Hallo, Ik heb even een vraagje...Ik gebruik ovulatie testen en temperatuur. Nu heb ik afgelopen week een positieve ovulatie test gehad maar mijn temperatuur gaat niet omhoog? Nu is mijn vraag kan je ovuleren zonder dat je temp stijgt? Of moet ik dan aannemen dat de ovu test niet klop? ik ben erg benieuwd....erg verwarrend! liefs nina
Hoi Nina, een ovulatietest is positief 24-36 uur voor de eisprong. Wanneer je temperatuurt, zie je een toename van 0,2-0,4 graden ná de ovulatie. Het is daarbij heel belangrijk de basale temperatuur van je hele cyclus te weten omdat het slechts om tienden van graden gaat. En dit weet je pas als je een paar cycli lang hebt getempt. In die zin kun je zeggen dat een ovulatietest betrouwbaarder is dan een gemeten temperatuur. Ook kun je door bijvoorbeeld een activiteit, een drankje of door ziekte een andere temperatuur hebben als normaal ,waardoor het lijkt alsof je temp helemaal niet omhoog is gegaan. Maar over het algemeen stijgt je temp altijd iets na je ovulatie. Groetjes Brigitte