Alles geprobeerd ten einde raad

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Muisjepluisje, 17 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Hoi dames! Ik ben nieuw hier en stel me even heel kort voor! Ik ben Michelle, 23 jaar en ben bijna 5 jaar samen met mijn eerste vriend. We willen over een jaartje heel graag kijken of het geluk ons gegund is. Maar, qua anticonceptie ben ik echt moe moe en moe. Ik werd rond mijn 12e ongesteld. Ik moest vrij snel aan de pil van mijn moeder niet omdat ze mij niet vertrouwde maar omdat ik elke nacht wel doorlekte en toen al de grootste tampons en maandverband gebruikte, geen pretje al die nachten je bed verschonen. Rond mijn 19e werd ik soort resistent voor de pil en wilde ik de mirena proberen want ja ideaal toch. Een jaar geprobeerd en een jaar hel. Soms 8 weken bloeden, doodmoe en op een gegeven moment leek het wel alsof ik weeen had en bijna flauw viel, dat ding moest eruit. Toen moest ik van de huisarts over op een andere pil, 50 mg!!! Ondertussen ben ik over gegaan naar een andere huisarts en naar fe gynaecoloog geweest voor een echo. Toen had ik een implanon. De gyn verklaarde mijn huisarts voor gek met die 50mg en die implanon deed ook niet wat hij moest want ja constant bloeden en in mijn baarmoeder zag hij ook veel bewegend bloed. Ik heb tussen mijn 17e en 22e ook nog eens acne gehad dus ook niet alles was voor mij weggelegd. Na een roaccutane kuur wel ervan af gekomen. Toch weer aan een andere pil gegaan, dit ging maar even goed en zodra ik wilde doorslikken bloedde ik er gewoon doorheen, zelfs week 2 van 3 van mijn strip begon ik al te bloeden. Uiteraard gingen de bloedingen gepaard met onderrugpijn krampen van hier tot tokio en noem maar op. Uiteindelijk via een vlog bij de endometriose kliniek in Bronovo terecht gekomen. Echo gehad en ja er kwam (helaas) niks uit. Het klinkt heel gek maar na al dit hoopte ik dat ik een vorm van had zodat er een keer een oplossing zou komen. Nu slik ik sinds 5 januari primolut 2x daags en tja tevreden? Nee. De pijnen zijn weg maar ik verlies de hele dag door bruin bloed en klodders bruin. Mijn libido is in 2020 gebleven en ik ben constant moe moe en moe, en de moodswings zijn constant in de buurt en komen langs wanneer ze willen. Tuurlijk kan ik hiermee stoppen, maar daar staat tegenover dat ik pijn ga krijgen en dat idee is ook om te janken, en dan niet eens wetende of ik regelmatig ga bloeden mijn lichaam kennende. Ook het constant gebruiken van condooms is niet al te leuk (volgens de gyn is primolut geen anticonceptie dusja kans op zwangerschap) en ik vind het echt nog even te vroeg daarvoor. Ik ben echt ten einde raad! Wie kan zich hierin vinden, tips geven?
     
  2. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Phoe geen ervaring maar het is geen optie om nu alleen condooms te gebruiken om te kijken wat je cyclus doet zodat als jullie er voor gaan weten wanneer je ongesteld moet worden en vruchtbaar bent?
    Wat je soms hoort is dat na een zwangerschap je cyclus en bloedverlies een stuk anders is dus hopelijk is voor jou dan ook het bloedverlies minder.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.417
    3.967
    113
    noord holland
    Ik denk niet echt te vergelijken maar heb vorig jaar eens wat rondgeneusd op internet omdat mijn dochter ook ontzettend veel bloedverlies heeft elke maand en veel pijn. Ibuprofen 400mg en paracetamol ernaast hielpen niet echt.
    En ze gebruikt een cup dus daaraan konden we echt wel zien dat ze veel bloed verloor.
    Ik kwam toen op Aleve Feminax uit. Dat werkt op het hormoon dat invloed heeft op de hoeveelheid bloedverlies. Sindsdien is er een groot verschil. Ze lekt bijna niet meer door en zegt zelf ook dat het bloeden veel minder is. Ook is het eigenlijk altijd behapbaar nu met de pijn, soms helemaal weg.
    Je moet direct starten met twee tabletten als de menstruatie doorbreekt. Erna mag je elke 8 uur een pakken, zo uit mijn hoofd.
    Mocht je deze nog niet geprobeerd hebben zou ik het adviseren, ze zijn gewoon bij de kruitvat en etos te koop. Baat het niet dan schaadt het niet. Ze hebben in ieder geval een hele andere werking dan alleen maar als pijnstilling, ze pakken de oorzaak echt aan.
    Wie weet maakt t geen verschil hoor. Maar proberen kan dan altijd.
     
