the way). Misschien herken je daar nog andere dingen in.

Ik geef nu nog 2 borstvoedingen per dag, gekolfd en dan in de fles omdat we het verdikken met jbpm. Daarnaast krijgt ze Nutrilon Pepti, dat is voor bij een allergie door kleinere eiwitten. Ik ´hoefde´ alleen maar HA te geven, maar ik zag daarbij ook dat ze reageerde op de flesvoeding. Ik ben pepti zelf gaan geven en dat werkte een stuk beter voor ons. Bovendien zei de KA dat die voeding eigenlijk het beste is in combinatie met bv. Maar jouw bv gaat nog goed geloof ik, dus de fles is natuurlijk n nog niet aan de orde.

Ik zou zeggen, ga eens bijhouden wat je eet en hoe Eva het doet. waarschijnlijk zie je dan je vermoedens wel bevestigd denk ik zo.
    Via je CB arts kan je dan ook doorverwezen worden naar een dietiste. want die moet je wel consulteren bij een allergie, zodat je zelf nog wel de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt as je zuivel (en misschien wel ei, noten, soja, vis, nachtschade planten als tomaat en aardappel, ook allemaal allergenen namelijk) gaat laten staan.

Op het borstvoedingsforum bij artikelen vind je een lijst van voedingsstoffen die zuivel, ei en soya kunnen bevatten en hoe die genoemd worden. Want bij een koemelkallergie gaat het dus niet alleen om melk, maar ook om bepaalde stoffen als wei en droge melkpoeder die in heeeeeel veel voedingsmiddelen onzichtgbaar zijn verwerkt..

Tsja. ´Been there´ .. Hoop dat je hier alvast wat aan hebt..

Grts!

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou die plekjes niet insmeren met sudocreme, maar meteen vette zalf zoals kamillosan ofzo!

sterkte

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Voor die plekjes geen sudocreme gebruiken.
    Sudocreme bevat zink, en droogt uit.
    Dat is voor het *billenonderhoud* prima, maar niet voor eczeemmachtige plekjes.
    Bepanthenzalf is idd een prima keus.
    Daarnaast zou je : cremor.vaseline.cetomacrogol kunnen smeren aanvragen via HA of kopen bij je apotheek.
    Als dit niet helpt zou je: cremor vaseline lanette proberen , en bij zeer droge huid: lanette zalf FNA.

Hoe vaak gaat de kleine in bad?
    Bij eczeem zou ik het niet vaker doen dan 2x per week. En kijk ook even naar badproducten, let op of er parfum e.d. inzit.
    Gebruik liever geen Zwitsal producten deze kunnen irriteren. Je zou soya oleum kunnen gebruiken, een neutrale badolie zeer geschikt voor droge huidjes.

MOcht je vragen hebben hieromtrent kan je me altijd pb-en, ik werk nl in de apotheek.

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nog beter is natuurlijk even langs de ha zodat die de uitslag kan beoordelen en aan de hand daarvan "passende" medicatie-zalf kan voorschrijven ipv zelf te gaan doktoren.. ;)

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Tja , als je het helemaal niet weet, kan je idd altijd een arts adviseren.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties.

Ben net thuis van mijn werk en de uitslag is echt heel erg geworden :(. In haar nek en op haar schouders, ook trekt het nu op haar gezicht door van haar wangen naar haar voorhoofd. Morgen moet ik ook werken, donderdag ga ik er mee naar de huisarts, want dit is echt niet normaal, ik baal er ook flink van...

Ze gaat vanwege haar huid maar 2x per week in bad. We gebruiken in bad niets, daarna gebruiken we sinds kort olie van Zarqa. Zwitsal is hier allang verbannen. Ik gebruikte Lanette (creme geloof ik) en Lanette vaseline. Maar dat lijkt me niet zo goed voor haar nek? Dat gaat toch broeien? We blijven vanavond en morgen dan nog maar even met Bepanthen smeren.

En ik kan wel naar de huisarts gaan voor een zalfje, maar meestal komt uitslag toch wel ergens vandaan? Ik vind het ook raar trouwens, dat ze het pas sinds een maand ofzo heeft. Of is dat vaker zo bij een allergie? (als dat het is)
    Ze poept de laatste dagen trouwens ook veel, vaak wel 2x per dag, eerst liet ze er juist een paar dagen tussen.

Ik ga nog even wat op internet zoeken, o.a. even bij babyallergie.nl even lezen.

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    de 1e weg is meestal naar de ha want die kan je doorverwijzen naar een kinderarts, die eventueel kan onderzoeken waar het vandaan komt...

met dit soort dingen moet je niet gaan zelfdokteren door op internet te gaan lezen, maar gewoon z.s.m. met je kleine langs de ha....desnoods als je het niet vertrouwd vraag je zelf om een verwijzing naar de ka....

succes meid...

9. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Mee eens...
    Maar het is wel goed om goed beslagen ten ijs te komen bij je huisarts en kinderarts, dus met een goed verhaal. Kijk, als je alleen voor de exceem gaat, krijg je daarvoor een zalfje. Maar er moet natuurlijk ook goed naar de onderliggende oorzaak worden gekeken.

