Allergische reactie op pindakaas.

Discussie in 'Voeding' gestart door Deedee91, 10 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Ik ga zo langs bij de huisarts dan bespreken we het. Moest toch al heenvoor haar.

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    Goed zo!!

Hier hetzelfde gehad. Ze was iets ouder.(maar dat maakt echt niks uit!!! Ik snao de reacties ook niet. Alsof ts niet al geschrokken is)
    Uiteindelijk via ha bloed geprikt(1j4m) en duidelijk allergisch. Later bij de ka weer. En toen gesplitst op eiwitten.mijn dochter heeft de gevaarlijkste allergie.
    Gelukkig reageert ze nog niet op "de lucht".

Wij lopen altijd met twee epi-pennen rond. Vermijden alles.
    De reactie dat dat makkelijk gaat.... Lees de etiketten maar eens.
    Je went er wel aan hoor. Succes bijjde ha!

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Wat eng taliaa! wat goed dat het wel duidelijk is bij jullie. Veel de epi pen moeten gebruiken al?

Wij worden doorverwezen naar de kinderarts. Het is wel wat vreemd hoe het is gegaan want de HA zegt dat je een reactie krijgt op iets als je het al eerder hebt gehad. Na mijn weten heeft ze nog nooit iets met pinda's gehad. Ik wacht het af.

4. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dat wat de huisarts zegt is vreemd. De eerste reactie is het mildst daarna bouwt een pinda en noten allergie zich op.

Hier een dochter met een ernstige notenallergie. Zij heeft een epi pen.

Bloedtest is voor 4 jaar idd niet betrouwbaar, maar werd hier gewoon gedaan en aan de hand van die lijst zijn wij in het ziekenhuis gaan provoceren. Tevens heeft mijn dochter andere voedsel allergieën waar zij 'enkel' gaat braken en huiduitslag.

Succes! En nooit op eigen houtje provoceren, al helemaal niet met zoiets als pinda en noten! Levensgevaarlijk...

5. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Getsie wat eng zeg! Ik begon dit topic te lezen omdat ik ZL een beetje pindakaas op brood had gesmeerd. Hij vond het maar wat lekker en had er geen reactie op, zoals jij beschreef Deedee. Gelukkig maar trouwens.

Op de website van het voedingscentrum staat dat je kindjes natuurlijk geen hele pinda's mag geven, maar pindakaas mag wel. Uit onderzoek blijkt dat als je dit voor het eerste jaar vermijdt, de kans dat je kind een pinda-allergie evengroot is als dat je je kindje wel blootstelt aan pinda's. Kinderen die geen pinda kregen, hadden juist vaker een pinda-allergie op vijf-jarige leeftijd. Gaf mij wat geruststelling.

In jouw geval vind ik het super dat je een doorverwijzing hebt voor se kinderarts! Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met dit soort dingen. Goed dat je aan de bel hebt getrokken DeeDee!!

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heel vaak reageert het lichaam opbouwend op een allergeen. Het kan prima dat er de eerste keer niet gereageerd word en daarna opbouwend steeds heftiger tot een bepaald eind. Dat einde is afhankelijk van de soort allergie en de persoon zelf. Echter een pinda allergie valt vaak wel heftiger dan bijv een koemelkallergie.
    Maar er kan wel al een 1e keer gereageerd worden.

Eigenlijk kun je beter naar een allergoloog of liever zelfs een kinderallergoloog.

Voor producten; via het voedingscentrum kan je een boekje, geprint of pdf, kopen waarin je vooraf aangeeft wat niet mag.
    Wat ik dan vaak deed was vooraf al kijken welke producten kunnen en bijv op de ah site vast de etiketten lezen. Hoef je het niet in de winkel te doen.

Mijn ervaring met stoffen vermijden dat het de eerste periode lastig is, maar na een maand of 1 a 2 ben je een etiketten lezer en weet je vaak wat mag en wat niet. Het is echt wel te doen.

7. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Heftig!

Ik heb zelf een pinda/noten allergie en ik vond het in het begin best lastig. (sporen) van noten en pindas zitten in heeeel veel producten.

Hopelijk groeit ze er overheen!

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Bedankt voor jullie reacties en meedenken.

Vandaag naar het zh geweest. Wij hebben een test gedaan waar ze haar prikjes gaven waar sporen van o.a pinda en andere noten op zaten. Dat kwam in haar bloed en dan gaf het een reactie of niet. Noten gelukkig niet maar pinda wel. We moeten dit dus vermijden en noten moeten we langzaam opbouwen. Dit doen we obv een dietiste.

Het was juist goed dat wij pindakaas hebben gegeven. Het gaat nog worden aangepast landelijk maar ze willen juist dat er onder het jaar noten en pinda's worden gegeven. Juist om te kijken of er een reactie komt.

