Euh, ik probeer mij dat even voor te stellen: Kind: "Zeg mama, mag ik alsjeblieft deze kaars van tafel gooien?". Mama: "Nee kind, dat mag niet". Braaf - klik - koekje. Zoiets? Mijn dreumes pakt gewoon die kaars en rolt hem onder de bank. Dan leg ik uit dat dat niet mag, dan gebeurt het nog een keer, ben ik nog iets duidelijker en gebeurt het niet meer. Dat heet opvoeden. Heeft niks met "op verzoek" te maken, helemaal niks.
mee eens. mensen doen ook zelf alles op "hun eigen verzoek" maar ook hun hebben verplichtingen in het leven zoals werken, school en geen geweld
Maar dan is het dus wel op verzoek, mits redelijk, lijkt mij. Dus niet pas om 2 uur 's nachts naar bed, geen zak chips leeg eten terwijl je pas 2 bent, etc. En iedere ouder zal daarbij zijn of haar eigen grenzen en regels hebben. Volledig op verzoek lijkt me nog steeds onzin, volgens mij is het voor een groot gedeelte afhankelijk van je kind of je het voor jouw gevoel volledig op verzoek doet. Maar misschien niet geheel bewust stelt iedere ouder toch zijn of haar grenzen. Althans, dat hoop ik.
Adi: Zo zie je maar hoe verschillend kinderen kunnen zijn. Mijn dochter slaapt dus helemaal niet onderweg. Sinds kort af en toe in de auto voor tien(!) minuten. Mijn zoontje valt al om de hoek in slaap (nog steeds). Mijn zoontje heeft meer op verzoek gehad dan mijn dochtertje. Mijn dochtertje raakte op een gegeven moment echt verloren. Ze heeft zoveel meer structuur nodig dan mijn zoontje. Ik heb daar best wel even aan moeten wennen. Ik las van iemand: Naar bed als hij in zijn ogen wrijft. Dat werkte bij mijn zoontje heel goed. Bij mijn dochtertje ben ik dan al te laat en gaat ze onrustig slapen. Mijn dochtertje moet ik echt begrenzen om haar niet helemaal verloren te zien gaan. Ze raakt dan gewoon letterlijk de weg kwijt. Wanneer ik voor haar bepaal wat het beste voor haar is is het een heel vrolijk meisje. Haar hersens willen soms ook sneller dan haar vaardigheden die bij haar leeftijd passen.Ze kan zoveel meer patronen zien en oorzaken van gevolg onderscheiden dan naar mijn mening al goed voor haar als dreumes is. Ik denk dat ze daardoor zoveel structuur nodig heeft. Mijn zoontje zou zich prima redden met alles op verzoek (hoewel ik niet denk dat het de beste manier is). Een kind dat zichzelf niet kan reguleren is niet goed, maar een kind dat zichzelf teveel reguleert is ook niet goed!
ik vind dat er wel erg afgedwaald wordt van het "op verzoek doen", want nu lijkt het alsof mensen die wel een strak ritme aanhouden hun kinderen te veel regels geven e.d. Bij mij heeft het nl niks te maken met regels. Hier worden de vaste dingen op vaste tijden gedaan, met een marge van een half uurtje ofzo. Maar dat wij slapen en eten op vaste tijden doen, heeft helemaal niks te maken met hoe ik verder opvoed. Ik denk dat ik helemaal niet streng ben en bijna alles kan hier wel.
ze zitten nog niet op school inderdaad maar hebben wel activiteiten buiten de deur. zo heeft de jongste bijna 1 jaar fysio gehad (2 en 3x per week), moest ik zelf 1x per week naar het ziekenhuis, gaat de oudste 1x per week naar logepedie, zit de oudste 2 middagen op de psz en werk zelf 5 ochtende. hiernaast moet de jongste ook zo nu en dan naar de kinderartsen zit me schema aardig vol. ik zorg wel dat ik altijd drinken en eten bij me heb (stuk fruit en koekje). de oudste slaapt al niet meer overdag sinds de jongste der is dus wat slapen betreft was dat probleem met haar opgelost. nando at en sliep wanneer hij wilde. dit hielt in dat ik wel is bij de logepedie in de wachtkamer zat met een kind aan me borst terwijl alicia binnen spelletjes aan het doen was of dat als hij net op dat moment wilde slapen ik de buggy pakte en ging lopen (soms wel 30 minuutjes heen en ook weer terug) zodat hij dus dan in de buggy kon slapen. met kinderen valt zowiezo niks meer te planne volgens mijn. mensen die alles op vast schema doen ook prima, mijn zus is bijv weer een totaal ander. haar kindjes moesten gewoon wachten op hun fles als de 3 uur nog niet voorbij waren, slapen op vaste tijden en hebben echt regelmaat. zij zegt wel is dat ik wat strenger moet worden en ik vind juist weer dat zij de kids meer hun eigen ding moet laten doen. ik ben trouwens voor vrij opvoeden, hun eigen dingen laten ondekken en fouten mogen gemaakt worden. zal ze niet zo snel straf geven als ik zie dat ze een beker water om gaan gooien. laat ze maar ondervinden wat de gevolgen zijn. natte sokken bijv en samen met mama een doekje pakken om op te ruimen. kan wel 20x nee zeggen dat het niet mag maar laat ze maar zien waarom niet. echter izjn er wel grenzen en dingen die gevaarlijk worden of te ver gaan na mijn idee dan spring ik wel in.