Ik ben zelf 3x weggestuurd met 'het valt wel mee, mevrouwtje en mijn kind moest een keer even helemaal wegraken voordat er serieus naar gekeken werd. En dan nog, wordt ze nu behandeld voor reflux, wat mijns inziens wordt veroorzaakt door een allergie. Maar dat onderzoek loopt nog wel eventjes, de allergie wordt niet zomaar van me aangenomen.

Dus, inderdaad even goed inlezen, die babyallergie site is wel overzichtelijk daarvoor, en met een duidelijk verhaal bij je HA komen, is wel zo verstandig..

Ik denk dat je daar misschien wel meer symptomen in herkent. Ik vind namelijk naast de uitslag, je verhaal over het spugen van Eva, en ook de onrust, als ik kijk naar wat je schrijft over het slapen, wel erg in het allergie plaatje passen hoor!

Nou succes meid, ik hoop natuurlijk dat het allemaal wel meevalt, maar volg je eigen gevoel. Jij kent je kindje het best!

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Snoopy, balen zeg, dat het steeds erger lijkt te worden. Ik zou idd even langs de huisarts gaan met Eva. Geeft misschien wat meer duidelijkheid dan zelf gaan gissen en zoeken. Succes he! Ben benieuwd wat de huisarts ervan zegt.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het lastig hoor... het is ook niet dat ik het helemaal zelf wil uitdokteren, maar inderdaad, je wil toch eerst wat info voordat je naar de huisarts gaat. Ik heb er weinig zin in dat ik straks een of ander zalfje krijg en het daar maar mee moet doen. Aan de andere kant, misschien is dat wel genoeg.
    Ik vind het lastig, Eva heeft wel aardig wat gespuugd, maar de laatste tijd is het minder. Ze heeft wel een beetje een loopneus, maar we zijn allemaal verkouden momenteel. En die onrust, die had ze in mijn buik al en direct na de geboorte ook, ik denk dat dat gewoon bij haar hoort. Maar ik ben ook zo bang dat ik er naast zit. Het is ook zo lastig, het is eigenlijk maar giswerk en wat proberen bij die kleintjes.

Wat zou ik trouwens kunnen eten als ik koemelk weg wil laten? Ik kan er zo weinig over vinden. Wel wat je niet mag eten, maar ik zal toch iets van eiwitten en calcium binnen moeten krijgen dan? Ik had geitenkaas gekocht, maar nu las ik ergens anders weer dat dat ook niet mag...

Sorry voor mijn warrige verhaal hoor, maar mijn hoofd loopt een beetje over.

Liefs,
    Snoopy

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja, idd, misschien is dat zalfje nou net wat je nodig hebt, en misschien is dat niet genoeg. Maarja, als je het niet probeert weet je het natuurlijk niet. Als je echt denkt dat het door de koemelk komt, mag je wel geiten/schapen/paarden-melk producten. Maar wat je allemaal precies moet laten staan? Geen idee van wat precies, maar goed ingrediénten lezen, daarin staat of er koemelk in zit of niet. Succes he!

Misschien zit het in de lucht? Die overlopende hoofden? Hier ook een, letterlijk en figuurlijk, loopt het hoofd hier al de hele dag over! :(

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij jou zit het ook niet mee las ik. Je kan er al snel van overlopen he als het om je kleintje(s) gaat. Ik twijfel nu echt aan alles... en ben zo bang dat ik alles verkeerd heb ingeschat :(.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Meid, je doet het goed hoor! Je doet toch alles wat je kunt? Nou, dat is dus meer dan genoeg! Ook Eva doet het verder goed. Ik zou even langs je huisarts gaan. Geeft misschien wat gerusstelling.

(en idd hier ook niet zo best zoals je al had gelezen)

15. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Volg je gevoel, jij bent de mama, dus jij weet het beste hoe het werkt bij jouw kindje en hoe ze zich gedraagt. En wat de dingen zijn waarbij je denkt van ´ik weet niet of dat helemaal goed is´.. het zijn de kleine dingen...

Hier waren het ook een heleboel dingetjes die zich bij elkaar optelden.. Alle losse klachten op zich waren net niet erg genoeg. Alleen haar spugen ´geen probleem, zo lang ze maar goed aankomt, mevrouw´, alleen de uitslag, ook niet ernstig genoeg... De onrust... en ook de andere klachten zijn hier ook ´vaag´, maar bij elkaar was het toch wel een heleboel.

Wij hebben een babymassagecursus (hartstikke leuk!) gevolgd, en ik vroeg me maar steeds af, waarom die andere kindjes na de massage altijd zo lief en rustig met de handjes halverwege, in slaap vielen na de les, terwijl de mijne ingewikkeld in haar omslagdoek, maar heel eventjes wegdoezelde en dan weer wakker werd van haar wapperende handjes. En het spuuggedrag. Hele kleine dingetjes zijn dat. Maar al met al was het bij elkaar wel veel..