  4. sabrinab1986

    sabrinab1986 Fanatiek lid

    9 okt 2012
    1.157
    266
    83
    NULL
    NULL
    Ik wil ju sterkte wensen met ju zoektocht hoop dat ju wat vind. Zelf helpt bij mij ook geen enkele anticonceptie krijg altijd doorbraak bloedingen en menstrueerde ook altijd 8 lange dagen veel maar dat is nu minder kort geworden 5 dagen maar dan nog wel heftig maar gebruik geen anticonceptie
     
  5. sabrinab1986

    sabrinab1986 Fanatiek lid

    9 okt 2012
    1.157
    266
    83
    NULL
    NULL
    De eerste keer toen ik aan de prikpil ging werkte die wel goed maar dan kan het heel lang duren als ju stopt voordat ju weer vruchtbaar bent en na de zwangerschap wou ik er weer aan maar toen was het ook weer drama
     
  6. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    mijn moeder had precies dezelfde klachten als ik en ook pas na haar eerste werd alles beter, ik ben een kopie dus hahaha
     
  7. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Ja daarom, misschien nu al proberen voor een kleintje :o:;)
     
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.781
    2.699
    113
    Noord-Holland
    Ach wat vervelend dat het zo heftig is en wat zal je moe zijn van het bloedverlies. In de chinese geneeskunde hebben we prima oplossingen om met acupunctuur of kruiden het heftige bloeden en de pijn te dempen en ook om balans te krijgen. Als je tips nodig hebt voor een goede behandelaar in de buurt, stuur maar een berichtje.
     
  9. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Als je zo veel gedoe hebt met medicatie en nu toch al met condooms vrijt, zou ik het eens zonder medicatie/pil aankijken.

    Ik zat zo'n 12 jaar aan de pil en had ondanks de pil erg pijnlijke menstruatie. Na het stoppen met de pil bijna geen last meer van gehad. Plus een hoger libido en mezelf veel beter voelen. :o:

    Ik was sowieso ruim van te voren gestopt met de pil voordat we aan kinderen begonnen. Dan heeft je lichaam tenminste even tijd om te ontpillen. Het is geen vereiste, maar ik vond het zelf wel prettig om mij lichaam even tot zichzelf te laten komen. Eenmaal zwanger gaan de hormonen ook weer aan de haal met je. :D

    Ik lees overigens dat je een echo hebt gehad om endo uit te sluiten, maar volgens mij kan je endo niet uitsluiten middels een echo. Volgens mij is daar meer onderzoek voor nodig. Ik dacht zelfs een kijkoperatie. Maar wellicht kunnen andere meiden daar nog wat over zeggen.

    @spruitje80 ik ben zelf wel benieuwd naar jouw info over aleve feminax. Ik slikte dat ook destijds, maar heeft mij nooit geholpen. Ik heb ook van mijn arts begrepen dat het een "simpele" nsaid is. Het is naproxen. Andere variant van ibuprofen. En alle nsdai's werken in op het hormoon prosraglandinen (waar aleve mee te koop staat). :oops:
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.417
    3.967
    113
    noord holland
    Klopt wat jij zegt, dit staat er in de bijsluiter--->
    Menstruatiepijn kent een specifieke oorzaak: een verhoogde aanmaak van prostaglandines in de baarmoeder. Die stof is nodig om de menstruatie op gang te brengen. Wanneer de hoeveelheid prostaglandines te hoog oploopt, kan menstruatiepijn ontstaan.
    Het zorgt ervoor dat de hoeveelheid prostaglandines niet te hoog oploopt.
    trekt je baarmoeder niet meer zo heftig samen. Aleve Feminax kan daarmee het bloeden helpen verminderen doordat je baarmoeder niet meer zo heftig samen trekt. Aleve Feminax kan daarmee het bloeden helpen verminderen.

    Ik heb geen ervaring met andere vormen van naproxen, wellicht is het exact hetzelfde? Kun je normale naproxen ook zonder recept kopen?
    Alleen met deze heb ik ervaring met mijn dochter en voor haar maakte het enorm verschil met haar menstruatie. Ze heeft stukken minder pijn en ook de hoeveelheid is heel veel minder.
    Ik zag laatst ook dat kruitvat er een eigen merk van had. Ik heb t nog niet durven proberen omdat we hier nu zo'n goede resultaten mee hadden. Maar wellicht is dat inderdaad gewoon hetzelfde.
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.155
    1.079
    113
    De normale aleve (of naproxen) die je koopt is 250 mg. De feminax is 275 mg.
    Ik zag laatst bij apotheek dat er ook aleve 'intense' bestaat van 550 mg.