Goh, geen idee dat dit onder 'vrij opvoeden' geschaard zou moeten worden... ik doe niet aan vrij opvoeden maar bovenstaande vind ik toch heel gewoon.
Hier gaat het allemaal ook nog op verzoek, maar ik heb wel voorkeuren: - 's nachts wordt er in het bedje gelegen.. graag ook geslapen.. - de drie hoofdmaaltijden wordt er aan tafel gezeten.. als er niet gegeten wordt, tja, dan niet? Maar vooral wat slapen overdag betreft mag dochter het zelf bepalen hoor. En drinken ook. En fruit mag van mij onbeperkt gegeten worden.
mijn dochter is nu bijna 16 maanden, maar ze heeft hier gewoon vaste tijden waar ze zich ook aan houd hoor! anders heb je helemaal geen ritme en regelmaat, en dat vind ik toch behoorlijk belangrijk..
Ritme en regelmaat wil niet persé zeggen dat alles op vaste tijden gebeurt. Drie keer per dag eten en 's nachts slapen is óók ritme en regelmaat hoor!
Nou als je de ene dag om 7 uur ontbijt, de volgende om 10 uur en dan weer om 8 uur en je doet dit met de lunch en het avondeten ook dan kan je toch niet echt spreken van een ritme of regelmaat... Hooguit kan je dan spreken over een gewoonte om 3 maaltijden per dag te nuttigen (wat me trouwens ook prima lijkt)
Hier heeft ritme en regelmaat meer te maken met voorspelbaarheid. Ik merk dat mijn dochter het erg fijn vindt te weten wat er (in sommige gevallen) gaat gebeuren. Indirect is dit ook op verzoek, alleen niet altijd zo direct. Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten naar mijn idee.
Regelmaat heet idd niks te maken met tijd. Met regelmaat wordt bedoeld: Dezelfde opeenvolging van gebeurtenissen altijd in dezelfde volgorde met die gebeurtenissen altijd op dezelfde plek. Dat brengt rust.
Maar toch past regelmaat naar mijn mening niet bij volledig op verzoek, behalve als de behoefte van je kind als vanzelf een regelmaat heeft. Bijvoorbeeld: Op dag 1 wordt het kind wakker zonder honger. Hij gaat eerst even spelen en dan pas wil hij ontbijten. Op dag 2 wil hij wel direct ontbijten en gaat daarna pas spelen. Ik zie toch niet echt een regelmaat Zeker niet als dit de hele dag zo doorgaat. Dus inderdaad wat cygnet aanhaalde: de ene dag pas om 3 uur ontbijten en de andere dag al om 12 uur. Lijkt me niet dat dat voorspelbaarheid en dus regelmaat met zich meebrengt. Dat lijkt me eerder een rommeltje.
Ja, 'k weet niet; zie dat toch anders! Hier is geen dag hetzelfde qua tijden, wel is er iedere dag dezelfde regelmaat. Uitzonderingen daargelaten. Met een klein baby'tje dat alleen nog maar slaapt en drinkt is het helemaal makkelijk toepassen. Mijn ventje heeft van zichzelf wel die regelmaat dat hij altijd als hij wakker is wil ontbijten. Enz, enz. Het maakt hier niet uit of dat is bij een dag die om 6 uur of om 8 uur begint. Het is dus niet zo dat hij eerst wil spelen als hij om 6 uur wakker is. Hij slaapt ook geen dag dezelfde uren; is hij vroeg wakker, slaapt hij overdag langer. Zo middelt dat mooi uit. De laatste tijd ligt hij er tussen 19.00 en 20.00 in.
Ik bedoelde trouwens lunchen ipv ontbijten Om 3 uur ontbijten is wel heel extreem Bij baby's gaat het inderdaad wel makkelijk, regelmaat bij verzoek. Oudere kinderen hebben die regelmaat denk ik al wat minder nodig dan een baby waardoor een keer wat anders niet zo erg is. Alhoewel mijn zoontje als vanzelf heel erg aan de ooit ingevoerde regelmaat vasthoudt. Maar toen hij een tijdje om 5 uur 's ochtends wakker werd, heb ik niet zo toegegeven aan zijn behoefte. Ik had zelf niet zo'n zin om dan al in de woonkamer te gaan zitten Maar goed, ik dwaal af
Overigens gaat het hier 's ochtends en met het slapen precies zo. Ze worden allemaal op verschillende momenten wakker (dan ben ik dolblij, want heb dan rustig de tijd om elk kind rustig aan te kleden enz) en gaan dan meteen ontbijten. Daarna gaan we wel met het hele gezin eten, dus als nr 1 om 7uur heeft ontbeten, en nr2 en3 om 08.00uur, gaan we toch met zn allen om 10.00uur aan de fruit. Dit vind ik veel gezelliger en gestructureerder voor de kinderen. Alle maaltijden daarna eten we met zn allen, dus niet helemaal op verzoek van elk kind apart (zou wat zijn), maar ook niet op vaste tijdsstippen elk dag. Het is maar hoe het ons met zn allen uitkomt. Uitzondering is als iemand slaapt. Fruit en tussendoortjes krijgt ie dan apart, met lunch en avondeten wachten we even met zn allen totdat ie wakker wordt. Dit zijn we overigens sinds kort gaan doen, hiervoor kregen andere twee gewoon hun eten, omdat ze te jong waren om echt te kunnen wachten. Tja, ik ga hier geen stempel opzetten, het is geen leven 'op ieders verzoek' en het is geen strak regime, ik noem het gewoon een normaal gezinsleven met peuters.