endometriose of toch iets anders?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Moontje, 26 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Hoi,

Ik heb al sinds de geboorte van mijn zoontje (zo'n twee jaar) vage klachten die verergeren. Het gaat hierbij om pijn bij het vrijen, constante menstruatiepijn, lange cyclussen, lange menstruatieperiode (8 dagen!), veel bloedverlies, pijn in onderrug, veel misselijk en nog meer van deze vage klachten. ik weet niet wat ik ervan moet denken en een vriendin van me zegt dat ik misschien wel enometriose zou kunnen hebben, omdat we ook al een jaar proberen zwanger te worden en dit maar niet lukt...

Heeft iemand hier ervaring mee of dezelfde klachten gehad en kan iemand mij vertellen wat er misschien aan de hand is?

Ik ben van plan om maandag naar de huisarts te gaan, maar ik ben zo bang dat hij me niet serieus neemt...

Moontje

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik herken je klachten heel goed,
    ik heb dat ook sinds de geboorte van casey en nu blijkt dat ik helemaal vol zit met verklevingen en daar de klachten vandaan komen
    en we alleen nog via ivf zwanger kunnen raken

dat wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is,
    maar misschien toch een idee om eens langs de gyn of ha te gaan ermee
    heel veel succes meid

3. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Dank je voor je antwoord, ik ga maandag zeker even om een verwijzing vragen bij de huisarts.

Ik herken je naam nog van een paar jaar geleden, toen gingen we voor een eerste kindje en die is nu alweer 2 jaar. Ondertussen ben jij nog steeds bezig en zie ik je nu weer terug als wij voor een tweede willen gaan. Hoop dat jullie snel zwanger raken via ivf.

mag ik je nog iets vragen? welke onderzoeken doen ze voordat ze gaan kijken of het endo is?
    Hoe lang neemt dit allemaal in beslag?

Alvast bedankt,

Moontje

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    hoi meid
    ja klopt
    ondertussen zijn we alweer een tijd verder he ;)

bij mij hebben ze een kijkoperatie gedaan omdat endo zo niet goed te zien is op een echo

heel veel succes, hopelijk neemt de ha je serieus en mag je door naar de gyn
    bij mij duurde het ook 2 jaar voordat ze er achter kwamen :(

laat je weten hoe het is gegaan?

5. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hey ik heb ook endo en heb daarvoor een kijkoperatie gehad. Bij mij is het allemaal heel snel gegaan, ik geloof binnen een maand of 3 a 4 dat alles voorbij was dat ik wist wat ik had en waar al die klachten vandaan kwamen. Ik had eerlijk gezegt zelf al een vermoeden omdat mijn moeder ook endo heeft gehad.
    Zeg gewoon tegen je HA dat je een verwijzing naar de Gyn wil en leg daar al je klachten e.d uit. Heb ik ook gedaan. Je HA mag je dat inprincipe niet weigeren.
    Liefs!

6. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    @Sterre: gelukkig dat ze er bij jou zo snel zijn achter gekomen! Mijn nichtje heeft het ook en die zei me dat ik daar eens aan moest denken en dus contact op moest nemen met de huisarts. ook zij zegt dat ik moet zeggen dat ik een vermoeden heb van endometriose, omdat veel HA daar helemaal niet in thuis zijn en de symptomen niet herkennen.

@Caruli: ik laat je zeker weten hoe het is gegaan. Ben van plan om door te zetten en niet zonder verwijsbrief naar huis te gaan! Wish me luck!

Jullie horen maandag van me!

7. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi ik herken je klachten ook, ze werden ook steeds erger iedere maand. Bij mij is via een kijkopertatie endo geconstateerd. Ik werd ook maar niet zwanger en na een jaar proberen ben ik toch maar naar de huisarts gegeaan die heeft me doorverwezen. Bij de gyn. bleek verer alles goed te zijn, maar mijn klachten vermoedden wel dat het endo was. Wij gaan met ivf beginnen omdat mijn eileiders verkleefd zijn. Succes

8. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    @Herma: heb jij dan ook zelf aan moeten geven dat je aan endo dacht? en toen kreeg je pas verdere onderzoeken? ik ben best zenuwachtig (heel erg zeg maar gerust..)

9. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Hoi dames,

Daar ben ik dan na een bezoek aan de huisarts. gezien mijn lijstje met klachten, heeft hij me meteen doorverwezen naar de gyn. Hij dacht zelf aan een hormonale kwestie en heeft endo nog even op de achtergrond geschoven, maar hij kon me wel precies vertellen wat dat was! Gelukkig maar, mijn huisarts is er bekend mee!

Maar eerst morgen de gyn bellen voor een afspraak.

Groetjes!

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    oh gelukkig heeft hij je serieus genomen
    nu hopen dat je snel bij de gyn langs kunt komen ;)

11. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Ik heb 5 november al een afspraak bij de gyn
    ! Ben heel zenuwachtig nu al, maar ook wel blij dat ik zo snel terecht kan..

12. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    wow das al snel zeg
    nou meid, heel veel succes met wachten en laat je maar goed onderzoeken ;)
    ik hou je in de gaten en ben benieuwd hoe het verder gaat ;)

13. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Caruli, bedankt voor je lieve woorden! Ik zal steeds hier op deze topic een verslagje uitbrengen als er iets meer bekend is.

Liefs,

Moontje

Ps: Hoe lang moet jij nog wachten tot je weet of IVF 4 geslaagd is?

14. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Nee ik heb niet zelf aangegeven dat ik dat dacht. Maar omdat verder alles goed was moest ik een kijkoperatie en daaruit bleek dat ik ernstige verklevingen had en ook cystes. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord tot de gyn. mij voor het eerst ondervraagde over mijn menstruaties.Toen ging het balletje rollen. Ik was ook erg zenuwachtig maar ook blij dat er nu eindelijk eens iets aan gedaan werd. Succes!

15. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    @Herma: dank je wel, ik ben nu al zenuwachtig! Ik hoorde dat de symptomen ook op een vleesboom kunnen duiden en die zijn wel op de echo te zien. Ik kan niets anders doen dan afwachten..

16. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    moontje: of ivf 4 geslaagd is zullen we pas over 4a5 weken weten hoop ik ;)

17. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    @Caruli: ik duim voor je mee meid!

18. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    ja dat klopt. gelukkig ben je snel aan de beurt!

19. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Ik ben nu al zenuwachtig voor volgende week woensdag. Heb nu ook de hele dag door buikpijn en pijn in mijn liezen, dus dan denk je er ook steeds aan.

Was vandaag ook weer duizelig en een beetje misselijk, maar dat is nu weer over gelukkig.

wachten is altijd erg, maar daar zullen jullie alles vanaf weten!

Liefs,

Moontje

20. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Ben vandaag naar de gyn geweest. We hebben een gesprek gehad, ze heeft de verwijsbrief van de huisarts doorgelezen en ze heeft een inwendige echo gemaakt. gelukkig was daar niets geks op te zien. Maar ik ben het niet helemaal eens met haar conclusie. Ze zegt dat ik pms heb, maar pms heb je na je ovulatie tot je menstruatie en ik heb duidelijk gezegd dat ik de hele maand last heb. Maar goed, zij is de dokter, zij zal het wel weten.

1 december moet ik terug komen bij de fertiliteitsarts. Betekent dit dat we nu in de MMM zitten? ze noemt het het "kinderwenstraject". Ik vraag me nu af: waar ben ik aan begonnen...?! Het dringt nu pas tot me door eigenlijk..

Deel Deze Pagina