Armin eet al een poosje goed fruit en groente+aardappel+rijst+pasta, soms een wafeltje en liga, binnenkort ga ik ook met vlees beginnen. Ik vroeg me af of ik hem ook wat zelfgemaakte kippebouillon kan geven en met wat broodkorstje doorheen bijvoorbeeld? of ernaast? Zou dat 1 middagfles kunnen vervangen? Hij drinkt nog steeds 3 flessen a 200ml en 1 papfles
Is wel heel zout, dus ik denk niet dat het nu al een goed idee is.... Maar goed, ff andere reacties afwachten!
Soep is inderdaad vaak zout. Over een weekje kun je beginnen met een boterham in de middag. Dan vervalt die fles snel genoeg. En heeft hij echt behoefte aan de 4e fles? of zou hij met wat thee/diksap+koekje ook tevreden zijn? Het nadeel van soep is ook het extra vocht, daardoor komt hij snel vol te zitten, terwijl het weinig voedingwaarde heeft. Dus eigenlijk netzoals thee/diksap is het "lege voeding".
ik zou het ook niet met zout maken. Ik dacht gewoon vlees en/of groente koken en dan pureren bijvoorbeeld of vlees eruithalen. en dan krijg je bouillon! Het is net een hap maar dan waterig eigenlijk!
Zelf maken zal wel schelen met zout inderdaad. Maar dan nog heeft het niet echt voedingswaarde. Dus het kan prima, net zoals sommigen diksap of thee tussendoor geven.. Je zou de middagfles misschien kunnen vervangen door een van bovenstaande opties.. De soep zal snel uit zijn maag zijn, en dan heeft hij nog genoeg honger bij het avondeten.
Er bestaat ook bouillon met minder zout (natrium arm), misschien is dat iets? Je zou tussen de middag ook een fles kunnen vervangen door thee (kan ook mooi met bijv. 1 of 2 schepjes melk) of diksap, dan werkt het alleen 'voor de dorst' Groetjes Six
Toevallig heb ik dit afgelopen maandag op het cb gevraagd aan de arts. Onder het jaar mogen ze nog geen soep. Is nog veel te zout.
Dan is het niet zout nee. Alleen bouillon vult te veel en voedt te weinig (veel water). Maar een gepureerde soep, met veel groente, zoals ze in Portugal en Spanje veel eten, die kun je wel heel goed vrij jong al geven. Is eigenlijk gewoon groentehap die wat vloeibaarder gemaakt is met bouillon of melk.
zo bedoelde ik het inderdaad ook! gewoon af en toe geven, Zodat hij ook aan soep went! bedankt voor de reacties!