Alles, maar dan ook écht alles op verzoek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamamama81, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

De eerste 6 maanden deden we behoorlijk op verzoek, maar daar komt toch wel een soort van ritme in. Of dat nou gestuurd wordt door ons ouders of door het kind, het blijft wel prettig als je kindje de nacht door slaapt (en dat deed de onze vanaf 11 weken gelukkig).
    Daarna zijn we iets meer gaan sturen met de maaltijden, slapen bleef (tussen 8 en 19) op verzoek.
    Nu, sinds hij 1 is, gaat eigenlijk alles op schema, behalve het wakker worden 's ochtends en na het middagslaapje (op dagen dat we thuis blijven). De boterham is altijd tussen 11.30 en 12 en meteen daarna gaat hij naar bed. Avondeten ook altijd met ons mee om 18.30 ongeveer en tussen 19 en 19.30 naar bed.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    op avond eten na is hier ales op verzoek, altijd al geweest en vidn het fijn. ben zelf ook niet van de vaste tijden

enkel avondeten tja dat doen we allemaal samen en is altijd tussen 5 en 6. verder ontbijten we altijd samen maar als ze niet willen eten dan eten ze een uur later maar.

slapen doen ze ook wanneer ze willen, als ze er savonds uiterlijk half 9 in liggen vind ik het best. smorgens zijn ze er rond 7 uur weer uit. soms is het wel lastig als de jongste net wil slapen als ik alicia naar de creche moet brengen ofzo. ja dan kan het niet anders dan nog even wakker blijven. eten doen we verder ook niet op vaste tijden net zoals drinken en ga maar door.

ik ben begonnen met bijde borstvoeding geven op verzoek en heb eigenlijk hiermee nooit een vast ritme gekregen en gegeven. moet wel zeggen dat de kids zo hun eigen schema hebben opgebouwt in de loop van de tijd. zo komt nando meestal wel rond de zelfde tijden om te slapen of te eten net als zijn zus. zo komt hij ook elke morgen standaard om 5 uur voor melk. dit krijgt hij dan ook ipv om 7 uur bij het ontbijt

een schema op verzoek is het hier dus. oma's noemen het verwenne omdat ja moeder de baas zou horen te zijn maar ik heb zoiets, ik heb ook niet elke dag rond de zelfde tijd honger en ben ook de ene dag moeer dan de ander.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier is dat gewoon niet mogelijk (we hebben 3 kindjes met allemaal hun eigen bezigheden en daar moeten we met z'n allen rekening mee houden, school, voetbal, zwemles). Onze oudtse is van baby af aan erg gehacht aan structuur. Ik heb het in het begin allemaal op verzoek gedaan maar hier werd hij erg onrustig van wat resulteerde in slapenloze nachten een kindje wat veel huilde. Vanaf het moment dat er duidelijk structuur in onze dag zat is hij helemala veranderd en nog mer ik dat hij baat heeft bij regelmaat en structuur en ja....als er dan nog meer kinderen volgen kun je bijna niet anders meer.

Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie denken het later te doen. Eventueel met andere kindjes maar vooral......het aanwennen van structuur want helaas komen ze straks in een andere wereld terecht op school waar niet alles op verzoek kan.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    moet zeggen dat ze dit vrij snel overnemen, tenminste dochter wel. ze gaat 3 dagdelen naar de psz en daar hebben ze dus wel regelmaat. dit doet ze allemaal prima en weet ook dat daar de regels anders zijn.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik verwacht geen problemen.
    Maar zover is het nog lang niet, we leven nu per dag; geen zorgen voor de dag van morgen!

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    en heb trouwens 2 kids en het werkt prima.
    en wat betreft eten op verzoek. natuurlijk bepaal ik dat er gezond gegeten wordt smorgens maar de kids mogen wel zelf beslissen wat ze willen eten en geef ze dan gewoon wat te kiezen, beschuit, cracker of boterham en ook het beleg mogen ze zelf kiezen. zo sta ik wel is om 7 uur een eitje koken. hiermee bedoel ik dat ze mogen eten wanneer ze willen en ook redelijk mogen kiezen wat ze willen eten.

7. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

zoonlief gaat naar het kdv waar wel op vaste tijden dingen gebeuren, en vast slaaptijden,

hij weet gewoon dat het daar anders gaat als hier, en daar past hij zich automatische op aan.

en met een 2e kindje vind ik het nog makkelijk te doen, dochterlief past zich ook heel makkelijk aan. lijkt allemaal automatische gaan te gaan,

maar wat dat betreft heb ik dan misschien gewoon geluk.,

8. Popkoorn

idem.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Een kind 100 opties voor het ontbijt geven vind ik eerlijk gezegd niet gezond. Ik geloof er niet in dat een kind het goed doet bij zoveel keuzes, uitzonderingen misschien daar gelaten. Niet zolang ze nog zo klein zijn althans. Bovendien, enige grenzen aangeven is gezond en heeft een dreumes/peuter gewoon nodig. Om die reden geef ik dus 's avonds aan dat hij naar bed moet, omdat hij zelf veel te lang door gaat met spelen en daarbij zijn eigen moeheid overschreeuwt. Overdags doet hij dat minder en geeft hij zelf regelmatig aan dat hij naar bed wil. Maar als hij dit simpelweg vergeet, doe ik hem wel naar bed. En warempel, hij slaapt direct en pas ruim 2 uur later wordt hij weer wakker. Toch wel moe dus. Dit is evengoed naar de behoefte van je kind kijken. Ik zie dat hij moe is dus voor zijn eigen bestwil leg ik hem op bed. Maar hem laten bepalen wat hij op brood wil? En dan zeker iedere dag chocopasta op zijn brood willen? Tsja, mag dan wel zijn behoefte zijn, ik ben het er niet mee eens en ik bepaal dus dat het iets gezonds moet zijn. Daarbij geef ik hem de keuze uit 2 of 3 dingen.

10. zogelukkig

Ik kijk ook goed naar de signalen die m'n kind geeft en heb goed door wanneer hij moe is. Als ik dan vraag: 'gaan we naar boven, naar bed?' dan zegt hij 'ja'; ruimt zijn speelgoed op en als de tv aanstaat doet hij die uit en gaat naar boven. Helemaal op verzoek is het dus niet. Je hebt als ouder ook een bepaalde verantwoordelijkheid en zorg natuurlijk. Mijn zoontje kan ook nogal doorgaan als hij moe is.

Met eten en drinken geef ik mijn zoontje pas nu de keuze tussen twee dingen, maar dat is meer omdat hij op het moment vrijwel niks eet. Dan houd ik een cracker en beschuit voor zijn neus en een mandarijn en banaan. Hij weet goed wat hij wil en wil niet altijd hetzelfde.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tja, daarin zijn jij en ik dus wezelijk anders. Voor mij is 5 uur in de ochtend gewoon nacht en een niet acceptabele tijd om te eten. Ik geniet heerlijk van mijn 'eigen tijd' tussen 20:00 en 8:00 en dat hou ik ook graag zo.

Volgens mij is de conclusie van alle posts wel dat je natuurlijk je kind volgt maar dat op verzoek (kind vraagt, jij draait) natuurlijk echt niet haalbaar is.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Zo gaat het hier ook inderdaad. Ik vraag het hem en hij beaamt het dan altijd.

13. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    dit is precies zoals ik er ook over denk :):)

14. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

5 feb 2010
    3.399
    0
    0

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva gaat ook naar het kdv waar dus wel een strak schema is en dat gaat prima, terwijl we thuis dus maar wat doen en zeker geen vaste tijden aanhouden.
    En hier ook 2 kindjes en op verzoek gaat nog steeds prima. Soms komt het een beetje raar uit, heb ik net met Lisa ontbeten, wordt Eva wakker, die dan meestal ook meteen wel wil eten. Ik laat Eva over het algemeen wel zelf kiezen, ze kiest heel gevarieerd en meestal gezond. Als ze dan een keer wat minder gezonds kiest vind ik het ook prima. 's Ochtends eet ze meestal gewoon een boterham, maar soms wil ze liever fruit, prima. Ik vind het juist goed dat ze leert luisteren naar haar eigen gevoel en smaak, waar ze op dat moment zin in heeft. Maar ik snap ook dat er genoeg kindjes zijn die wat meer gestuurd moeten worden.

