Bijna 2 en geen avondeten meer eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door LW85, 12 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Draaaama hier rond het avondeten.
    Hij heeft een tijd lang goed gegeten, dit was tot hij ongeveer 18 maanden oud was. En nu..

Geen hap gaat er in. Bord van tafel, lepel op de grond, schreeuwen dat hij uit de stoel wil.
    Hij krijgt dus al een aantal maanden niks van avondeten binnen.
    Wat we al doen: duidelijk uitleggen dat we pas van tafel gaan als papa en mama ook klaar zijn met eten. Geen vervangend eten, wel een toetje (fruit en/of kwam/yoghurt) als iedereen aan tafel klaar is. Als hij echt heel weinig op heeft op een dag dan pap voor het slapen.

Hij slaapt wel altijd minimaal klokje rond, dus erge honger zal hij niet hebben. Alleen hoe komt hij aan al zijn voedingsstoffen?

Als we een filmpje aan zetten tijdens het eten dan krijgen we wel een paar happen erin, moeten we dan wel zelf doen want hij eet dan zelf niet. Maar we willen niet elke avond een laptop of telefoon met filmpjes aan tafel hebben.
    Het enige wat hij wel met plezier eet is pannenkoeken :/

Hebben jullie tips?

2. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Het is een fase:D en het kan een hele lange fase zijn..
    Ik zou persoonlijk niet beginnen aan filmpjes tijdens het eten. Gewoon doen wat je altijd doet, zelf gezellig eten. Als hij eet is het prima, eet hij niet is het ook prima. Met spullen gooien is een no-go, dan zetten we het weg en heeft hij pech.
    Zijn er ook nog gezonde dingen die hij lust? Die anders wat vaker eten. Overdag tussendoor wat meer groente en fruit aanbieden, tijdens het koken krijgt mijn zoon een bakje komkommer of paprika.
    Misschien smoothies maken voor wat extra vitamines. Of gezonde pannenkoekjes, banaan ei bijvoorbeeld. Er zijn vast wel recepten te vinden voor groente pannenkoeken oid.
    Verder vooral geen druk leggen op de maaltijd zelf. Ooit komt het vanzelf een keer goed;)

3. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Pffff dat hopen we maar!
    Filmpjes doen we niet, alleen toen ik laatst hevige griep had en dus zelf niet mee at heeft zn vader dat gedaan en hij merkte op dat het toen stukken beter ging.
    Hij lust wel graag olijven dus die krijgt hij als tussendoortje. Fruit is hij ook gek op dus dat krijgt hij overdag en soms als toetje nog wat meer. Aardappels heeft hij nooit lekker gevonden, komkommer lust hij niet, paprika ook niet, tomaat vindt hij wel lekker dus ook vaak als tussendoortje.
    Banaan-ei pannenkoekjes vindt hij niet lekker :/

Nu ik erover nadenk vindt hij eigenlijk een heleboel opeens niet meer lekker, wat hij voorheen wel gewoon at. Misschien toch een beter besef van wat er nog meer is te krijgen wat nog lekkerder is en daarom niet eten?

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gewoon aanbieden en 't gezellig maken aan tafel, zodra jullie klaar zijn gaat z'n bordje weg en geef je 't toetje. Daarna klaar.
    Als mijn dochter eten op de grond gooit, haal ik haar bordje weg en leg ik bv 1 stukje voor haar neer.

5. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ach, hier is meneer 3,5 en eet al 1,5 jaar slecht tot niet avond eten. Sinds kort eet hij pasta met ketchup en kaas haha, maar alleen als we pasta eten. Verder eet hij chipolata worstjes en kipkrokant qua vlees. Vaak zet ik ook wel een bakje komkommer op tafel. Maar dat is alles wat hij van het avond eten eet. Ik maak niets speciaals voor hem en hij eet wel de vla/yoghurt en fruit na het eten. Hij zeurt nooit dat hij honger heeft of wat anders wil. En ook in de ochtend vliegt hij niet op de ontbijttafel dus echt honger zal hij er niet van hebben.

Gelukkig eet hij heel graag en veel soorten fruit dus dat compenseert de boel een beetje.

Maar hij moet wel altijd aan tafel blijven zitten tot we allemaal klaar zijn. En dat vindt hij wel een beetje moeilijk maar ligt ook aan de aard van het beestje.

6. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Gelukkig herkenbaar.

We worden alleen zelf ook wel moe van elke avond dit drama. Ben je klaar van werk, heeft de een gekookt en de ander de kleine vermaakt en dan wil je gewoon even eten en dan is het 20 minuten lang drama. alleen maar gekrijs in je oor en mamaaaa mamaa uuuiiittttt (als hij uit zijn stoel wil).

Hoe gaan jullie daar dan mee om? Ik merk dat ik dan zelf gelijk geen trek meer heb ondanks de honger, of dat ik erg ga schrokken. Dat is ook niet goed.
    Warmen jullie het dan later nog eens op voor jezelf dat je nog een keer eet als de kleine op bed ligt?

7. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Bij ons zaten ze al snel gewoon aan de tafel op een gewone stoel. Wij praten over wie wat heeft meegemaakt die dag of over de koetjes en de kalfjes, of over wat we nog gaan doen morgen, in het weekend oid. Schenken vooral geen aandacht aan het eten zelf. Wel bij dochter maar niet bij zoon.

8. Marinke84

Marinke84 Actief lid

10 dec 2013
    152
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geen tips verder dan die al zijn gegeven. Onze dochter eet ook nauwelijks avondeten en al helemaal geen groente.
    Vaak maken we wel inderdaad groentepannekoek want dat gaat er dus wel goed in (dat geef ik dan als lunch). Ik voeg dan courgette en banaan toe, de courgette proef je eigenlijk niet. Even met de staafmixer er doorheen en ze smult ervan. Wortel werkt ook goed, die dan even raspen voordat je de staafmixer erop zet.
    Avondeten krijgt ze wat wij ook eten, daar speelt ze alleen dan maar mee. En vooral geen alternatieven zoals pap. We geven wel yoghurt/fruit als wij klaar zijn met het eten.

