Hai allemaal, Ik ben een beetje radeloos geworden. Ik hoop dat jullie met dé tip komen! Ik ben een ontzettende voorstander van borstvoeding en heb met veel plezier borstvoeding aan mijn kleintje (eerste kindje, zoontje) gegeven. Helaas gaat het nu helemaal de verkeerde kant op. Mijn zoontje is op 31 december 2014 geboren. Ik heb hem meteen vanaf het begin borstvoeding gegeven. Het kwam niet direct op gang, hij zat tegen de 10% afvallen aan, maar gelukkig kwam het net op tijd helemaal goed! Ik heb dus niet hoeven kolven, ineens stroomde de melk eruit. Ik had echt meer dan voldoende, borsten zaten erg vol (maar ik heb nooit last van pijnlijk borsten gehad of stuwing) en ik lekte veel. Hij dronk heerlijk rustig aan de borst. Na twee weken veranderde dit ineens. Hij werd onrustig, huilde veel en dronk slecht. Na 1,5 week bleek dat hij spruw had. Medicijnen voor gehad en de spruw was over. De borstvoeding bleef even gesukkel, maar het ging weer beter. Totdat we halverwege maart weg zijn gegaan (op vakantie, tegelijkertijd ben ik ook weer aan het werk gegaan). Zaterdagochtend zijn we vertrokken. Onderweg heb ik gewoon aangelegd als hij honger kreeg, maar toen ik 's avonds aankwam zat ik helemaal onder de melk en had ik dus de indruk dat hij niet echt gedronken had. Dit kan best komen door de stress van de reis natuurlijk. We zaten op iets meer dan 1000 meter hoogte en dan heb je allemaal meer vocht nodig, hij dus ook. Alleen kregen we dit niet voor elkaar. Ik legde hem veel aan (minstens iedere 2 uur), maar het hielp niet. Na 2 dagen had ik het idee dat hij aan het uitdrogen was. Lactatiekundige gebeld en die gaf aan dat ik moest gaan bijvoeden. Dit hebben we vervolgens gedaan en hij dronk het heel gulzig op! 180 ml maar liefst in één keer. Helaas ben ik sindsdien niet meer van het bijvoeden afgekomen. Hij kreeg eerst alleen 's avonds bij de laatste voeding een flesje (150 ml) extra, maar tegenwoordig krijgt hij eigenlijk de hele dag door een flesje extra. Zeker zo'n 5 van de 6 voedingen. Als ik kolf, kolf ik de ene keer ruim voldoende (meer dan 200 ml) en de andere keer kolf ik nog geen 60 ml. (Hier zit geen patroon in) Ik heb al bezoek gehad van een lactatiekundige. Zij heeft toen vele tips gegeven. Vaak wisselen van borst, borstcompressie, kolfmarathon, kolven etc. Ik let ook op wat ik eet. Nu ben ik dus al 4 weken aan het 'klooien', maar het wil niet lukken! Ik heb het gevoel alsof het alleen maar erger wordt. Je merkt ook dat hij er niet vrolijker van wordt. Hij raakt gefrustreerd. Nu ben ik ook op het punt dat ik niet meer weet of hij nou honger heeft, last van tandjes, wil zuigen of meer. Wat als gevolg heeft dat hij heel vaak de fles in de mond krijgt zonder dat hij honger heeft. Kortom ik weet niet meer wat ik moet doen! Ik heb al heel vaak op het punt gestaan om te stoppen met de borstvoeding, maar dan ineens drink hij wel weer heel rustig en kalm aan borst en dat vind ik zo mooi. Ik wil dat niet opgeven. Ik denk en wil zo graag dat het weer de goede kant op gaat. Het moet toch kunnen denk ik dan? Maar deze onzekerheid, het feit dat ik weer aan het werk ben en het feit dat hij nu al flesvoeding en borstvoeding gecombineerd krijgt (want ik kolf dus ook niet voldoende om hem bij te voeden met borstvoeding) maakt het erg zwaar. Vooral omdat je bij hem ziet dat hij niet meer leuk vindt. Overigens heeft de lactatiekundige met me meegekeken naar zijn drinktechniek en mijn aanlegtechniek en dat was allemaal prima volgens haar. Ik ben sinds eergisteren weer begonnen met borstvoedingsthee, ik hoop heel erg dat dit gaat helpen. Wat moet ik doen?
Mam wat vervelend dat het niet zo lekker loopt! Maar waarom krijgt hij heel de dag extda flesjes bij? is het mogelijk om dan overdag wat vaker te voeden zodat hij vaak kleine beetjes heeft maar jij niet elke X hoeft te kolven?