    In het ziekenhuis schreef ik naproxen 500 mg voor (2-3 per dag).

    Vanwege de prostaglandines werkt een NSAID vaak beter voor menstruatiekrampen dan een gewone paracetamol (die op een andere manier werkt). Maar dan nog kan je soms meer baat hebben bij het ene NSAID dan het andere. Switchen van merk/werkbare stof kan helpen.
     
  12. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Heb je zo langzamerhand niet een ijzertekort met al dat bloeden?
    Is dat wel eens nagekeken?
    Want daar word je ook doodmoe van.

    Ik had ook altijd zware menstruaties en heb toen ik jong was naproxen voorgeschreven gekregen van de huisarts, ik weet niet meer in welke dosering (ik weet alleen nog twee tabletten per keer).
    Later toen ik de pil slikte kon ik het af met Feminax; een lagere dosis naproxen.
    En inderdaad: een kind krijgen helpt enorm tegen menstruatieklachten, maar ja, om het daar nou voor te doen ;)
     
  13. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Wij gebruiken onthouding als anti-conceptie.
    Veel beter! Je moet dan je cyclus in de gaten houden. Als deze meer dan 27 dagen is lukt deze manier! Je gaat met ovulatie testen je eisprong bepalen.6 dagen na je positieve ovulatie test mag je gemeenschap hebben tot dag 2 van je menstruatie. De rest van de tijd niet. Werkt prima en in mijn omgeving doen veel mensen dit met succes. Geen hormonen geen condooms.
     
  14. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Hoi Michelle, wat vreselijk dat je daar zoveel last van hebt. Ik herken het helaas ook, zo heftig bloeden. Ik gebruik snachts tampon en een maandverband, anders red ik de wc niet. Endometriose onderzoek was bij mij op de echo ook niks te zien, maar de gyn zei dat dat niet betekent dat het er niet is. Ze kunnen alleen de grote plekken zien op een echo, de kleintjes alleen met een kijkoperatie. Maar advies bij endo is zsm aan kinderen beginnen en dan weer een mirena of aan de pil. Meer kunnen ze niet doen. Als je geen kinderwens meer hebt dan kunnen ze je opereren. Kijk eens op www.hevigbloedverlies.nl daar vind je info. Maar zo lang je nog een kinderwens hebt, moet je het uitzitten ben ik bang. Hebben ze je tijdens de endo echo ook op vleesbomen en poliepen gecontroleerd? Ik ga er vanuit van wel. Maar dat kan ook zwaar bloedverlies geven.
    Je kunt nog vragen om een kijkoperatie bij de gyn, ik weet niet of ze dat met deze klachten doen.
    Tegen de pijn kun je alleen maar allerlei pijnstillers proberen, of aan je huisarts vragen voor sterkere pijnstillers.
    Het bloedverlies kan je niet echt wat aan doen zonder hormonen. Die 50 pil heb ik ook gehad en hielp bij mij ook niet.
    Mag ik vragen of je nog andere medicatie gebruikt? Ik kwam er achter dat bij mij de doorbraakbloedingen door een bepaalde soort antidepressiva kwamen 10 jaar geleden. Toen ik daarmee stopte waren ook de doorbraakbloedingen weg. Wel nog de heftige menstruaties, maar was al blij dat zich dat beperkte tot 7-10 dagen.
     
  15. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.701
    7.771
    113
    Vrouw
    Wat een gedoe. En als je nou zin hebt in die tussenliggende periode? Dan is het gewoon pech hebben? In de praktijk kun je dus dan maar in 1 a 1,5 week seks hebben per maand?
     
  16. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    hey! Bedankt voor je reactie, ja daar is ook naar gekeken. Als ik nu zwanger wordt is het 100% welkom dus dat scheelt. Ik gebruik geen medicatie!
     
  17. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Dan snel zwanger worden dan ben je er 9 maanden vanaf ;)
    Echt super vervelend dat je behalve hormonale anticonceptie en naproxen vrijwel niks kan doen. Vooral als ze niks kunnen vinden. Sterkte!
     
  18. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    ik ben sinds 17 feb gestopt met primolut slikken (ookwel norethestiron/progesteron) en enkele dagen erna zou er een onttrekkingsbloeding moeten komen maar echt nog niks verloren, hoop dat ik wel een goede cyclus ga krijgen!
     

Deel Deze Pagina