Heeft er iemand hier ervaring mee? We zijn aan het oriënteren, maar weet niet zo goed waar op te letten. Ik zie dat er verschil zit in type panelen en stroomkasten, maar waar nu het grote verschil in zit? En na hoelang heb je de investering terug?
Daar moet je verschillende offertes voor laten maken. Wij hebben hier een man gehad en die zei; in jip en janneke taal. Je hebt blauwe en zwarte panelen. De blauwe zijn goedkoper qua kosten maar duurt langer voordat je het geld eruit hebt. Die man moet dan wel ff naar t dak kijken of op t dak kijken hoeveel panelen je kan leggen. Wij hebben een plat dak dus kunnen er 23 op. Met de blauwe kost het rond de 8000 en duurt t 6 jaar en 1 mnd voordat je dat geld eruit hebt. De zwarte kosten rond de 9000 en duurt 6 jaar voordat je dat eruit hebt. Trekken natuurlijk wel meer stroom. En dan ga je na bij je lening hoeveel je per mnd kwijt bent en dat scheelt voor ons maar een 10tje verschil ofzo. (Of je moet alles zelf kunnen betalen natuurlijk, dan heb geen leningskosten en heb je t veel sneller terug verdient) De omvormer, volgens mij heet dat zo, word afgestemd op de hoeveelheid panelen. Dus dat is voor ieder huis anders. Je kan bijv niet nu 6 panelen neer leggen en over 2 jaar er nog 6 bij leggen...dan moet je een hele nieuwe omvormer krijgen. Nouja kan wel maar dan ben je dus duurder uit. Dus mijn tip; laat een paar mensen komen en offertes maken. Oh en omdat je dus zelf stroom wekt krijg je de btw terug van de belasting, ofzoiets. Dit is wat ik mee heb gekregen en onthouden haha.
Wij hebben ons dak vol liggen met zonnepanelen. Ik zal mijn man eens vragen vanavond hoe het precies zit. Ik weet wel dat onze energiekosten 0 zijn. We hebben namelijk ook een houtkachel en een boiler. Het beetje gas dat we gebruiken om te koken 'betalen' we met de stroom die we teveel terugleveren.
Wij hebben 10 zwarte panelen. Dit is voor ons energie verbruik genoeg. Onze gemeente geeft nu subsidie en we vragen de btw terug al met al zijn we € 4000 bruto en €2900 netto kwijt. Wij hebben binnen 4 jaar de kosten terugverdiend. @birds86 geeft een mooie samenvatting
Toevallig hier gister een man gehad van " de Solar studio" dit zou zonnepanelen zonder investeren zijn. Je moet hiervoor dus een lening afsluiten bij ABN AMRO met een rente van 4.9 %. Na 10 jaar heb je het eruit en draai je alleen winst. Je betaald die 10 jaar dan de kosten die menu aan Essent / nuon betaald aan de lening waardoor het zonder investering lijkt. Wij zijn hiermee dus niet verder gegaan, willen absoluut geen lening daarvoor, maar ik lees veel positieve verhalen over het bedrijf.
Wij hebben bij verschillende bedrijven offertes aangevraagd, een bedrijf kwam qua expertise plus prijs goed uit die vergelijking en die hebben alles geinstalleerd. Wij hebben 18 panelen en produceren meer dan dat we verbruiken, dus wij krijgen ieder jaar bij de afrekening geld toe. Niet veel, want terugleveren levert je gewoon niet veel op, maar toch leuk Bij ons is de investering er na ongeveer 8 jaar uit.
Wij krijgen over een paar maanden zonnepanelen en deze panelen hebben allemaal een soort omvormer. Dus mocht een paneel kapot gaan dan doet de rest het nog wel. Zou mijn man vragen hoe het precies heet.
Wij hebben inmiddels een jaar of 4 zonnepanelen, 8 stuks. Afgelopen jaar hadden we op de eindafrekening voor stroom -€9,nogwat. Ze leveren ons vanaf het begin alleen maar op, want hebben ze gekregen van schoonouders. Zitten dus niet met terugverdientijd.
Wij waren ook aan het oriënteren maar ik heb er toch (voorlopig) vanaf gezien. Nu is het zo dat als je energie opwekt die je zelf niet direct gebruikt, je dit terug kan leveren aan de energiemaatschappij en hiervoor ook betaald krijgt. Echter loopt deze landelijke regelgeving maar tot 2020. In andere landen is momenteel het probleem dat te veel mensen zonnepanelen hebben en dit de energiemaatschappij te veel geld kost. Het gevolg is dat als je daar niet direct de energie gebruikt die je opwekt, jij de energiemaatschappij moet betalen om jouw energie aan hen te kunnen leveren. (Ja heel krom ivm het milieu). De kans is dus groot dat dit in Nederland ook vanaf 2020 kan gebeuren, dan kost het je dus alleen maar geld want als je een dagje weg bent en de zon schijnt dan heb je dus al een probleem... Daarom wachten wij dus nog even tot de regels van 2020 bekend zijn of tot er zonnepanelen komen die hun eigen energie kunnen opslaan. Of we gaan voor iets anders zoals een zonneboiler.
Dat wist ik niet, maar dat is fijn om te horen! Dan rest dan nu de vraag of je je zonnepanelen financieel gezien er in 6 jaar uit kan halen, mocht men alsnog over gaan op die nieuwe (in mijn ogen achterlijke) regeling?
Nog een tip. hoewel je energieleverancier zal vinden dat je een slimme meter nodig hebt. dat is niet zo. je kan gewoon met je oude normale meter terugleveren.