Als ik jou was, zou ik een afspraak maken met de CB arts, die is toch meer thuis in de kleine baby´tjes wereld, als de HA. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als je nou zorgt dat je die afspraak maakt voor over een week of 1 a 2. Ondertussen ga je bijhouden wat je eet en hoe Eva het doet tussen de voedingen. Alles dan, spugen, drukte, slaapgedrag etc. Waarschijnlijk ga je zelf al en 1 op 1 verband zien met wat je eet en hoe ze zich gedraagt. Als ze allegenen binnenkrijgt, zal ze meestal direct of binnen 24 uur reageren.

Als je dat op een rijtje hebt, heb je ook een duidelijk verhaal bij je CB arts. Die zal je bij vermoeden op een allergie, doorverwijzen naar een dietiste, die vaak ook aan je thuiszorgorganisatie is verbonden.

Het consulteren van een dietiste is namelijk wel echt heel belangrijk, je moet zelf echt een gebalanceerde voeding binnenkrijgen, en dat wordt lastig, als Eva net als hier, op zowel zuivel, als noten als ei of ook vis of aardappel bijvoorbeeld reageert.. Dan moet je heeeel veel gaan laten staan en daar kom je zelf echt niet uit zonder dietiste.

Dus ik zou zeggen, 1. de komende tijd gaan bijhouden wat je eet en hoe ze reageert.
    2. Zorgen dat je over een week of 2 terecht kan bij de CB arts met je ´bewijs´ op papier, en dus een plausibel verhaal.
    En 3. dan zorgen dat je bij een dietiste komt, zodat je een goed dieet krijgt, waarbij tevens wordt aangetoond op welke voedingsstoffen je meisje nu echt precies reageert, maar ook dat jij als bvmama niks tekort komt.

Denk dat dat de beste stappen zijn. Met hulp van je CB arts en een dietiste. Laat je niet zomaar afschepen met ´je kindje komt goednaan, dus geen probleem´, en ga op je strepen staan!

Succes, en rustig aan. Jullie komen er heus wel uit!
    Diikke knuf.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je op je voeding wilt letten, dan begin je met een week lang alle zichtbare koemelk weg te laten. Zie je dan wat verbetering, dan kun je ook etiketten gaan lezen.

Maar het hoeft geen voedingsallergie te zijn. Momenteel zijn mijn ogen helemaal dik van de hooikoorts, en daar kan een eczeemhuid ook op reageren.

De zalven die Jingels geeft zijn allemaal prima onderhoudszalven voor een eczeemhoud, net als Bepanthen (al is dat veel duurder dan een zalf van de huisarts). Bepanthen bevat trouwens ook wolvet, net als Lanette.

Als het zo blijft of erger wordt, dan zou ik wel naar de huisarts gaan, om eens te overleggen over het gebruik van een hormoonzalf. Als je de goede krijgt hoef je maar kort te smeren om de klachten te laten verminderen. Vergeet niet dat eczeem kinderen heel veel energie kan kosten, en dat ze zich er vaak ook niet zo lekker door voelen.

17. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    PS hier viel het kwartje op allergie, toen ik, terwijl ik een paar weken nauwelijks zuivel had gebruikt toevalig, in twee dagen twee pakken melk had leeggedronken. En de spuug er ineens zowat uit dr oren eruit liep.. Toen ging ik even terugtellen en zag ik ineens het verband tussen ineens heel veel melk en ineens superveel spugen. Toen ik het ging bijhouden, kwamen daar nog noten en ei bij.

Jij legt nu zelf het verband tussen haar uitslag en een mogelijke allergie. Heb je anders gegeten dan normaal? Of kan het een langdurige opeenstapeling zijn van?

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dank jullie wel voor jullie lieve reacties! Voel me gelijk weer een stukje beter...

Ik moet 6 mei naar het cb, maar dat is dan bij de wijkverpleegkundige. Eerst eens kijken wat zij er van vinden, een afspraak met de arts is zo gemaakt. Maar ik ga toch eerst naar de huisarts, want die uitslag moet echt wat aan gedaan worden in eerste instantie.

En ik weet echt niet hoe ik moet beginnen met een dieet. Eerst even mijn hoofd een beetje leger maken ;).

Liefs,
    Snoopy

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, morgen drink je geen melk, eet je geen yoghurt en neem je geen kaas op je brood. En bij het warme eten geen saus die je met melk maakt. Dan ben je al een heel eind!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb niet anders gegeten dan normaal. En eigenlijk drink ik haast geen melk, wel soms iets van drinkyogurt en ik eet wel kaas. Maar eigenlijk eet/drink ik al te weinig zuivel. Daarom twijfel ik toch ook weer over een voedselallergie. Ach, ik weet het gewoon even niet allemaal ;). Maar komt wel goed.

Ik heb zelf trouwens wel allergieen, huisstofmijt en hooikoorts. Gelukkig begin ik er een beetje overheen te groeien. Van de mijt heb ik altijd erg veel last gehad, met testen is ook hooikoorts naar boven gekomen, maar eigenlijk heb ik daar volgens mij nooit last van gehad.

Deel Deze Pagina