Ik ben gestopt met acrylnagels (scheelt 35 per 4 weken) Mijn vriend zijn abonnement wordt in december over gezet naar een SimOnly (scheelt 30 euro per maand) Ik ga zelf ook over naar een SimOnly volgend jaar, hoe jammer ik dat ook vind maar ook dat scheelt weer zo'n 30 euro per maand. Mijn vriend gaat stoppen met voetbal waarschijnlijk, is een eenmalige contributie, en gaat niet zo zeer om het bezuinigen maar gewoon omdat hij het niet leuk meer vindt.... En verder zou ik heel graag op boodschappen willen bezuinigen maar dat lukt me zo slecht!
loetje, ten eerste heb ik een peuter en jij 2 grotere kids toch?? Oke, avondeten eet ze als een dijkwerker, maar goed Wij roken niet en mijn man drinkt geen alcohol, ik dronk wel regelmatig een wijntje, maar nu ik zwanger wil worden niet meer. Dat zijn al veel dingen die schelen. Vlees koop ik bij de lidl, super kwaliteit en ook voordelig. Dat koop ik 1 week een hele hoop, geef dan die week wel 50 euro uit (niet meer dan dat overigens en daar kan ik dan weer 3 weken mee vooruit. In die weken hoef ik dus haast geen vlees te halen. Daarbij zijn wij niet zo gehecht aan a merken (op de unox rookworst en calve pindakaas na en misschien nog een enkel ding) dat scheelt ook heel veel als je het bij de lidl of aldi haalt. Verder halen we ook genoeg lekkere dingen in huis (chips/hapjes) dus daar ligt het niet aan. Ik koop bijna geen kant en klaar pakken zoals pastasaus bv. Je betaalt al vaak meer dan een euro voor zo'n pot. Ik doe het met gepelde tomaten en tom. puree en kruiden enz. tom puree is 5 ct voor een klein blikje. Snap je het idee??
Vriezer aanschaffen en na de winter vaker de fiets pakken. Dan kan me kleintje ook in zitje.. we wonen namelijk buitenaf. En ik zou willen dat mijn vriend echt MINDER gaat roken maar hij is al van een pak shag per dag naar 3 per week gegaan.. gaat dus al beter. Verder betalen wij all-in, maar let ik erg op energieverbruik, maar mijn vriend totaal niet. Ik haat dat, let er gewoon eens op pikkie denk ik dan. Verder ga ik meer spullen op mp zetten ipv weggooien.
o ja loetje, weet je wat ook scheelt?? Dit is eigenlijk niet uit bezuinigingsoogpunt, maar gewoon omdat ik geen eten weg kan gooien: als wij iets van nasi, macaroni, ratatouille, stamppot (eigenlijk alles behalve losse aardappelen en groente) eten en we houden 1 portie over, dan gooien de meeste mensen die ik ken dat weg. Ik vries het in. Onze vriezer zit zo altijd wel vol met maaltjes en het komt wel eens voor dat we er alledrie iets anders uithalen, maar daar zitten wij niet mee.
Thnx voor de tips Tulip Mijn kinderen zijn inderdaad wel iets ouder (4 en 7). Ze zullen qua hoeveelheid avondeten nog niet zoveel meer eten als een peuter, maar brood gaat hier wel altijd erg hard Maar inderdaad eten 2 kinderen altijd meer dan 1... Verder doe ik al wekelijks boodschappen bij de Lidl. Hier haal ik bijna alles, op een paar dingetjes na. Wasmiddel, kattenvoer, koffie, koffiemelk, suikerklontjes, brood en bepaald vlees haal ik nog bij bij de Supercoop en/of Deen. Bij die 80 euro zitten dus ook wasmiddel en shampoo etc...Weet niet of jij dat ook meerekent? En inderdaad haal ik vaak een zakje als ik spagetti of macaroni maak. Als ik zelf m'n saus maak, krijg ik het niet zo lekker als uit zo'n pakje Kliekjes van spagetti, macaroni, rijst etc. bewaar ik ook en net als jij hebben wij 1x in de zoveel tijd een keuzemenu Hmmmm, ik zal nog eens heel kritisch opletten tijdens het boodschappen doen, waar het meeste geld in gaat zitten. Misschien kan ik daar dan nog wat op bezuinigen....
shampoo, tandpasta, wasmiddel e.d. dat halen we bij de makro: winstpakker, dus das 2 keer per jaar dat we iets moeten halen. Dat doe ik dus niet van die 40 euro, maar dat hebben we ook niet elke week nodig. mare eet slecht brood, 2 per dag, dus dat scheelt ja, want brood is duur. Haha keuzemenu, net als bij de chinees zo ga ik dat voortaan ook noemen, dat klinkt goed. koffie is ook een goeie, dat lusten wij niet. Ik drink thee en mn man af en toe thee en verder sap of fris. Maar volgens mij kost dat ook wat als je een paar bakken per dag drinkt. Maaruu, heerlijke recepten voor macaroni en spaghettisaus hier hoor, je roept maar als je iets wil weten, het is ook nog gezonder. Nasi maak ik wel met een zakkie van conimex.