16. zogelukkig

Ik vind het geweldig dat je dat noemt, wou er zelf niet over beginnen.
    Wij gaan voor een vrije opvoeding. In mijn jeugd moest ik van alles; noem het en het moest zoals mijn ouders het wilden.
    Eea heeft niks met verwennen of toegeven te maken. Gelukkig is mijn zoontje gauw tevreden. Hij is sociaal en gul. Hij oogt tevredener dan ik met al die strakke regimes en wensen van mijn ouders ooit was.

17. mroos

mroos Niet meer actief

Ik doe niet alles op verzoek, ik ben wel voorstander van het kijken naar de behoeften van mijn kindje.

Ik geef geen eten op verzoek omdat ik het niet nodig vindt dat hij voor eten gaat huilen of zeuren terwijl ik weet dat hij het uiteindelijk toch wel wilt. Tevens zullen de meeste kindjes van rond de 2 oneindig veel naar binnen stouwen als je het op verzoek doet, en daar ben ik ook niet zo van, op die manier komen er alleen maar dikkere kinderen.

Boaz slaapt ook niet op verzoek, maar wanneer ik zie dat hij moe is. Ik probeer dit te doen voordat hij vervelend wordt oid omdat hij zichzelf dan alleen maar in de weg zit. Hij slaapt overigens wel elke dag andere tijden(is dit dan wel op verzoek?)

Ach, als je een makkelijk en meegaand kind hebt is het heel makkelijk om alles op verzoek te doen. Zo'n kind slaapt veel, eet goed en gezond, speelt lief etc.
    Ik ben er van overtuigd dat het met 90% van de kindjes boven 1 jaar niet goed is om alles op verzoek te doen.
    Mijn taak als ouder is om grenzen te stellen en het goede voorbeeld te geven, niet om overal bij mijn kind aan toe te geven.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

En als ze nou wil ontbijten met een koekje? Of weet ze soms dat dat geen keuze is? Dan gaat het tocht niet 100 procent volledig op verzoek. Ik neem aan dat iedere ouder wel bepaalde grenzen stelt, maar dat de 1 daar wat verder in gaat dan de ander.

Trouwens, lijkt mij ongezellig als je als gezin geen ontbijtmoment hebt met z'n allen. Daar hecht ik dan weer veel waarde aan.

Mijn zoontje mag altijd om fruit vragen als hij daar behoefte aan heeft. Dat weet hij, want dat is ook vrijwel het enige waar hij om vraagt. Om een koekje vraagt hij maar een enkele keer. Maar dat komt ook doordat ik hem hierin, niet geheel bewust, gestuurd heb. Toen hij kleiner was en om eten ging vragen, stelde ik hem fruit als keuze. Nu vraagt hij dus uit zichzelf om fruit.

19. Popkoorn

ik geef mijn dochter de fles op verzoek, en door haar zelf komt het nu wel af en toe op de zelfde tijden :p

maar haar laten huilen voor de fles doe ik ook niet, je kunt aan haar goed merken wanneer ze honger heeft, dan begint ze met haar beentjes te trappelen en op haar wijs en middelvinger te zuigen.

wat betreft kinderen die zich volstouwen.... mijn zoon doet het tot nu toe niet,

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn oudste heeft een volstouw fase gehad (van langer dan een jaar ;)). Vreselijk vond ik het. Gelukkig is dat nu redelijk voorbij en kan ik de teugels weer iets later varen.

Deel Deze Pagina