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    #29 Mango26, 19 dec 2016
    Laatst bewerkt: 20 dec 2016
    Ik ben het met zo ongeveer alles wat je zegt in dit topic eens, maar dit niet!
    Ik heb zelf een ernstige pinda-allergie, de heftigste variant, al meerdere keren hierdoor in het ziekenhuis beland, en al vanaf jonge leeftijd kon zelfs de geur / damp van pindakaas, of een aanraking van iemand (die bijv. net pinda's had gegeten) op mijn huid leiden tot een hele heftige allergische reactie met ernstige benauwdheid, zeker niet alleen lokale uitslag!
    Dus nooit zelf uitproberen als er al een eerdere reactie is geweest, iedere reactie kan namelijk heftiger zijn dan de voorgaande, altijd in samenspraak met een arts of bijv. tijdens een opname mbv provocatie.

Mijn allereerste ervaring met pinda's deed mij al direct in het ziekenhuis belanden, ik was toen 1,5 jaar en had een pinda gepakt en opgegeten tijdens een verjaardag, iedereen dacht dat ik stikte in de pinda zelf, maar het was de reactie op de pinda.
    Nu kan het zijn dat mijn allergie zich ongemerkt heeft opgebouwd doordat ik eerder iets met pinda's gekregen heb, maar mijn moeder is er van overtuigd dat dit daadwerkelijk de eerste keer was dat ik echt in aanraking kwam met pinda's, ik kreeg op die leeftijd nog geen pindakaas of ander pinda-spul.
    Ik ben de eerste en enige in mijn familie met deze allergie, desondanks denken de artsen dat mijn allergie aangeboren is omdat ik vanaf het begin al zo heftig reageer en het geen opbouwfase heeft gekend.

Goed dat jullie het verder uitgezocht hebben ts, er valt echt mee te leven, maar het is niet altijd makkelijk, zeker op jonge leeftijd. Nu is ze nog heel erg jong, en zijn 'gevaarlijke' koekjes en snacks makkelijk te vermijden, maar als ze ouder wordt kan dit best een strijd opleveren. Ik ben door schade en schande wijs geworden, hopelijk luistert jouw dochter beter... ;)
    Wel bijzonder trouwens dat je achteraf kan zeggen dat ze het waarschijnlijk tijdens het eten zelf al gevoeld heeft, omdat ze zo zat te mopperen, misschien jeukte het in haar mond en kreeg ze een raar gevoel in haar verhemelte / tong.

Etiketten worden tegenwoordig steeds uitgebreider, en voorzichtiger, gelukkig. Mijn laatste grote allergische reactie is geweest op borrelballen van bakker, uit de koeling, van die voorgegaarde dingen. Er stond destijds niets op het etiket wat kon wijzen op pinda's / noten, en toch belandde ik in het ziekenhuis. Na dit incident hebben zij direct de etiketten aangepast (met de melding: wordt verwerkt in een fabriek waar ook pinda's en noten blablabla...) en heb ik een grote bos bloemen gekregen.
    Er was toen dus sprake van een kruisbesmetting in de fabriek, en dat heeft me nog voorzichtiger gemaakt in wat ik wel en niet koop, al doe ik soms ook gewoon waar ik zin in heb, en neem ik toch dat koekje ondanks de waarschuwing, met mn pilletjes, puf en epipen bij de hand, dat wel... ;)
    (dit geldt niet voor hele pinda's, pindakaas of snickers oid hoor, alleen als er staat, wordt verwerkt in een fabriek waar ook..., ik ben niet levensmoe, lol)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het nieuwe advies is om voor 1 jaar al te beginnen met introductie van pinda om allergie te voorkomen.
    Maar om eerlijk te zijn: ik vind dat een eng advies. Mijn zoon reageerde al op pinda via borstvoeding nadat ik een boterham met pindakaas gegeten had. Een pinda-allergie kunnen kinderen al in de baarmoeder opbouwen.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Fijn dat je het met de rest wel eens bent :)

Vaak is dit met een allergie wel het advies, maar ik kan mij jouw reactie helemaal voorstellen. Jouw reactie op pinda was echter wel een stuk heftiger dat de baby van ts.

Omdat ts nu het heeft vaststellen bij de ka zou ik ook echt adviseren om zulke dingen idd alleen in het ziekenhuis te doen.

12. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Is ook zo, en ik weet dat jij het wrs allemaal wel weet en ts nu ook, het was meer bedoeld voor de meelezers die ook een kind hebben met mogelijke pinda-allergie dat ze toch heel voorzichtig moeten zijn met zelf dingen uitproberen / provoceren ;)

Deel Deze Pagina