nergens Gemiddeld loon hier, (1) maar redden het goed. Doen nooit bijzondere dingen en koop altijd aanbiedingen enzo. Anders zou het denk ik de krant worden ofzo!?
kapper: nu thuiskapper en zelf verven, voorheen naar kapsalon en daar verven Zorgverzekering wordt minder Minder de auto nemen, meer mijn fiets (heb dat ding niet voor niets) Alles van de Euroshopper uitproberen Kinderopvang eraf zolang ik nog werkeloos ben (dus naast alle bezuinigingen van de overheid ben ik ook werkeloos geworden, dus ik mis al 30% van mijn inkomen!!) Vakanties, slaan we al een paar jaar over
Toen wij ons huis kochten werd er binnen de politiek gepraat over het beperken / afschaffen vade hypotheekrenteaftrek. Wij vonden het dus wel zo wijs om een hypotheek te nemen die we bruto kunnen betalen. De hypotheekrenteaftrek laten we niet maandelijks storten, maar 1x per jaar. Geld dat je niet krijgt, kun je ook niet uitgeven tenslotte. (Als we het wel maandelijks zouden krijgen zou ik het opmaken aan kleding en kerstversiering ) Het bedrag dat we dan met de belasingterugave krijgen, gebruiken we om steeds een stukje van het aflossingsvrije deel van de hypotheek af te betalen. Zo gaan onze maandlasten beetje bij beetje wat omlaag. Natuurlijk heef niet iedereen de luxe at ze dit zo kunnen doen, maar als het kan is het natuurlijk wel heel mooi. Verder valt er wat grote dingen betreft niet heel veel bij ons te bezuinigen. Ik heb wel een beetje een gat in mijn hand, maar mijn man is een echte spaarder. Als ik de wekelijkse boodschapen doet, zijn we makkelijk een tientje meer kwijt dan wanneer hij ze haalt. Dus doet hij bijna altijd de boodschappen. Hij houdt mij ook een beetje in toom wat grote uitgaven betreft. Als wij echt zouden moeten gaan bezuinigen, kan ik nog wel een hoop besparen op impulsaankopen en snacks. Maar op dit moment is dat nog niet nodig, us ik verwen me zelf gewoon nog even.
Ok, dan toch iets politieks. Als Griekenland failliet gaat, is het niet zo dat wij beter af zijn of dat dat ons vervolgens geen geld kost. Het is niet zo dat we Griekenland uit puur altruisme 'helpen', wij (de andere eurolanden) proberen zo erger te voorkomen. Een grote crisis in een euroland is een grote crisis voor alle eurolanden. Helaas pindakaas. Er zijn genoeg andere dingen waarop niet bezuinigd wordt waar ook geld te halen zou zijn. Noem dat 'rechtse' hobbies. Zoals leger, groot belastingvoordeel voor huizenbezitters via aftrek van rente et cetera. Ook daar zouden nadelen aanzitten natuurlijk, maar met de huidige bezuinigingen is het de midden- en lagere inkomensklasse die vooral hard getroffen wordt. Ze plukken liever van een heleboel halfkale en kale kippen dan van de wat minder enorm dikbeveerden, zeg maar. Over (fr)eten, wat jij ook noemt . Wij doen uberhaupt niet aan echt veel eten met kerst... ik denk dat mensen die weinig hebben hier ook wel op bezuinigen. Daarnaast is er al jaren een tendens om iig minder te besteden met kerstdiners - mensen eten steeds meer thuis en niet in restaurants (dat was in de jaren '80/'90 heel normaal). En nu zal de Aldi ook steeds betere zaken doen. Ik kan de Aldi iig van harte aanbevelen voor een hoop lekkers voor weinig En minder eten met kerst scheelt weer lijnen in januari voor de helft van de bevolking
Kijk, dat is erg verstandig (je hypotheek bruto kunnen betalen). Punt is dat het grootste deel van de huis'bezitters' (nou ja, diegene die daar meestal een schuld bij een bank voor hebben, de huizen zijn eigenlijk deels van de banken) dat denk ik niet doet en het een groot probleem voor een hoop mensen zou zijn als de aftrek wegviel. Maar het blijft een feit dat de overheid een schuld die een persoon zelf aangaat bij een bank financiert. Wij hebben door projectmatig werk (wel goede salarissen) geen mogelijkheid om op dit moment een huis te kopen (vooral omdat we over 3 jaar weer ergens anders zullen wonen/werken). We verdienen te veel voor sociale huur, veel te veel. Dus vissen we in het particuliere marktje om te huren, peperduur, en wij krijgen niks terug. Maar ja, we hebben ook geen schuld die we bruto niet kunnen betalen en waar we netto sowieso jaren aan vast zitten - daar troosten we ons dan maar aan
Ik ben alle inkomsten-uitgaven duidelijk aan het bijhouden. Bewust wording scheelt een hoop geld! Daarnaast alle vaste lasten op een rij gezet. Vaste telefoonweg en alleen sim only. Anders tv en internet aanbieder. Andere gas en electra aanbieder (via gaslicht.com) De verzekering voor de hond beeindigd, die was gestegen naar bijna 300!!
