alles over 10 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door tweeling, 28 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    eten/schema:
    hoeveel, hoe laat en wat geven jullie met 10 maanden?
    laten jullie je kleine zelf eten, met hand of lepel?

tanden poetsen:
    hoe gaat dit bij jullie, wanneer en hoe vaak doe je dit?

spelen en leren:
    wanneer speel je met je kleine en wat doe je dan?

kunnen:
    wat kan je kleine allemaal al?

Noem je je kleine og een baby of dreumes? :)

Ben erg benieuwd naar de verschillen van de kindjes hier?!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat was hier borst op verzoek en elke keer als wij iets aten, aten ze ook iets. De ene keer met de handjes, de andere keer met een lepeltje (de jongste deed dat met 10 maanden helemaal zelf)

Dat ging in de houdgreep (helaas) en al vanaf dat ze een maand of 4 waren elke dag (ook al hadden ze nog geen tandjes).

Ik liet ze vaak lekker met me meedoen, vaak zaten ze overdag in de draagdoek, dus zo deden ze veel mee, en ik liep bijna de hele dag met ze te zingen. Met 10 maanden bladerden we elke dag ook wel even in een boekje.

Staan, een paar woordjes, stukjes van melodieën mee'zingen'.

Kind.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    - Kylian at toen al met de pot mee, vaak met een lepeltje waarop ik zijn hapjes alvast klaar leg maar soms ook gewoon met de handjes (gebakken aardappeltjes enz)

- In de houtgreep, maar vanaf dat het eerste witte puntje zichtbaar was begonnen met poetsen.

- Ik speel vaak met Kylian maar nooit echt op gezette tijden. Meestal speel ik dan spelletjes met hem waarbij wat uitdaging zit.
    b.v met 5 maanden speelden we samen met de vormenstoof en nu zijn we samen aan het puzzelen en kleuren aan het ontdekken.

- Kylian kon toen kruipen en zelf gaan staan en sprak een paar woordjes zoals mama, bah. En deed beesten na (hond, leeuw,vogel, visjes, slang)

- Ik noemde hem gewoon Kylian ;)

Groetjes Anita

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Met 10 mnd. aten ze beide (bijna) volledig met de pot mee, had ik tijd dan liet ik ze zelf met hun eigen stoeltje, bordje en lepel (of vork) aan hun eigen tafeltje zitten en liet ze zelf gaan, en de ene keer ging dat “netjes” met de lepel/vork, maar de andere keer was het meer knoeien met hun handen, maar had ik geen tijd “hielp” ik ze…

Tanden poetsen deed ik altijd zelf, maar gaf ze later op de dag ook zelf hun tandenborstel in de handen als ze gegeten had zodat ze het “zelf” ook konden proberen…

Spelen, tja gewoon wanneer het uitkomt natuurlijk…en wat pfff dat verschilt natuurlijk…van kiekeboe tot paardje rijden J

Met 10 mnd jee wat konden ze allemaal…pfff Levy was in ieder geval een heel grote handenbinder want die klom met 9 mnd al uit de box dus ik had voor hem geen “veilig haventje” meer…tja kunnen, eigenlijk alles wat ze “horen” te kunnen natuurlijk…kids zijn altijd best wel (te) vlot geweest hier, van omrollen tot kruipen tot staan-lopen…

Ondanks dat we hadden gekozen voor een naam die (dachten we) niet af te korten was Zoë noemen we haar vaak “zozo” (met een lief stemmetje natuurlijk J maar ook vaak kleine prukkel (vraag me niet hoe we aan die naam komen maar zo noemen we haar gewoon vaak)…de andere 2 noemden we kleine koekel, en kleine pruttel J

Gr.smoekie

5. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    brood eet ie zelf, maar de warme hap en de fruithap geef ik nog hoor, daar heb ik nog geen geduld voor, hihihi

1x per dag hoe het zo uitkomt (meestal als ie in bad gaat)

liedjes zingen met gebaren (zagen-zagen-wiedewiedewagen en klap-es-in-je handjes); met een bal rollen; boekjes lezen; brood aan de eendjes geven; heer-te-paard; enz enz enz

hij kan nog niet zitten, wel kruipen. En wat woordjes zeggen.
    En als ik "mama neus" zeg pakt ie m'n neus, hihihi, zo schattig!

