Controle over eerste verjaardag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Glinea, 5 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glinea

Glinea Lid

5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Hallo Allemaal,

Binnenkort is onze dochter jarig, die magische eerste verjaardag. De voorbereidingen zijn in volle gang, snel gaan de uitnodigen er uit en kunnen we bijna de slingers op gaan hangen.

Maar er is iets waar ik mee in mijn maag zit en waar ik graag feedback op krijg van andere ouders, ik wil namelijk aangeven op de kaart dat we per uitgenodigde familie maar 1 cadeautje willen. De reden, onze dochter wordt overladen met tussendoor cadeaus, en ik weet 100% zeker dat het met haar verjaardag niet anders zal zijn. Maar wij vinden het overdreven om een kind van 1 te overladen met cadeaus.

Overdrijven wij hierin of zeggen jullie gewoon doen?

alvast bedankt,

Glinea

Stampertje1 vindt dit leuk.
  2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het is jullie kind... Dus gewoon doen!
    Desnoods kun je een bijdrage vragen voor haar spaarpot? Of voor een groter kado dat ze van jullie krijgt?
    Of een ervaring? Bijv. een keer zwemmen met opa en oma ofzo?

3. AvdY

AvdY Niet meer actief

Ik vind eigenlijk dat je dat niet kunt zeggen. Iedereen moet geven wat ze willen geven. En jij kunt altijd de volgende dag wat cadeaus op een verborgen plank leggen zodat je die in de toekomst kunt geven.
    Je kunt ook gewoon de verjaardag klein houden ;) je doet het tenslotte niet echt voor haar, zij zal al blij zijn met aandacht van de opa's en oma's.

MaMa, chrystel73 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  4. Glinea

Glinea Lid

5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Wij zaten ook inderdaad te denken om te verwijzen naar de spaarpot, maar twijfelen daar ook over of dat sociaal geaccepteerd is om zo maar te zeggen.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Zijn het altijd dezelfde mensen die met cadeaus aan komen? Dan zou ik gewoon even zeggen: lief altijd de cadeaus, maar op de verjaardag krijgt ze vast al erg veel, dus misschien kunnen jullie het beperken tot 1 cadeautje?

Eventueel een www.lijstje.nl aan maken, met daarop ook bijvoorbeeld een nieuwe pyjama. Dan krijg je ook nog nuttige cadeaus

6. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Bedenk een groot cadeau, bel je familie even op en vraag of ze het samen willen geven. Ik vind daar niets mee mee hoor, heb dat ook gedaan met de verjaardag van mijn dochter. Ze kreeg van de hele familie een keukentje en was superblij.

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Of maak een online verlanglijstje waar iedereen zn cadeautje kan afstrepen. En joh van een cadeautje extra ga je ook niet dood ;)

8. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Doen. Voor je het weet krijg je troep waar je niet op zit te wachten. Wij konden het pas een beetje reguleren toen de oudste drie werd. Daarvoor een megagroot loopwagentje voor buiten naar mijn ouders verscheept en een ballenbak via mp verkocht.

9. gemini020

gemini020 Actief lid

28 sep 2014
    444
    57
    28
    Ik zou ook om iets groots vragen of bijvoorbeeld zwemlessen. Mensen vinden het toch ook leuk als het daadwerkelijk gebruikt wordt?
    Ik ken ook mensen die, als het kind ouder is, het kind de helft laat kiezen wat hij wilt houden en de rest doneert zodat hij ook leert delen en over de minder bedeelde leert. Vind ik wel wat bruut voor de mensen die het gegeven hebben.
    Ik ken ook mensen die als cadeau een donatie aan de voedselbank vragen maar ik vind het ook wel ver gaan om helemaal geen cadeaus voor het kind te krijgen.

Anyway, goed dat je erover nadenkt want vind ook dat ze veel te veel krijgen en meeste wordt nooit/zelden gebruikt

10. Glinea

Glinea Lid

5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Het idee van een ervaring vind ik ook wel leuk, en eigenlijk beter dan cadeaus.
    En een lijstje zal ik ook zeker maken, vind ik zelf ook altijd heel prettig, ik geef liever iets wat kinderen willen hebben als iets waar ze niks mee kunnen/willen.

Haar Opa doet zowiezo al mee aan ons grote cadeau, vind ie makkelijk en hij weet toch niet wat ie voor zn kleintje moet kopen.

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik maak altijd een lijstje met dingen wat we willen hebben.
    Als mensen dan vragen wat ze kunnen kopen, zeg ik iets van dat lijstje. Als ze daar langs nog iets willen geven, vraag ik om een bijdrage voor in de spaarpot.

Verder legde ik na de verjaardag altijd wat weg op zolder en over een paar maanden haal ik het er dan af...

12. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.242
    3.892
    113
    Ik zou het mondeling aangeven en gewoon na afloop de cadeaus in de kast leggen zodat je af en toe (bij ziekte, vakantie en afschuwelijke hangerigheid) iets nieuws kunt geven. Verder inderdaad een lijstje zodat mensen iets kunnen kopen wat je (kind) leuk vindt. Werkte hier heel goed :)

13. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.502
    4.343
    113
    Vrouw
    Ik vind het wel een beetje ondankbaar overkomen, maar ik snap het ook hoor.
    Wij maken ook gebruik van Lijstje.nl en dit werkt echt super. Je kunt gericht kado’s uitkiezen voor je kindje en in elke prijsklassen.
    Mijn dochter kreeg voor haar eerste verjaardag mega veel Duplo! Nooit meer wat bijgekocht.

Halverwege haar tweede verjaardag zei ze tegen mensen; hoe nie meer. Ze had genoeg :D We hebben de rest van de kadootjes apart gezet en elke keer weer wat gegeven.

Ook met Sinterklaas laten we kado’s ‘verdwijnen’ als ze voldaan is. Gelukkig is dit normaal in onze kinderrijke familie.

Vulpen, Blijdorp en Paardenbloem vinden dit leuk.
  14. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik vind de 1-cadeautje regel een beetje streng/onaardig.
    Ik zou dan eerder zoals meerderen zeggen een verlanglijstje maken en daar naar verwijzen en het overschot inderdaad op zolder zetten en af en toe eens wat nieuws te voorschijn halen. Hou er rekening mee dat ze trouwens vanaf 1,5 jaar bijvoorbeeld alweer veel ‘wijzer’ zijn en ander speelgoed leuk en uitdagend vinden dan rond 1 jaar! Ik vond het bijvoorbeeld echt raar dat mijn zoontje een Memory spelletje voor zijn 1e verjaardag kreeg(veeel te moeilijk), maar met een beetje instructie en regelmatig oefenen , kon hij het echt al een beetje spelen tussen 1,5 en 2 jaar.

15. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik heb die "regel" (of 1 cadeau, of samen iets groters) na de eerste verjaardag al bedacht en vanaf de tweede verjaardag ook echt kenbaar gemaakt.

Reden: onze zoon was totaal overprikkeld van al die cadeautjes en wilde op een gegeven moment niet eens meer uitpakken. Te spannend allemaal.

En dan heb je het alleen nog maar over ouders en schoonouders!!

16. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Als mensen vroegen wat mijn zoontje voor zijn verjaardag wilde gaf ik wat ideetjes. En als ze niks wiste zei ik een centje voor zijn spaarpot is ook goed hij snapt het toch nog niet. Ik zeg er dan w bij dat dat geld direct op zijn seks nog gestort wordt. Voor zijn studie oid later.

17. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik zou het wel gewoon aangeven, misschien kun je er bij zeggen dat je bang bent dat ze snel haar interesse in alle cadeautjes zal verliezen wanneer ze van verschillende mensen ook nog meer dan 1 cadeautje krijgt.
    M heeft van een paar mensen ook een cadeaubon van een speelgoedwinkel gekregen. Toen ik er een paar maanden na haar verjaardag iets van had gehaald heb ik degene die de bonnen hadden gegeven een foto gestuurd dat M met dat speelgoed aan het spelen was. Zo bleef het voor M leuk en voor degene die bonnen hadden gegeven ook.

18. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik bedoel dit echt niet onaardig, maar ik heb deze zin echt wel 12x gelezen en ik snap niet wat je hiermee bedoelt? Of ligt dat aan mij...... :p

OT: ik zou ook een lijstje maken, aan familie een dagje uit vragen (dierentuin/Efteling/noem maar op) en anders een aantal cadeaus wegleggen voor Sinterklaas.

MaMa en Vero0504 vinden dit leuk.
  19. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    OMG! ik bedoelde rekening!
    Weet niet wat mijn woordenboek van mijn telefoon in gedachten had. Hahah.

Riverdale87 en xElles vinden dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.025
    5.240
    113
    Dat zou ik er echt niet op vermelden! Probeer het wat meer lost te laten en geniet gewoon van de dag. Kind zal toch overlopen van alle indrukken. De meeste mensen zullen vragen of jij nog ideeen hebt. Je kunt ook kiezen voor een cadeau waarbij verschillende onderdelen gekocht kunnen worden (zoals een treinset of zoef zoef of bepaalde boekenserie).

Laat kind niet alles open maken maar leg het (na het uitpakken) gewoon op een cadeau tafel. De cadeaus geeft je in de loop van de tijd. Zo heeft kind altijd wat om mee te spelen.

Ik ga anderen echt niet voorschrijven wat ze moeten geven en ben blij met wat mensen (vaak met zorg) uitzoeken. Dingen die ik echt niet mooi vind geef of doe ik weg.

En een leuk uitstapje (speeltuin/dierentuin/zwembad) etc is ook leuk.

Deel Deze Pagina