Hoe zie ik dat spruw weg is?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sheep82, 6 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sheep82

sheep82 Actief lid

12 jun 2012
    152
    0
    0
    Hallo lactatiekundige,

Mijn kindje heeft spruw. We dachten dat we er vrij op tijd bij waren, maar we zitten nu toch al weer 2 weken aan de nystatine en ik smeer mijn tepels na elke voeding. Nu heb ik wat vraagjes waarbij ik van de dokter een beetje vage antwoorden kreeg:

1 Wij geven na elke voeding 0,5 ml ipv 4 x 1 ml op een dag. Zodat hij na elke voeding het medicijn binnen krijgt. En 1 ml krijgen we heel moeilijk bij hem erin. Hij bewaart alles in zijn mond en werkt het het liefst er weer uit. De dokter adviseerde de gebruiksaanwijzing aan te houden. Wat is jullie advies hier in?

2 Hoe zie ik het verschil tussen melkaanslag en spruw? De dokter zei dat een half uur na voeding melkaanslag weg moet zijn. Zelf heb ik het gevoel dat dat niet waar is.
    Nu zien we ook nog een beetje "eilandjes" maar ik vraag me af of de waas die daar bij zit ook nog spruw is.

Zijn we zo op de goede weg? Bij ons eerste kind duurde het ook 3 weken voordat we er af waren. Het voelt wel weer erg lang.
    Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Groeten

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

hardnekkige spruw kan langer duren inderdaad. Mijn advies is zeker 8 dagen behandelen NA verdwijnen van de klachten.

Na iedere voeding smeren is meest effectief inderdaad. Zorg ook dat je (met je vingertop of gaasje) de huid tussen lip en kaakjes insmeert en de binnenkant van de wangzakjes.

Daarnaast letten op hygiëne: handen wassen, schone handdoeken, schone spuugdoekjes, schone zoogcompressen, alles wat met melk in aanraking komt wassen op minimaal 60 graden met azijn in spoelwater. Behandel je jezelf ook?

3. sheep82

sheep82 Actief lid

12 jun 2012
    152
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik smeer zelf, na voeding en tepels gewassen, ook.
    Maar hoe kan ik nou het verschil herkennen tussen de spruw en melkaanslag?
    Bedoel je dat we nog 8 dagen moeten smeren nadat de verschijnselen weg zijn? Klinkt wel lang.
    groeten

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    tja, melkaanslag kun je soms wegsmeren. Is niet heel duidelijk te zeggen eigenlijk. Spruw is vaak echt een waas. Inderdaad 8 dagen doorbehandelen omdat spruw heel snel en hardnekkig terug kan komen.

5. sheep82

sheep82 Actief lid

12 jun 2012
    152
    0
    0
    Ok. Is dus nog vooral veel geduld hebben. We ploeteren weer vrolijk verder. Bedankt

Deel Deze Pagina