'Alles' is ineens eng.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door samarinde01, 18 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    #1 samarinde01, 18 dec 2015
    Laatst bewerkt: 18 dec 2015
    Heel bijzonder om mee te maken dat ons ongeremde, sociale kereltje ineens wat terughoudender wordt. Op sociaal gebied ook. Afwachtender in nieuwe situaties. En als vreemde mensen heel direct zijn, lijkt hij het heel spannend te vinden. Soms kijkt heel heel cute een beetje verlegen naar beneden. Soms kruipt hij achter mijn benen en soms maakt ie zo'n huuuuu geluidje gevolgd door een "mama?" (als in: red me!) . Ook lijkt het alsof hij dit sterker heeft met mannen. Het is ook niet altijd. Soms zoekt hij mensen juist op. En laatst zat hij zelfs een mevrouw uit te dagen met een soort kiekeboe, ren weg en weer terug spelletje :)

Maar nu merk ik dat hij het ook heeft met dingen die hij ziet. Zo zijn wiebeltenen met daarop getekende smilies (zandkasteel) goed voor een huilbui. Panda's zijn ook eng. Een hinnik van een paard op zo'n kindergeluiden-plaatjes-raden app is ook eng. En vanavond was zijn kamer ook eng, omdat de lamp nog niet aan was.

Ook emoties van anderen maken indruk. En dan helemaal die van mij. Toen ik vorige week voor de grap een beetje nep-huilde toen we een beetje aan het stoeien waren barste hij ineens in tranen uit. Moppie..:)

Ach en er zijn nog wel meer dingetjes zo gedurende de dag. Het lukt me wel om zijn gevoel serieus te nemen en ook is geruststellen eigenlijk geen probleem. Ik vind het ook niet heel extreem, maak me geen erge zorgen, maar het is wel anders dan dat ik van hem gewend ben.

Herkennen jullie dit? Zl is nu 2 jaar en iets meer dan 1 maand.

2. misa

misa Niet meer actief

Hier ook herkenbaar. Wel in de lijn van verwachting bij onze gevoelige aftastende dochter. Maar toch ook een periode dat het erger was.

Niet zelf door de schuifdeuren van de winkel durven lopen, niet alleen naar de wc willen, geluiden die eng waren, enz. De wereld wordt gewoon weer een stukje groter en dus ook enger.

Ik heb er niet al te veel aandacht aan gegeven. Wel bij voorbaat een handje geven als we door de schuifdeuren gingen, troosten waar nodig, mee gaan naar de wc of de deur open laten, enz. En langzaam gaat het vanzelf weer een beetje over. ;)

3. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hoi Misa, zo pakken wij het ook aan ongeveer. Soms slipt er een 'is niet eng joh!' door, maar ik realiseer me dat hij daar niks aan heeft :)

Oh en deze dingen!: https://www.youtube.com/watch?v=6GznhT__PXs
    Een paar maand geleden was een bezoekje aan de woonboulevard een heel kort bezoekje :D

Deel Deze Pagina