Onze dochter is bijna 5 maanden. Om eens te proberen en te kijken hoe ze reageert op bijvoeding ben ik iom cb 2 weken geleden begonnen met een paar hapjes banaan (4+). Bij de verschoning na een ontlasting zaten haar billen onder de kleine rode plekjes en waar ontlasting had gezeten was helemaal rood. Ons meisje gilde het uit toen ik het afveegde (zo zielig). Ik dacht gelijk aan het potje met banaan en ben direct gestopt. De plekjes werden open wondjes en na goed smeren en luchten verdwenen ze. Ik heb overlegd met cb en misschien was het dan verstandiger met groente te beginnen. Zo gezegd zo gedaan. Gisteren 1 theelepeltje sperziebonen geprobeerd en weer die uitslag. Die hele bijvoeding vind ik helemaal niet leuk meer om te geven. Na even googlen kwam ik erachter dat kindjes die hypoallergene voeding krijgen beter kunnen wachten tot 6 maanden (lekker advies van cb, ze weten van de KMA). Ik ga nu geduldig wachten, maar ben nu wel bang dat ze over een maand weer een allergische reactie krijgt. Ik zie er nu dus best tegenop om het weer aan te bieden. Zijn hier meer mama's met een zelfde ervaring en hebben jullie tips? Ze krijgt nu trouwens Zantac tegen reflux en Nutramigen als flesvoeding.
Wat slecht van cb, hier ook KMA en mogen echt pas na 6mnd beginnen, ze gaat ons zelf dieetist voorschrijven die on skan helpen met voeding introduceren. Had je een potje banaan? zit evengoed nog andere stoffen bij namelijk. Schijnt dat je bij KMA citrusvruchten pas na 1 jr moet inroduceren, en die er zit in sommige potjes citroenzuur.... Je kan met KMA beter vers maken, zelf banaantje prakken
Hoi dank je voor je antwoord. Het was inderdaad een potje. Sinds woensdag ben ik begonnen met bruine boontjes. Bij het cb drongen ze nl weer aan om toch weer te proberen. En dan een week hetzelfde aanbieden. Als het niet lukt moet ik met Eva naar een dietist. Uit voorzorg smeer ik haar billetjes dik in met sudocreme en tot nu toe nog geen uitslag. Ik heb alleen even geen inspiratie wat ik na de bruine boontjes kan proberen. Zit nu aan worteltjes te denken. Dat is volgens mij ook niet zo zuur.
check je de potjes wel op kma? (sorry als dit tutorerend overkomt) maar las op een site meer info: Kant & Klaar potjes Denk dat babycook goed idee is. Ik ga he voor sint/kerst vragen
nee, dat heeft niemand me ooit verteld... Heb echt een waardeloze begeleiding gehad. probeer dit maar, dat maar zus en zo. Bedankt voor de link. Wist ik dus echt niet
geen dank, ben blij dat ik je heb kunnen helpen had de site vorige maand gevonden, erg blij mee succes verder
Hier ook een refluxertje! EN ik denk ook kma! Nou ze is nou 6 maand maar kan nog niet tegen bijvoeding! Rijstebloem kan ze niet eens verdragen! Dus ik wacht rustig af....Maar wel moeilijk hoor! Ze kan nergens tegen!
rijstebloem ben ik ook mee gestopt, frustrerend he... Wat gebeurt er bij Marin als je het probeert? Ook uitslag?
Nee, zij word er vreselijk onrustig van! Dus kreunen/huilen... Tsja heel vervelend allemaal! Ik ben net gestart met nutramigen maar moet het verdikken. Maar ja waar mee?DOe er maar een beetje rijstebloem in, maar iedere keer weeer onrust. Zal hoop ik een dag komen dat alles goed gaat
waarom moet je het verdikken? door reflux? Ik geef ook Nutramigen, maar hoef het niet te verdikken. Ze krijgt wel zantac. Misschien dat je een verwijzing naar een dietiste kan vragen. Dat was nl het advies dat ik afgelopen woensdag heb gekregen van het cb, als het bij 6 maanden nog niet goed gaat met groente/fruit. Succes.
Jayden heeft ook Reflux en een ernstige kma hij heeft daarvoor Zantac, en Gaviscon en Neocate en bij ons is het ook goed uitkijken wat we hem geven kwa eten, worteltjes kan hij ook absoluut niet tegen. We hebben al flink wat uitgeprobeerd maar steeds was het huilen van kramp en onrust we durfde hem geen eten meer aan te bieden, zo erg was het steeds. We zijn daarom pas heel erg laat begonnen rond 9 maanden. Wel in overleg met de kinderarts trouwens. We zitten nu nog steeds op 5 flessen en 'savonds ong 100gr groente. Als we de potjes halen dan is het ook goed kijken wat erin zit, soms heel erg moeilijk want hij eet nog steeds niet volledig wat een kindje van zijn leeftijd moet hebben. Rijstebloem krijgt hij wel en dat kan hij goed verdragen. Toetjes en fruithapjes gaat hier ook niet want dan krijgt hij weer zuur waar hij last van krijgt. Het is heel erg moeilijk, ik zou anders een afspraak maken bij de kinderarts en een verwijsbrief vragen voor een dietist die kan je helpen met vragen en hoe te introduceren met eten. @Horslover: Je kan de voeding indikken met Nutriton dat doen wij ook en dat gaat prima. Dat kan je overal voor gebruiken, in sapjes, melk fruithap noem maar op.
