allergische reactie op kou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Athina, 20 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Iemand met bekend met een allergische reactie op de huid bij kou? Ik merkte het een paar weken geleden voor het eerst op vakantie. S avonds en smorgens - wanneer de temperatuur eigenlijk onder de 15/14 graden ging (of misschien wel onder de 10? ) - kreeg ik jeuk op mijn handen. Binnenkant en de buitenkant. Op het moment dat ik op blote voeten op de (toen) campervloer stond, die ook érg koud was, ontstond het ook op mijn voetzolen.

Wanneer de huid niet meer blootgesteld was aan de kou, verdween de jeuk met een half uurtje. Bleef ik in de kou -omdat ik bijvoorbeeld aan het wandelen was, dan ontstonden er kleine bultjes. Maar ook die trokken later weer weg.

Ik dacht zelf even van; heb ik nu ineens last van wintertenen/winterhanden? Of is het toch een allergische reactie op de medicatie die ik slikte sinds 2,5 week : rode rijstgist capsules met q10 . In overleg met de plaatselijke apotheek even gestopt met deze medicatie -en anti histamine geslikt (hooikoortstabletjes) - wat onmiddellijk hielp. De klachten kwamen toen ook niet meer echt terug máár: De temperatuur ging ook omhoog... lastig dus. Weinig kou om echt te testen. Aangezien de medicatie wél belangrijk is ben ik weer gestart.

Maar oke: Vraag van mijn kant nu dus: Herkent iemand een allergische reactie op handen en voeten op kou - en zo ja, was dit in combinatie met medicatie - of is het iets wat je gewoon 'hebt' ?
    Het is namelijk niet iets wat gelijk genoemd wordt in de bijsluiter als vaak voorkomend....

Eigenlijk wil ik (nog) niet stoppen met deze tabletten omdat ik anders weer over moet op een -statine (voor mijn cholesterol) - en daar kreeg ik nog meer last van... Over een paar weken moet ik sowieso bloedprikken om te kijken of deze tabletten helpen voor mijn cholesterol. Als ze dat niet doen, houd het sowieso op. Maar mogelijk ligt het hier helemaal wel niet aan en is het toeval....

-reden van de vraagstelling nu is overigens dat ik het net dus weer merkte in de supermarkt; bij de Lidl was het vrij fris en begonnen m'n handen dus weer licht te jeuken...mogelijk ook onder invloed van de verpakkingen van het ijs...

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb volgens mij een milde vorm van koude-urticaria (netelroos, allergische reactie dus), maar wel alleen op mijn bovenbenen. Mijn zoon heeft een heftigere vorm (ook bovenbenen vooral), bij hem duurt het dan ook vaak zeker een hele dag voordat de netelroos (die bij hem ook vrij heftig is) weer is weggetrokken. Bij mij is de uitslag maar heel licht en is het vooral veel jeuk en pijn. Ik heb het eigenlijk alleen in de winter, als ik in de kou heb gewandeld of gefietst, ik probeer daar rekening mee te houden met mijn kleding, dat helpt wel.

Bij zowel mij als mijn zoon komt de reactie vertraagd, hoewel bij mij in ieder geval wel wat sneller dan die 9 uur die hieronder staat, meestal een paar uur na blootstelling. Bij zoon weet ik het niet zeker, op momenten dat hij veel stress heeft, heeft hij er meer last van (hij heeft een beperking), en kunnen we het relateren aan lekkages (luier) of zwemmen, of ook wandelen in kou.

Hier verder niet gerelateerd aan medicatie.

3. FAMILIAIRE VORMEN
    Sommige vormen van koude-urticaria worden erfelijk overgedragen. Er is hierbij sprake van een “autosomaal dominante overerving”, d.w.z. de kans dat de ziekte bij de nakomelingen wordt overgedragen is 50%. De wat meer rode galbulten zijn hierbij pijnlijk en treden na enkele minuten op na blootsteling aan kou ( de onmiddellijke vorm) óf pas na 9 tot 18 uur (vertraagde vorm) en kunnen dan tot zo’n 48 uur blijven bestaan. Een reactie gaat vaak gepaard met een algehele malaise (hoofdpijn, koorts, gewrichtspijn). De eerste verschijnselen treden al tijdens de kinderleeftijd op.