Poeh, wat een verhaal! Ik snap dat je gefrustreerd bent en niet meer weet wat te doen. Er komen een paar vragen in mij op: Waaraan merkte je op vakantie dat hij was aan het uitdrogen? Had hij minder plasluiers? Huilde hij zonder tranen? Volgende vraag: Hoe ziet een dag er momenteel uit? Heb je al eens geprobeerd om, voor een dag of een paar dagen, een dagboek bij te houden, met daarin hoe laat bv, hoe lang, welke kant, bijgevoed met kv en waarom, etc? Kan voor jezelf al heel verhelderend werken en wie weet kunnen wij er hier ook wat mee. Bijvoeden met kv kan uitmonden in een vicieuze circel. Het werkt zo: Er wordt (al dan niet terecht) tijdelijk bijgevoed met kv. De borsten krijgen het signaal om nieuwe melk te maken niet in dezelfde mate dan wanneer de volledige voeding via de borst gaat, dat kan zelfs zo zijn als er gekolfd wordt, omdat live voeden bijna altijd beter werkt dan kolven. Goed, borsten krijgen minder signalen om melk te maken en maken dus minder melk. Dan wordt er meer kv bijgegeven om dat te compenseren, borsten krijgen daardoor nog minder signalen... Enzovoorts. Het is lastig deze circel te doorbreken. Het is logisch dat het niet makkelijk is nu je aan het werk bent. Misschien is het een idee om in het weekend te gaan clusteren; dat wil zeggen vrije agenda en aanleggen bij iedere kik en ieder hongersignaal (of het nou wel of geen echte honger is maakt niet uit).
Hai, bedankt voor jullie reactie! Als eerst even antwoord op Elsie89: helaas door de onzekerheid als hij aan het krijsen is denk ik nu 'hij zal wel honger hebben' en dan krijgt hij de fles (eerst de borst, maar als dat niet lukt dan fles). Hij krijgt gewoon op verzoek dus zodra hij honger heeft leg ik hem aan. Dan raket78 jouw vragen: Waaraan merkte je op vakantie dat hij was aan het uitdrogen? Hij had een heel droog huidje (veel huidplooien) en minder plasluiers en veel krijsen en toen we eenmaal de fles hadden (de lactatiekundige had gezegd en dan mag je hem wel 100 ml geven), dronk hij ruim 180 ml in een keer weg. Hij vond ook de speen erg lekker als je die even in water doopte. Hoe ziet een dag er momenteel uit? Een dag als ik thuis ben (en dus volledig borstvoeding) als volgt: 5/6 uur wakker, borstvoeding, bij ons in bed nog even slapen, 8/9 uur borstvoeding, uit bed, aankleden, spelen, borstvoeding, slapen, daarna is de dag ontregeld. Het lukt hem niet om lang te slapen overdag. Hij doet alleen hazenslaapjes van ca. 10 tot max. 20 minuten. Ik leg hem op zijn dag bijna iedere 2 uur aan. Soms lukt het om er iets langer tussen te laten, 's avonds drinkt hij rond 19.00/20.00 de laatste voeding, dan verschonen, voorlezen, in slaap wiegen, in bed. Hij slaapt dan maar tot 3/4 uur. Vaak wordt hij ook om 1/2 uur 's wakker. Een dag met gedeeltelijk borst en fles (als ik dus aan het werk ben) als volgt: 5/6 uur wakker, borstvoeding, bij ons in bed nog even slapen, 8 uur eruit (vaak nog even kort borstvoeding) en naar de oppas, slapen, spelen, fles om 11:00/12:00 uur uur 160-180 ml, spelen, slapen, spelen, slapen etc. (vanwege de hazenslaapjes), fles om 16:00/17:00 uur 160-180 ml, spelen, slapen, spelen, slapen ophalen om 18:00 uur. En dan hetzelfde als met een borstvoedingsdag alleen slaapt hij nu wel tot 5/6 uur door. Heb je al eens geprobeerd om, voor een dag of een paar dagen, een dagboek bij te houden, met daarin hoe laat bv, hoe lang, welke kant, bijgevoed met kv en waarom, etc? Nee nog niet gedaan, goede tip! Ja ik weet heel goed hoe het werkt en ik snap dat ik in een vicieuze cirkel zit, alleen ik weet niet hoe ik dit moet doorbreken. Wat ik al had bedacht was dat ik dit weekend van za t/m ma helemaal mezelf vrij heb gepland en hem gewoon bij iedere kik aanleg, omdat ik weer even 'het gevoel' terug moet krijgen, wanneer hij honger heeft en wanneer niet etc. Het gekke is wel dat ik gisteren echt volle borsten weer had (sinds lange tijd), maar dat hij toch niet verzadigd was en toch weer 130 ml extra heeft gekregen. Vanochtend werd hij om 6 uur wakker, borstvoeding (ging vrij onrustig, de hele tijd loslaten en huilen tussendoor), 9 uur wakker borstvoeding (hetzelfde erg onrustig) en