Hoe serieus zijn die plannen voor de hypotheekrenteaftrek? en wanneer zou dat dan ingaan? ik ken een gezin (nee, niet wij, wij zitten zo ongeveer in dezelfde situatie als evenstar, we huren duur, sociaal gaat niet, verdienen teveel, en kopen weer net te weinig) die echt een mega, mega probleem hebben als die aftrek wegvalt. Ze gaan nu al de schuldhulp in door schulden, maar die hypotheek bedraagt nu al meer dan de helft van hun inkomen (minimaal 2/3 van hun inkomen). Als die aftrek weg zou vallen...nouja, bedenk dat maar zelf. Is echt niet goed. Op hoop van zegen voor hen dus maar dat het blijft. Maar ik dacht dat die plannen er ws. toch niet doorheen zouden komen?
Pfff, die boodschappen. Ik neem het me zo vaak voor maar het lukt me niet zo goed. Woon in een klein dorp dus de super hier is kei duur. Ga dan vaak wel het dopr uit maar dan moet ik een kwartier rijden (auto) dus dat scheelt eigenlijk ook niet. We hebben ons huis te koop staan, dat al veel schelen aangezien we nu ong 120 euro PER WEEK!!! kwijt zijn aan diesel/ benzine. Verder - douchen met spaarstand - droger zo goed als niet gebruiken - regelmatig bij mijn ouders overnachten ( is dichter bij ons werk en zij passen dan op. scheelt benzine) - verwarming zo min mogelijk aan, vroeg in de avond al uit draaien. - Luiers van de Aldi - premie van energie maatschappij is met 8 euro per maand omlaag.
Ik denk dat zoiets echt niet ineens wegvalt. Ten eerste gaat zoiets in stappen. Ze gaan geen beslissingen nemen waardoor straks meer dan de helft van de huizenbezitters in de problemen komen. Want een overheid zit niet te wachten op heel veel mensen die straks niks meer kunnen betalen, hulp moeten hebben et cetera... Dan wordt een maatschappij/samenleving ongezond en onleefbaar. Een overheid zoekt wel ( door kosten/baten analyses) naar oplossingen die misschien een beetje aan kunnen komen bij gezinnen/mensen maar wel te overzien zijn. Door de hypotheekrenteaftrek te laten verdwijnen zullen de kosten waarschijnlijk niet tegen de baten opwegen ( weet niet zeker natuurlijk ik heb het niet onderzocht) Ik maak me er dus niet zoveel zorgen over.
In het huidig kabinet hoef je denk ik niet bang te zijn voor de hypotheekrenteaftrek, dat is een heilig huisje Tupp had het over 'destijds' toen zij kochten. En het stopzetten/afbouwen daarvan zorgt idd voor problemen die bosi beschrijft. Toch moet daar wel bij gezegd worden dat het niet verstandig is om een bruto schuld aan te gaan die je niet kan betalen, en dus afhankelijk te zijn van die aftrek. Maar ach. Wij kunnen het kdv eigenlijk ook niet betalen zonder toeslag en daar willen ze wel op beknibbelen, en flink ook. Daar komen net zo goed heelveel mensen door in de problemen. Ik ben ondertussen ook een groot fan van de kringloop voor allerhande spulletjes, ik haal bijna nergens zoveel leuke en mooie kinderkleertjes vandaan (en ook vaak dingen voor mezelf). Ik ben dat echt anders gaan zien Marktplaats, ook zoiets, maar heb ik wel slechtere ervaring mee omdat je niet ziet wat je koopt voor je het koopt zeg maar.
Ik wil op de boodschappen bezuinigen. Nog meer groente en vlees in de aanbieding te halen en in te vriezen. Moet wel ff de vriezer weer eens legen, het past niet meer . Zelf pizza's gaan bakken en invriezen. Meer kliekjes bewaren (doen we nu nooit). Geen eten ergens bestellen. De kachel niet te hoog zetten. Niet te veel kleding en schoenen kopen.. Als ik zwanger ben volgend jaar komt het vanzelf goed.. dan voel ik me toch te beroerd om te eten en te winkelen (en dan pas ik niks!)