Volledige link waar dat stukje uit komt: https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/koude-urticaria/

3. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Ik herken het niet precies zoals jij het omschrijft.
    Ik heb het heel erg als ik terug binnenkom nadat ik het buiten koud heb gehad. Ik heb het heel erg aan de voorkant van mijn bovenbenen: vreselije jeuk met bultjes, en erg rood. Nooit over nagedacht, ik associeer dat met de doorbloeding die op gang komt ofzo. Handen kunnen ook vuurrood worden maar dat zullen meer herkennen denk ik (bij mij is het dus gek genoeg vooral de bovenbenen)
    Zou het niet daarmee te maken hebben? Met doorbloeding? Al vind ik 15 graden totaal niet koud…

4. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Oh joh, dat heb ik dus ook (zie mijn post) nooit zoiets achter gezocht! Het is echt een half uur afzien telkens, vreselijke jeuk

Neuzeke vindt dit leuk.
  5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, ik had er bij mezelf ook nooit wat achter gezocht, maar doordat mijn zoon zijn benen echt vreselijk onder de netelroos komen te staan en het met die vertraagde reactie langer duurt voordat dat weg trekt, ben ik er eigenlijk pas achter gekomen.

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

dit herken ik ook een beetje; maar heb ik al langer; met name als ik buiten ga wandelen of fietsen (maar vooral wandelen) als het heel koud is en mijn huid warmt weer op door de wrijving van mijn kleding. Dan kan ik helemaal gék worden van de jeuk op plekken waar wrijving is. Binnenkant bovenbenen, maar soms ook op de plek waar mijn broek langs mijn rug schuurt of mijn handtas wrijving veroorzaakt... Lastig, want wandelen op enigszins sportief tempo - is voor mij dus niet mogelijk.. meestal begint het namelijk na een kwartier tot 20 minuten.... maar dit heb ik dus al jaren... het gekke is dat deze nieuwe klachten weer alleen op handen en voeten zitten... zo raar... Gelukkige komt er nu een warme tijd aan - de winter is nog ver... maar inderdaad... heel laag hoeft de temperatuur niet te zijn gek genoeg...

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oei... die vertraagde reactie is helemaal bizar..! En akelig dat het dan dus ook langer duurt voor het weer over is.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.793
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja. Mijn zus heeft het in erge vorm. Haar handen worden helemaal wit zodra het weer wat kouder is buiten. Of ze echt jeuk heeft dacht ik niet, eerder pijn en tintelingen geloof ik.
    Verder weet ik niet precies wat zij eraan doet en of ze er nog iets voor medicatie voor heeft.

Ik zelf krijg gek genoeg in de avond, na ik m'n kleding heb uitgetrokken om naar bed te gaan (en m'n huid dus wordt blootgesteld aan de lucht) altijd jeuk.

Edit: en herken ook zeker het eea. uit de overige reacties!

Athina vindt dit leuk.
  9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dat is Raynaud, is geen allergische reactie.

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.793
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Excuus, je hebt gelijk (vwb. m'n zus dan).

11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Geen excuses nodig! Maar mocht ze het zelf nog niet weten dan laat het haar even weten haha ;) soms kan het bij bijvoorbeeld reuma horen, maar het kan ook op zichzelf staan.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik herken de klachten. Inderdaad erge jeuk aan mijn handen als het koud is. En dat kan idd ook best in de zomer zijn op een frissere dag of ‘s avonds als het afkoelt. Vaak tijdens kamperen, als ik de hele dag buiten ben.
    Uiteindelijk trekt het wel weer weg maar het is vervelend. Ik gebruik geen medicatie dus bij mij ligt het daar niet aan.
    Ik smeer dan mijn handen wel eens in met handcreme, dat verkoelt en verzacht de jeuk wel wat en daarna is het afwachten tot het over gaat. Soms heb ik er ook bij mijn voeten last van, maar meestal alleen mijn handen.

Athina vindt dit leuk.
  13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bedankt voor de reacties! Inmiddels ook met de internist overlegt - die herkent het ook niet - dus ik ga er maar vanuit dat het zo'n dingetje is wat je ineens kan hebben.. zoals zonne-allergie zeg maar ;) . Ik zorg nu dat ik allergie tabletjes bij me heb, voor momenten dat het écht heel vervelend is. Zoals dus zo'n vakantie in een kleine camper in Schotland waar ik het voor het eerst kreeg... En mijn medicatie blijkt ontzettend goed aan te slaan, dus daar ga ik voorlopig maar gewoon mee door.

Fenomeen van Raynaud ken ik ook trouwens - had ik vanaf mijn pubertijd tot een jaar of 25 wat meer last van - maar meestal maar in 2 of 3 vingers max... tegenwoordig niet meer.

Deel Deze Pagina