toen om half 11 weer borstvoeding ging weer erg onrustig. Maar als ik met de hand kolfde dan kwam er voor mij gevoel toch een flinke toeschietreflex? Ik weet niet wat 'normaal' is? Maar het spoot eruit (een heel dun straaltje weliswaar, maar wel hard), echter was dat wel snel voorbij. Hij draaide tijdens de voeding zijn hoofdje de hele tijd of naar beneden (weg van de borst) of hij trok half aan de borst en liet los. Het is wel gelukt om niet bij te voeden en doorzetten met de voeding. Maar ik vroeg mij wel af of dit nou was omdat hij te weinig binnen kreeg of misschien dat hij toch om iets anders zo onrustig is en huilt? Zoals je leest is het inmiddels zo lastig geworden, omdat ik het gewoon niet meer weet. Je denkt overal te veel over na en het 'gevoel' is weg. Dit maakt dat ik de cirkel niet kan doorbreken. Ik probeer nu deze dagen het zoveel mogelijk op deze manier te doen: steeds aanleggen en niet bijvoeden en ik hou nog enkele kolfmarathons. Hebben jullie enig idee en/of ervaring met hoe hij laat zien dat hij te weinig krijgt (tijdens een voeding) of dat het hem te langzaam gaat qua toeschietreflex of dat het hem juist te snel gaat qua toeschietreflex?
Nog even een toevoeging: Zoals het vandaag gaat tot nu toe klokt hij niet. Hij neemt geen lange halen met pauzes.
Voed je hem niet te vaak? Als hij om 9u goed heeft gedronken, wwaarom dan om half 11 weer aanleggen? Mss alleen zuigbehoefte? Mss zit hij te vol en wil hij daarom niet meer... Wat gebeurt er als je hem net als bij de oppas, rond 12u pas geeft?
Het is vlgs mij wel normaal dat je met weer werken en stress minder melk maakt, dat resulteert vaak in de 4mnd dip...
Ik herken je 'geklooi'. Wat hier lijkt te helpen voor de melkproductie is fenegriek (google eens op 'boezemvriendjes', werd mij aangeraden door de lactatiekundige) en sinds twee dagen ben ik begonnen met 'cluster-kolven'. Verder: dragen in een draagdoek.
Bedankt allemaal voor alle reacties! Hilly1980 helaas slik ik al enkele dagen fenegriek, draag in draagdoek en doe aan clustervoeden. Dat heeft tot op heden nog niet het gewenste effect. Naar aanleiding van de tip om een dagboek bij te houden. Ben ik dat nu aan het doen sinds zaterdagochtend. Zie hieronder de gebeurtenissen. Als er tussen een tijd niks staat betekent dat wakker en dus spelen etc. Misschien dat iemand hieruit iets opmaakt? 10.30 bv onrustig niet effectief 13.05 bv L,r,L onrustig niet effectief Huilen 13.22 slapen op mijn arm 14.40 wakker, verschonen, krijsen, voeden r,L,r,l hele tijd krijsen 15:07 flesje gepakt drinkt heel even goed en dan kauwen op speen 15:21 gestopt met fles hooguit 20 ml gedronken vooral gekauwd Spelen 1545 aangelegd na hongersignaal op arm zuigen Krijsen 1554 fles borst lukt niet, tussendoor nog een keer borst geprobeerd 1610 fles op, verschoond Naar buiten net papa 1730 spelen, huilen 1830 slapen 1855 wakker Huilen 1930 borstvoeding links gaat niet, rechts 4 min redelijk rustig, borstvoeding links, borstvoeding rechts tot ca 1938 2030 slapen 6 uur wakker bv r,L ging goed viel in slaap 0836 wakker bv (smakt) L gaat twee minuten goed daarna steeds loslaten wel zelf weer aanhappen, r niet gegeven geen honger mee 1020 slapen 1040 wakker 1101 rechts drie minuten goed, dam onrustig, dan links 2 minuten goed, san rechts onrustig dan links onrustig 1120 geeft op 1150 slaapt 1230 wakker 1322 bv links (na huilen en zoeken) 1332 gestopt steeds geprobeerd link en rechts, huilen/krijsen 1413 slaap in bed boven 1450 wakker 1523 bv rechts,mislukt 1555 slapen op arm 1822 wakker 1824 bv r 1827 bv L 1835 stop 1935 hongertekenen, huilen 2030.slapen 2100 bv goed 2300 bv goed 0348 bv L,r slecht niet effectief, onrustig snel gestopt 0630 bv r, L vrij slecht heel even effectief, verder onrustig, trekt veel san de borst erg pijnlijk Wakker beneden
Als je schrijft 'borst lukt niet', wat lukt er dan niet? Het aanhappen of komt er geen melk uit? In mijn vorige post schreef ik overigens cluster-kolven en niet cluster-voeden. Cluster-kolven is bv in een uur 10min kolf-10min rust-10min kolf-10min rust etc. Om je productie op te hogen. Dit lijkt bij mij wel iets te doen.
