Hoi mama's en mama's to be.. Wie o wie heeft de oplossing... Mijn dochter wordt in maart 3 jaar, en sinds kort krijgt zij overdag geen speen meer. Elke dag de halve dag zeurt ze wel om dat ding. Ze zegt ook dat ze wil slapen (wat ze dan niet doet) om haar tut maar te krijgen. Ik wil haar graag van de speen af hebben, omdat haar tandjes een beetje scheef gaan staan -_- Ik heb al geprobeerd om uit te leggen dat speentjes voor baby's zijn. Wat zij dan zegt is: ik ook baby... Ik baby Tyco (haar broertje). Haar de speen laten weggooien lukt ook niet, want ze wil hem absoluut niet weggooien. Zonder speen wil ze overigens ook niet slapen. :x Iemand tips of ideeën?
Omkopen? Hier ook een tutverslaafde die op drie jaar oud haar tutje aan de Sint gegeven heeft in ruil voor een winkeltje. Het hele verhaal van de Sint heeft goed gewerkt, maar nu een jaar later zegt ze nog steeds dat ze haar winkeltje (ongeveer haar favo speelgoed) gekregen heeft omdat ze haar tutjes flink weggegeven heeft.
Overdag hoog wegleggen en je schrap zetten voor drama. Want het zal niet makkelijk voor haar zijn als ze bijna 3 jaar overdag met een speen heeft mogen lopen. Het beste lijkt mij hem helemaal weggooien, dus ook niet meer voor het slapen.
Inderdaad, consequent blijven. Is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan... Hier een peuter die vanaf dat ze 6 maanden oud was overdag geen speen meer heeft, maar 's nachts nog wel. Gelukkig heeft ze geen spraakproblemen of scheve tanden. Zodra ze slaapt haal ik hem uit haar mond. Maar er vanaf komen is heel lastig. Heb zelfs met een videoboodschap van de Sint het geprobeerd. Een Piet die dan zei: Die speen kan echt niet meer, doe die maar weg. 😂 Brullen!!! Zo erg vond ze het. Maar ze heeft nu beloofd dat ze hem wegdoet als ze naar groep 1 gaat, dus ben benieuwd.... 😝
Mijn oudste (2,5 jaar) kreeg alleen nog 's nachts de speen, dus dat maakt het misschien wat makkelijker. We zijn er vorige maand mee gestopt, en het hem goed uitgelegd. Dat ging vrij goed, omdat hij nu oud genoeg is om zaken te begrijpen. We hebben zijn speentje kapot geknipt (scheur er in) en hem laten zien dat de speen stuk was. Dat begreep hij, en dat hij hem ook niet meer kon gebruiken. Vervolgens mocht hij hem zelf weggooien (dat vindt hij leuk ). Hij heeft nog een paar keer geprobeerd of we niet een nieuwe speen wilden kopen, maar toen heb ik uitgelegd dat hij nu te oud is en dat alleen zijn babybroertje nog een speen krijgt. (Overigens kreeg ik ook de reactie dat hij nog een baby was, maar dat heb ik ontkent). Daarna ging hij iedereen vertellen dat zijn speen kapot was, en dat hij die had weggegooid. Daarmee was het klaar.
In veel dingen herken ik jouw verhalen in mijn zoon. Een uitgesproken eigen mening. Uiteindelijk zijn wij met 3 jaar en 2 maanden streng geweest...speen weggedaan en ons schrap gezet. 2 avonden een beetje jammeren...niet eens huilen...en verder niks het viel zooo mee. Maar hier idd van de babytijd al overdag geen speen meer.
Consequent zijn. Overdag gewoon niet meer geven. Wij hebben met 2 jaar elke keer afscheid genomen van de speen. Dan maar een paar avonden drama, daarna ben je er wel helemaal vanaf. Dat zou ik dus doen, alle spenen weggooien.
Gewoon weggooien. Zowel overdag als in de nacht niet meer. Zal een paar dagen drama zijn, maar dat gaat wel over.
tja.. ik zou denk ik ook zeggen om helemaal te stoppen met de speen. Even drama -oke, misschien wel even héél érg drama- maar wel duidelijkheid.