Het is eigenlijk geen baby meer, maar al echt een peutertje!
    Leuk he!

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    eten/schema:

ontbijt: papfles
    lunch: boterham met boter en beleg, flesje melk erna.
    avondeten: groentenhap met soms een toetje (yoghurt of danoontje)
    tussendoor: fruithap en soms een soepstengel, cracotte o.i.d.
    voor het slapen gaan nog een flesje melk.

brood eet hij zelf, fruit soms, groenten geef ik nog.

tanden poetsen:

Hier laat ik hem eerst zelf even ´poetsen´, daarna in de houdgreep en dan poets ik. 1 x per dag voor het slapen gaan.

spelen en leren:

Als hij wakker is speel ik regelmatig met hem, meestal als ik hem uit bed haal is het eerst even kroelen en daarna lekker samen spelen.
    Blokkentoren maken, met de bal spelen, liedjes zingen, boekje lezen, ´stoeien´... van alles eigenlijk.

kunnen:

kruipen, zichzelf optrekken, zitten, een paar woordjes (papa, mama, oma, opa, bah, dagdag, kwek kwek ) handjes klappen, sommige gebaren bij een liedje doet hij na.

Noem je je kleine og een baby of dreumes? Laughing

Ik noem hem nog een baby (vind het toch al zo snel gaan ,zucht )

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0

8. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    eten/schema:

bv ca. 4x per dag en daarnaast:
    's ochtends boterham (zelf eten)
    fruit in stukken (zelf)
    's middags boterham (1 of 2) (zelf)
    avondeten soms met pot mee (dan zelf met handjes of vork, wel geholpen)
    soms potje/eigen pureetje (dan gevoerd met de lepel)
    af en toe yoghurt toe (gevoerd met de lepel)
    tussendoor af en toe ontbijtkoek/rijstwafel/soepstengel
    even een toevoeging: zelf eten met de lepel kan ie echt nog niet. wel de lepel naar de mond brengen maar er blijft niets op liggen :)

tanden poetsen:
    1 keer per dag meestal voor het naar bed gaan. eventjes zelf klooien (is meer bijten dan poetsen) en dan poets ik na maar dat vindt ie niet leuk!

spelen en leren:
    de hele dag door maar hij doet ook veel mee met wat ik doe. hij speelt in (leeg) bad als ik douche, hij speelt met de knijpers als ik de was ophang, hij speelt buiten als ik buiten ben maar kan ook zelf naar binnen en naar buiten gaan. verder liedjes zingen, met blokken spelen, treintjes (uit elkaar halen). alle boeken uit de kast trekken, alle cd's uit onze kast trekken. ;)
    samen door het huis lopen of lopen achter blokkenwagen of achter loopauto is ook favoriet.

kunnen:
    heel goed kruipen, zitten, optrekken, lopen aan de hand, eerste stapjes los. klappen in de handjes. heel veel babbelen maar nog geen herkenbare woorden (wel mamamama). ben wel verbaasd dat te lezen, zoveel woordjes al, hier echt nog niet hoor, maar wel hele verhalen met verschillende intonatie.

Noem je je kleine og een baby of dreumes?
    echt geen baby meer! dreumes zou ik niet zo snel zeggen. het is echt al een kind. haha, en poppie zeg ik ook ;)

leuk om de verschillen te lezen wel, het lijkt er echt op dat alle kindjes op iets anders 'vooruit' lopen. de een met fijne motoriek, de ander met praten, nog een ander met grove motoriek....

9. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    eten/schema:
    Merels schema:
    7.00 fles 150/5
    9.30 200 cc fruit vers
    11.30 1 broodje met korst, beetje diksap
    14.15 fles 150/5
    17.00 groente 200 cc pot
    19.00 fles 150/5 en dan naar bed

tanden poetsen:

In principe elke dag, soms wordt het wel eens vergeten. Dit gaat prima, Merel vindt het leuk.

spelen en leren:

De hele dag door telekens even. Stoeien, voorlezen, blokken stapelen enz
    kunnen:

Nou, lopen langs alles wat ze vast kan houden, aantal woorden zeggen, vragen wat iets is (wijzen en iets zeggen en dan naar ons kijken wat wij zeggen) zelf brood eten, kruipen en uitnodigen tot een achtervolging, dingen in/op/naast enz. elkaar zetten, dieren geluiden nadoen (miauwen, blaten van schaap,) ons nadoen (gapen hoesten boeren enz) nee schudden, ondeugend zijn, kusjes geven, "neuzen", dansen en nog veeeeel meer.

Noem je je kleine og een baby of dreumes? :)

Ik noem haar eigenlijk altijd kind, geen baby meer, ze lijkt al zo groot en geen dreumes, dat woord voegt me niet.

Ben erg benieuwd naar de verschillen van de kindjes hier?!

10. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Demi krijgt 'smorgens een papfles, tegen een uur of half 11 fruit, 'smiddags een boterham (soms 2), 'savonds groente en een toetje en voordat ze naar bed gaat nog een papfles. Tussendoor een nijntjekoekje of soepstengel. Brood eet ze zelf en meestal geven we de groente en fruit nog zelf.

Wij poetsen 1 x per dag haar tandjes en dat gaat redelijk goed en soms moet het in de houdgreep. Dit gebeurt voordat ze naar bed gaat 'savonds

Spelen doen we niet op een vast tijdstip, maar ik ga regelmatig even met haar op de grond zitten/liggen, een boekje lezen,zingen,met de hond wandelen, spulletjes in een doosje doen en er weer uithalen. Demi vind het geweldig om speeltjes achter de kussens van de bank te gooien om ze er vervolgnes op de kop achter de kussens weer achter weg te vissen :) en klap eens in je handjes vind ze ook heel leuk en klapt dan ook vrolijk mee. oh jah dansen doen we de hele dag door want ik heb eigenlijk altijd de muziek aanstaan.

Demi kan heel goed zelf zitten, ze gaat zelf staan en zitten in de box en in bed (zelfs met de slaapzak aan), ze loopt langs de rand van de box en de leuning van de bank (langs de tafel gaat wat minder, maar ze probeert het wel), kruipen kan ze sinds een week of 3 dat giong daarvoor nog achteruit. Ze wijst in haar boekje een hond , een poes, een klok, een auto aan en slaat de bladzijden zelf om. Ze wijst een lamp , haar bedje, de klok op haar kamertje en de gordijnen aan. Voordat ze naar bed gaat wil ze altijd even naar buiten kijken en dan doet ze zelf het gordijn aan de kant.
    Ze kent nu een paar woordjes: papa, mama, ndje=hondje, da=daag en hier zwaait ze bij, bah, sss= poes, als ze in de box staat en ik zeg tegen haar ga eens springen, dan gaat ze spingen. (het lijkt soms wel een aapje zoals ze zich vasthoud aan de spijlen en dan op en neer staat te huppen.)
    Pff volgens mij is dit het wel zo'n beetje..

Ik noem haar gewoon demi of poppie..

[/quote]

11. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    oh ja demi doet eigenlijk alles na wat wij ook doen zoals hoesten, de tong uitsteken, nee schudden, kusjes geven alleen tuit ze haar lippen nog niet goed dus dat ziet er heel erg grappig uit.

Deel Deze Pagina