Ja dat bedoelde ik ook! Cluster kolven. De eerste paar keren leek het iets te helpen, maar nu niet meer. Met lukt niet bedoel ik dat hij krijst, steeds loslaat, trekt aan de tepel (ontzettend pijnlijk). Hij hapt dan wel heel gretig aan, maar laat vrijwel direct los. Borstcompressie helpt dan ook niet. Hij gaat overstrekken en raakt helemaal overstuur. Zonet ook, ik had echt wen volle borst. Hij drinkt een halve minuut goed en effectief en vervolgens gaat het helemaal mis. Loslaten, krijsen, overstekken, trekken. Hij drinkt ook heel vaak niet 'effectief' dus in plaats van lange halen met pauzes, drinkt hij heel kort en snel alsof hij sabbelt. Wel is mijn tepel dan heel vaak gewoon goed rond. Mijn kraamverzorgster heeft me geleerd als de tepel rond is is het goed, als het plat is dan drinkt hij verkeerd dan sabbelt hij.
Weet je heel zeker dat de spruw weg is? Ik heb begrepen dat spruw er ook kan zijn zonder zichtbare symptomen en ik vind zoveel onrust aan de borst toch wel heel gek...
Hai, nee dat is inderdaad wel een goede! Dat weet ik niet zeker. Hij had het namelijk in het begin waarschijnlijk ook al twee weken zonder symptomen. Alleen als het spruw is dan zou het flesje net zo vervelend meoten zijn toch? Ja ik snap deze mate vsn onrust ook niet. Hij is echt heel onrustig en kan hard krijsen. Hij lijkt veel honger te hebben, maar zoals nu net (weer geprobeerd te voeden) dronk hij nog geen 15 seconden rustig en toen werd hij al heel erg moe. Ik heb toch het idee dat de melk er misschien wel is maar de toestroom gewoon niet hard genoeg is?! Ik vind het nu zo moeilijk om te bepalen of hij honger heeft of moe is. Want volgens mij slaapt hij ook relatief weinig en hij komt ook heel moeilijk in slaap.
Als je toeschietreflex niet goed is, dan zou je de syntocinon-neusspray kunnen overwegen? Die heb ik gebruikt en hij werkte bij mij erg prettig.
Het kan inderdaad dat de spruw niet weg is. Ook zat ik te denken dat je kindje is gewend geraakt aan de snellere stroom melk uit een fles, waar hij relatief weinig moeite voor hoeft te doen. Dan is een borst natuurlijk harder werken. Kan zijn dat hij gefrustreerd wordt als de melk minder snel stroomt. Dat betekent dus niet noodzakelijk dat jij te weinig hebt. Hij kauwt ook veel op de speen, lees ik. Tandjes kunnen een bijkomende factor zijn die voor onrust zorgt. Hij is dan wel nog geen 4 maanden, maar sommige kindjes zijn er eerder mee dan anderen. Als de melk eruit spuit (dun straaltje of niet) dan lijkt de TSR mij het probleem niet. Hoe gaat het nu, na je weekendje clusteren?
Ik zie nu dat mijn berichtje niet is aangekomen? Ik bedoelde ook cluster kolven, niet voeden. Helaas heeft jet allemaal geen effect gehad. Ik ben met veel pijn en moeite gestopt. Ik probeer de ochtend en avond voeding nog wel te doen. Soms lukt het en soms niet.