@ilse: ik heb het dus vedunt gegeven 1 dag! Maar einde van de dag was het dikke onrust omdat het de hele dag om de paar minuten op kwam! En dan weer doorslikte! DUs dat was niet de oplossing...Maar moet van de week naar de dietiste dus ben benieuwd. Maar moet je niet een doorverwijzing voor zantac hebben?
Ik heb alles via de huisarts gekregen, ook de zantac. Ergens fijn, omdat er direct actie was, maar alles voelt wel aan als uitproberen. Zoals Wolly ook zei kan je inderdaad Nutriton proberen. Daar wordt het inderdaad dikker van. @Wolly, vreselijk zeg om zo te "stuntelen" met de voeding. Jayden heeft het wel heel erg zeg. Dronk Jayden ook zo slecht? Dat gebeurt hier nl wel. Ze laat geregeld 90 en gisteren zelfs 130 cc staan. Ik word er soms zo onzeker van: Heb je pijn, zit je vol, doe je dwars of heb je gewoon niet meer nodig? Konden ze het soms maar vertellen he. Had Jayden ook zo'n uitslag en slijm bij de ontlasting? Het gaat nu goed met de bruine boontjes, maar ik durf dus niets anders te geven. Fruit al helemaal niet. Ik ga maandag toch maar weer bellen met de ha en vragen om een doorverwijzing naar de ka of dietiste.
@ilse: dat is wel fijn! Maar Marin kan niet tegen de nutriton.... Drama ! Heb het gister weer geprobeerd, want was 5 maand geleden dat ze het 1 x heeft gehad! Nou weer dezelfde reactie! Ohh hopeloos word je er van! Maar ze spuugt nou weer veel te veel! Zonet lag ze op dr buik en dan spuugt ze echt onm de 1 a 2 minuten... Niet veel maar wel kleine beetjes. Spuugt jou kindje ook veel??
Dat verschilt. De ene week veel en dan weer minder. Nu hebben we een goede periode, maar goed nu drinkt ze dus niet zoveel. Hier spuugt ze binnen no time als ik haar op haar buik leg. Toch doe ik het wel. Ik heb niet het idee dat ze er veel last van heeft als ze op haar buik ligt en spuugt. Het vliegt er gewoon uit. Gisteren was het helemaal vreemd. Ze spuugde verzuurde melk (met stukjes dus) na de bruine bonen. Alleen melk en geen bruine bonen, heel vreemd...
Ach, wat zielig voor je meisje! Ik heb een dochtertje met koemelk- en kippeneiwitallergie. Er wordt dan sterk aangeraden pas rond 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Het hoeft nu dus helemaal niet! Bepaalde groenten en fruit zijn allergener dan de ander. En bijvoorbeeld bruine bonen werken meer op je darmstelsel dan boontjes. Waar je het beste mee kan starten is groente: - Sperziebonen (kan je ook zelf in het handje geven van je dochter, kan ze zelf oefenen met eten) - Wortels - Broccoli - Aardappel Waar je mee moet oppassen is bijvoorbeeld tomaat. Bij fruitsoorten moet je oppassen met citrusvruchten en aardbeien. Peer, appel, banaan is prima. Daarna kan je altijd verder kijken als dit prima gaat. Ik heb rond die periode een heel mooi schema gekregen van een dietiste. Heb al voor je gekeken hierin huis, maar kan het helaas niet vinden. Misschien is het goed om zelf advies te vragen bij een dietiste, die hebben hier meer verstand van dan het cb.
slijmerig bij ontlasting.... hmmmm heb je ook op tandjes gecheked? Mijn andere dochter was altijg geheel van slag/uitslag op billetjes/slijmpoep en opeens erna hupsa tandje door. Ze kreeg 1e tandjje met 5 mnd
@Ilse: In de eerste paar maanden had hij ook veel slijm in de ontlasting maar dat is in de loop van tijd weg gegaan. Uitslag had hij alleen in zijn gezichtje op de wangetjes en kin en verder ook niet. En hij huilde heel erg van de pijn en werd ontzettend onrustig. In de lijst van wat ik van de kinderarts heb gekregen daar staat in dat je het beste kunt beginnen met het lichtst verteerbare en dat waren: *bloemkool *worteltjes *broccoli *abrikoos *peer Het beste was dan zelf koken ook de fruitsoorten omdat in potjes nog toevoegingen zitten en dan 1 soort per keer geven zodat je dan kunt kijken of ze er tegen kan. Het is erg lastig, weet er alles van maar ik hoop voor je dat het snel makkelijk wordt om haar iets te geven waar ze geen last van krijgt. Veel sterkte! @Horselover: Je hebt ook nog Gillilact (weet niet of ik het helemaal goed schrijf) daar kun je ook de voeding mee verdikken. Spugen als Jayden op de buik lag dat deed hij ook heel veel. Dat kwam omdat de buik/maag zo drukte op de ondergrond en dan kwam er altijd weer melk met zuur uit. We hebben alles wel geprobeerd omdat te minderen maar dat hielp ook niks. Toen hij eenmaal goed kon zitten, kruipen en staan toen werd het buikliggen niks meer en werd het spugen vanzelf minder. @Ilse: Wat je ook kunt proberen is een beetje Gaviscon geven dat geef ik Jayden ook als hij nog regelmatig op die dag spuugt en dan wordt het gelijk minder.