Pfff respect hoor! Weggooien wil ik echt niet doen, ben echt gehecht aan m'n nachtrust. Heb een voorbeeldige slaper en wil dat graag zo houden haha. ( erg he 🙈 )
Zoontje was ook verzot op de speen. Eerst geprobeerd met afbouwen, ging eerst redelijk, maar hij bleef erom vragen en waar mogelijk stiekum pakken. Nu is hij in de schoen gegaan voor baby piet. Op het moment zelf was dat groot drama, maar heeft vervolgens na twee keer in de avond van bed af te zijn gekomen toch gewoon lekker de hele nacht geslapen. Sindsdien heeft hij nog twee keer iets over zijn speen gezegd en was t klaar. Hier dus echt een kwestie van 'doorpakken'.
Oh, ik ben ook erg gehecht aan mijn nachtrust! Toch hebben wij besloten om rond 1,5 geen speen meer te geven. Ze heeft 2 avonden, 2 uurtjes gejammerd! En toen was het klaar 😃
Hier ook een jongetje dat verzot was op zijn speen. Toen hij 2,5 was het boekje "Anna gooit haar speen weg" een aantal avonden voorgelezen. Toen kwam hij zelf met het idee dat zijn speen ook weg kon, omdat hij ook al groot was. Als beloning een mooie bal uit mogen zoeken. De eerste avond heeft hij er nog even naar gevraagd, maar ging zonder problemen slapen. Nooit meer een speen gehad
Mijn zoontje was hem eind november kwijt.. tenminste hij zag hem zelf niet liggen lag gewoon op de bank. Hij naar bed en wij "zoeken" en hij riep nog af en toe ben je aan het zoeken jaa tuurlijk kan hem niet vinden hoor. Binnen 20 minuten sliep meneer. We hadden hem de helicopter van brandweerman sam beloofd als hij zonder speen was. Die heeft hij sochtends in zijn schoen gekregen. Nooit meer om de speen gevraagd. Hij was echt zwaaaar verslaafd bijna 4 en liep vooral thuis met dat ding in zijn mond. (Erg onrustig thuis zelf zat hij niet goed in zijn vel dus beetje erin geslopen) Ook mijn advies gewoon weggooien/doen en even doorbijten. Wie weet verrast ze je!
Wij hebben proberen af te spreken met haar dat ze morgenavond zonder speen gaat slapen en als dat goed gaat, dat ze wat uit de speelgoedwinkel mag uitzoeken. Een "dootje" (cadeautje). Als dit niet werkt, gaan wij, op advies van de meeste hier, alle spenen weggooien, op de speen na van haar broertje. Die mag overigens alleen nog een speen als hij gaat slapen. Vanmorgen heeft zij zijn speen uit zijn bed gepakt en kwam trots beneden laten zien dat ze een speen in haar mond had. Dus ik denk dat we die ook maar weg moeten gaan leggen...
Hier hetzelfde probleem. Ik heb het iig wel beperkt tot alleen de speen bij het slapen. Smorgens na het wakker worden pak ik de speen gelijk af. Toch blijft hij er nog regelmatig om vragen... Het is dat wij er ook inmiddels een kleintje bij hebben, en ik geen kracht heb ( ) om hem gewoon cold turkey de speen af te pakken. Ik verwacht een paar dagen gedoe maar ja dat hoort erbij. En ja, flink omkopen ga ik ook doen! Haha
Mijn zoontje beet zijn speen kapot, ik heb hem daardoor weggegooid toen we op vakantie waren en vertelt dat een kapotte speen gevaarlijk is in verband met de plastic dat in zijn lichaam kan komen. Hij bleef er namelijk maar op bijten. Hij maalt er sindsdien niet meer om terwijl hij daarvoor niet wou slapen zonder zijn speen. Sommige mensen knippen het speentje een beetje kapot zodat kinderen het niet meer willen hebben, wellicht ook een optie.
Nog een toevoeging: hier zou het grooooooot drama zijn geweest als ik de speen zelf had weggegooid en had gezegd dat het speentje nu weg is. Dan zou hij het niet geloven of maar blijven vragen om de speen. Maar omdat hij de kapot (geknipte) speen zélf kon bekijken, ook van mening was dat deze stuk was en vervolgens ook zelf weg mocht gooien, was het verhaal kloppend. Wij merken bij veel zaken dat onze peuter erg gevoelig is voor een heldere uitleg. Als hij het begrijpt, kan hij er nog wel niet blij mee zijn, maar dan gaat alles veel soepeler.