ik ben mij psychisch aan het voorbereiden op de tandarts...

Discussie in 'De lounge' gestart door Sharon20, 18 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hoi allen...

vanavond is het dan zover... de grote stap... de tandarts :x
    ik ben al 7 of 8 jaar niet meer geweest. doodsbang ben ik ervoor!

mijn vorige tandarts heeft mij pijn gedaan... en niet zo'n beetje:

mijn tand moest getrokken word en hij kreeg hem er niet uit...
    hij had niet genoeg verdoofd/de verdoving begon uit te werken en hij bleef maar trekken en duwen... met heel zijn gewicht ging hij op die tang hangen. mijn hoofd ging alle kanten uit, van links naar rechts van boven naar onder! en maar sleuren, ik hoorde alles kraken.. verschrikkelijk!!

die man heeft mij echt een trauma bezorgd... nouja, van die man werd je al bang als hij nog geen instrumenten vast had! echt een einstein geval: grote witte lange krulharen. super grote neus met gigantische neusgaten, echt een heel luguber iemand....

nu heb ik sinds enkele dagen tandpijn en ik kan er nu echt niet meer onderuit...

ik durf echt niet, ik ben zo in staat een valium te nemen (tis dat ik ze niet in huis heb!)

ik ben ook erg bang om naar mijn $%&^&@!* te krijgen! omdat ik al zolang niet meer ben geweest... mss zegt hij wel eigen schuld dikke bult en doet hij lekker bruut...

ik heb deze tandarts gekozen op aanraden van collega's maar ben toch echt bang!

wie heeft er ook na lange tijd het besluit genomen om toch maar eens naar de tandarts te gaan? wie praat mij wat moet in????

een bange sharon!

2. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Ik ben ook absoluut geen fan van de tandarts. Bedenk je maar hoe fijn het is als je straks van de pijn af bent! Heel veel succes en sterkte!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Praat even voor mijn kerel... die heeft ook een angst voor tandartsen.
    Na 7 jaar niet geweest te zijn, viel de schade nog redelijk mee. Alleen moest hij ook naar de kaakchrirurg (nog een keer maar hij heeft ze afspraak afgezegd, zal ik niet over uitwijden)
    Tandarts vond ie niet leuk, maar was hele aardige man die alles rustig uitlegde en volgens mij vindt hij 't nu geen probleem om straks weer heen te gaan.

Ik was zelf trouwens 4 jaar niet heen geweest en 'k had helemaal niks, op een beetje tandsteen verwijderen na.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik ben ook heel bang geweest, maar als je geholpen wilt worden zul je wel moeten. Ik schiet nog steeds in de stress als ik behandeld moet worden hoor, maar het valt altijd weer mee. Gewoon goede afspraken maken met de tandarts. Ws gaat hij vandaag toch niks doen, maar alleen even kijken of foto maken.

En je kan altijd vragen of hij ruim verdoofd. Doet de mijne ook en dan voel je echt niks (lig nog steeds niet ontspannen in de stoel hoor!) je hebt dan alleen nog een uur of 6 een hangende smoel van de verdoving hahahaha!

Sterkte!

5. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik ben bang dat heel mijn mond vol gaatjes zit dat ze zeggen sorry meis, niets meer aan te doen... alles eruit :D is echt stom want ik heb hele nette tanden van mezelf. poets (bijna) iedere dag 2x! (soms sla ik wel is over :D heeeel soms) maar er zit geen rotte tand in ofzo. heb gewoon een net wit gebit...

maar toch ben ik bang dat hij gaat schelden :(

van het prikje ben ik niet bang, van vullen eigenlijk ook neit... van trekken wel!!! maar dat komt door die vorige "sadist!"

6. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    ow wat goed dat je toch gaat !!!
    super knap van je
    ik heb twee mnd geleden mijn verstandskiezen moeten laten trekken en dat was echt mijn grootste angst !
    niet slapen ..
    nou het is me ALLES meegevallen .. maar ik heb ook echt een super tandarts ...
    maar ow ow ow wat begrijp ik je angst goed ...
    succes .. en geef duidelijk aan dat je zo bang bent en vraag of hij bij elke stap wil zeggen wat hij doet !
    dit heb ik ook zo aangegeven en mijn tandarts houdt hier super rekening mee

ik ga de hele avond voor je duimen

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik woon in belgie en hier doen ze dus wel gelijk wat, zeker als je al tandpijn hebt...

als je gewoon op controle moet dan maken ze een afspraak als je een gaatje mocht hebben ofzo... maar als je echt tandpijn hebt dan lossen ze het gelijk op..

mogen ze mij toch wel gewoon verdoven? aangezien ik zwanger ben...

ik moet vanavond om 21.10u!!!! zo laat! dus dat hij maar goed verdoofd! dan slaap ik gelijk lekker

ik moet alleen de moed verzamelen om ook echt te gaan! ik moet me de fiets en denk dat ik op het laatste moment terug draai :D

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja hoor verdoven mag gewoon.
    Ik had mn vorige zwangerschap veel gaatjes (4 ofzo en een wortelkanaalontsteking), heb er deze zwangerschap al 1 gehad.
    Maar ruim verdoven mag ook nog gewoon! Alleen geen foto's maken.

9. CacharelNoa

CacharelNoa Actief lid

11 jan 2010
    149
    0
    0
    Nederland
    Mijn ervaring is dat de tandartsen van tegenwoordig veel meer begrip hebben voor mensen die bang zijn voor de tandarts... tenminste die ik heb uitgekozen... Ik heb een tandarts nu die speciaal is voor bange mensen.

Het is een genot als je eenmaal van je pijn af bent.

Bespreek van tevoren met je tandarts wat je graag wilt... Wil je bijv. dat hij zegt wat hij doet of moet hij gewoon maar in een keer doorgaan?
    Spreek bijvoorbeeld af dat als je even stoppen wilt tussendoor dat je dan je hand opsteekt. Neem je tijd...

Ik ben ook ontzettend bang voor de tandarts, maar het is mij steeds meegevallen bij deze tandarts.

Als je terug op de fiets gaat en je bent verdoofd... hou dan je mond zoveel mogelijk dicht. Sommige mensen hebben last van napijn als er kou bijkomt.

10. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Heel veel succes!!!
    Ik zou wel zeker je angst en ervaringen aangeven bij je nieuwe tandarts. Dat lijkt me voor jullie beide het beste!

11. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Meis weet precies hoe je je voelt ik ben ook niet dol op de tandarts maar ga toch maar iedere keer weer ..

Ik kijk iedere maandag avond altijd '' Genante lijven '' en dan zie ik wel eens mensen voorbij komen met een gebit waarvan ik denk hoe ver heb je het laten komen .. En dat is het punt dat ik iedere keer maar weer ga, wil namelijk niet zo'n mond als sommige in dat programma ...

Komt allemaal goed, als je straks geen tandpijn meer hebt dan ben je blij dat je betn geweest ..

Miss ben je inmiddels al geweest maar toch wil ik je heel veel succes wensen !

12. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    @Sharon: hopelijk is het inmiddels achter de rug.
    Ben benieuwd hoe je het ervaren hebt en hoe het met je gaat.

13. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hoi,

Ben je inmiddels al geweest? Hoe ging het? Dapper hoor!

Er zijn angsttandartsen in Nederland (sorry, lees net dat je in Belgie woont, maar daar hebben ze die vast ook) voor mensen die net zo bang zijn als jij. Soms werken ze met een licht roesje (eerder ontspannen dan dat je in slaap valt), maar ze nemen sowieso de tijd, geven je de mogelijkheid elk moment de behandeling even te stoppen zodat je bij kan komen en ze begrijpen het helemaal als je bang bent. Je kan op internet kijken of er een in de buurt zit.

Mij hielp het om een tandarts te zoeken die ik aardig vond (was niet specifiek een angsttandarts), mijn vriend mee te nemen (voor het handenknijpen) en een iPod aan te zetten tijdens de behandeling, dan merk je er veel minder van en als je ook je ogen dichtdoet is de tandarts veel sneller klaar ;)

Zo'n tandarts als jij had is echt een prutser, zo hoor je niet met mensen om te gaan. Mijn vriend had ook een keer zo'n idioot (zijn instrument brak af in zijn tand, dat is fysiek bijna onmogelijk!) die de hele tijd tegen hem aan het schelden was omdat hij bang was. Ik heb hem meteen gezegd dat hij zich uit moest schrijven en naar mijn tandarts moest komen. Gelukkig hielp dat enorm!

14. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    nou dames,

ben ondertussen geweest...
    ik zat in de wachtkamer en hoorde ondertussen iemand gillen enzo... ik werd zo slap als een schotelvot! ik had echt bijna mijn boeltje gepakt en weggegaan... uiteindelijk was ik aan de beurt.

een rare maar aardige man! hij heeft gekeken en heb 1 gaatje (ik dacht dat hij zei 2 in het begin maar op het einde van het gesprek zei hij dat hij er maar 1 had gezien...) hiervoor moet ik als ik bevallen ben terugkomen want die gaatjes waren niet de oorzaak van de pijn...

hij allemaal kijken, geen gaatjes, geen ontzenuwde tanden,,, niets te zien! ik zei het is vooral als ik buk of nies ofzo dat ik het voel... en ik zei ook, aan de zijkant van mijn tandvlees echt helemaal achterin voel ik een hard puntje. dus hij daar eens kijken en het was (zoals ik al dacht) een verstandskies die aan het doorkomen is. hij trekt hem niet ofzo want hij heeft plaats genoeg om gewoon te groeien enzo...
    hij heeft ook met een watje met speciaal spul (-50graden) op mijn tanden gedrukt... als ik een gaatje daar moest hebben of er moest echt iets mis zijn met die tanden zou ik dat echt gevoeld moeten hebben... maar niets, tjah, beetje gevoelig maar niet pijn ofzo :S

de pijn die ik voel komt door mijn sinussen... ik ben verkouden en mijn sinussen drukken op de zenuw van die doorkomende verstandskies... ik moet nu of afwachten tot mijn verkoudheid vanzelf over gaat.. of antibiotica vragen aan de huisarts... ik kies voor het eerst, antibiotica is niet goed voor mijn beebje...

als ik bevallen ben moet ik een nieuwe afspraak maken en ben nog wel beetje angstig maar ik ga het zeker wel doen!
    ik vond het dus op zich reuze meevallen en ben super blij en verbaasd dat ik maar 1 (of mss 2) gaatjes heb!!!

bedankt voor jullie steun!

15. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Trots op je dat je toch gegaan bent meid! En succes met de pijn.

16. luuus

luuus Niet meer actief

wat fijn zeg dat het je toch meegevallen is! zal misschien ook schelen voor de volgende keer dat je nu een goeie ervaring heb gehad met de tandarts...!!

17. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    de tandarts heeft gezegt dat het niet veel werk zal zijn. enkel dat gaatje even vullen. en tis maar een klein gaatje dus is zo gefixt.
    er hoeft voor de rest niets getrokken te worden ofzo (mijn grootste angst!) dus als ik straks bevallen ben zal ik gewoon netjes een afspraak maken en zal ik blij zijn dat ik zeker ben dat mijn tanden er weer even mee doorkunnen. ik ben wel van plan om dan minstens 1x per jaar te gaan om even te controleren...
    niet dat ik weer 8 jaar niet ga, want het had heel anders kunnen zijn. in 8 jaar tijd kunnen zich heel wat bacterien nestelen in je tanden en heel wat schade aanrichten. dus ik mag nog van geluk spreken dat ik maar 1 gaatje heb :)

18. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    komt goed meid, zet em op.

Ik denk altijd aan de rekening die ik daarna mag pinnen aan de balie. Als je die ziet, dan valt het leed van de behandeling opeens weer erg mee...

19. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Toppie meid !

Super dat je toch bent gegaan :D ..

20. CacharelNoa

CacharelNoa Actief lid

11 jan 2010
    149
    0
    0
    Nederland
    Wat goed dat je gegaan bent meid... en wat goed dat je nu weer een positieve ervaring hebt.
    Dat scheelt enorm!

Gelukkig dat er maar zo weinig hoeft te gebeuren! Nog een tip misschien: maak de afspraak gelijk nu alvast voor na je bevalling... Dan heb je hem staan.

Deel Deze Pagina