Ik troost mezelf maar met de gedachte dat het vanzelf weer over gaat op termijn.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier eet hij ook al maanden geen avondeten meer, denk al bijna een half jaar niet meer. Ja patat, pizza, pannenkoeken enz. dat gaat er wel in en kale pasta, maar gewoon een prakkie niet.
    Hier krijgt hij gewoon van alles een beetje op z'n bordje en dat zet ik voor z'n neus.
    Ik eet eerst zelf m'n eten op en in die tijd mag hij ermee doen wat hij wil (tot op zekere hoogte natuurlijk), voorkom je gelijk dat je eigen eten koud wordt. Zoontje weet prima hoe hij zelf moet eten, dus als hij wil eten kan hij eten. Meestal eet hij niks.
    We gaan er nu wel mee beginnen dat hij 2 hapjes moet proeven, eerder krijgt hij geen toetje.
    Dit omdat we sinds kort merken dat hij prima weet dat hij toch wel een toetje krijgt. Zodra we aan tafel zitten wijst hij al naar de koelkast en zegt: 'toetoe'.
    Gisteren werd hij dus erg boos dat wij wel een toetje aten en hij niks kreeg. Uiteindelijk met veel moeite en toch wat strijd 2 hapjes eten erin gekregen en hem toen een toetje gegeven. Wij geven het nu ook altijd duidelijk aan, eerst een hapje proeven, het liefst 2 en dan krijg je ook een toetje.
    Maar tot voor kort kreeg hij gewoon standaard een toetje, omdat het bij de maaltijd hoort. Maar ik heb nu het idee dat hij het wel prima vind om niks te eten, want hij krijgt toch nog wat lekkers erna.

Met pap geven voor het slapen gaan zou ik wel stoppen. Hier krijgt hij na het avondeten ook niks meer. Alleen nog wat te drinken voor het slapen gaan, een beker melk of wat water. Een enkele keer nog wat rozijntjes of een klein biscuitje erbij, maar dat is lang niet elke avond.
    Hier heeft veel of weinig eten ook helemaal geen invloed op het slapen hoor.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier eet hij overigens ook maar minimaal fruit, dus ik geef ons zoontje wel elke dag multivitamine zodat ik me daar niet zo druk om hoef te maken.

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Vraagje... hoe moet ik dat voor me zien een groente pannenkoek? :)
    Wil het hier eigenlijk ook wel een keer uitproberen, want hij is dol op pannenkoeken. Doe je dan gewoon wat groente door het beslag ofzo?

12. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Mijn zoon eet ook geen toetjes trouwens, dus hij eet dan soms echt niks, maar hij slaapt er niet minder om.
    Wij zetten zijn bord voor zijn neus en negeren het verder. Praten over de dag en zelf gezellig houden en nu sinds kort gaat er dan wel eens een hapje in.. Als hij echt klaar is met eten en het lief vraagt mag hij wel een speeltje aan tafel. Vermaakt hij zich even en eten wij rustig verder. Hij mag van tafel zodra onze borden leeg zijn, voor het toetje hoeft hij dus niet te blijven zitten.. Dit werkt voor ons goed;) gewoon wat dingetjes uitproberen waar jullie je in kunnen vinden.

13. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Hier al bijna een jaar niet meer (2jaar en 3 mnd) alleen speklappen en schouderkarbonade.
    En geen fruit,sinds een week zelfs geen banaan meer :( Gelukkig nog wel fruitcompote van olvarit)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik maak ze hier ook regelmatig, niet omdat ze slecht eten, maar gewoon omdat ze het lekker vinden. Ik bak wat zoete aardappelschijfjes, plakjes courgette oid en als het gebakken is gooi ik er het beslag overheen.

15. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Wat fijn! De mijne lust niet eens pannenkoeken....

16. Marinke84

Marinke84 Actief lid

10 dec 2013
    152
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze groentepannekoek ziet er dus uit als een normale pannenkoek, dus zonder stukjes. Als ik stukjes zou meebakken zoals tuc eet ze het ook niet.
    Ik pureer dus groente (meestal courgette omdat het neutraal van smaak is) en banaan en dat mix ik met normaal beslag. Meestal met een extra ei omdat het net iets minder makkelijk bakt anders.
    Door de banaan is het zoet endan hoeft er dus ook geen suiker of stroop op.

17. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Die ga ik van de week eens proberen Marinke! Als hij het eet ga ik ook met stukjes proberen, ben benieuwd!

Gister heeft hij welgeteld 5 sperziebonen op omdat ik ze verstopt had onder een stukje kipkrokant en daar ook nog een beetje appelmoes bij was.. XD

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nou dat ga ik dan maar eens proberen!
    Nee stukjes groente gaat hij hier ook echt niet doen, hij wil alleen maar kaas op z'n pannenkoek. Suiker en stroop op z'n pannenkoek kent hij nog niet. :p

19. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Dit heeft mijn dochter rond deze leeftijd ook een hele tijd gehad(erg pittige tante) Wij hebben dus wel haar met filmpjes afgeleid, met eten maakte wij die uitzondering van pedagogisch onverantwoord:) ! Omdat ik het belangrijk vindt dat ze goed en gezond eet en vooral ook gevarieerd. En nu maanden later eet ze fantastisch, lust vrijwel alles en dat zonder strijdt en zonder filmpjes. Dus geef er aan toe het is een fase en gaat vanzelf weer over.

Deel Deze Pagina