Alles over katoenen luiers

Discussie in 'Verzorging' gestart door MollyM, 17 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    nou ik vind die strikslips maar vreemd..ze zijn super groot..en zit helemaal niet 'strak' langs het lijfje..volgens mij stroomt alles er langs...

Maar goed..ik zal eens zien hoe het allemaal werkt als ze er eenmaal is hihi..

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    je kunt ze ook kleiner vouwen, gewoon de rand een eindje naar binnen. Of zijn ze misschien veranderd in de loop der jaren??? Ik weet het niet. Ik zal het eens aan mijn moeder vragen.

3. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    weer een dilemma erbij..ik heb de eerste paar dagen gewone luiers gebruikt..en wou vannochtend voor het eerst de katoenen luiers die ik al voorgevouwd had gebruiken..
    Maar eslem zwemt erin!!!! ik snap er werkelijk niets van..dan heb ik ook nog zo'n plastic overbroekje zeg maar van die hema nou die is helemaal reusachtig..volgenes mij loopt de stront en de pies overal volledig doorheen..hoe moet ik dit in godsnaam oplossen??
    Ik kan de luiers toch bijna niet kleiner vouwen..ik had em zo gevouwen dat ie dicht net zo groot (klein) was als een normale new born luier..maar omdoen is een verschrikking..het zit tot haar knieen??

HELP :)

4. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Nou ik gebruik het nu toch die katoenen luiers en ben eigenlijk hardstikke tevreden en vind het helemaal geen meer werk hoor..
    Het enige wat ik irritant vind is dat de luier echt reusachtig is vergeleken bij Eslem..en ik ben bang dat ze er o beentjes van gaat krijgen..omdat de luier zo groot en breed is kan ze haar beentjes niet eens bij elkaar doen..is dit niet 'schadelijk' ik bedoel dat ze dus inderdaad o beentjes krijgt..
    Ook heb ik haar in de zijligger liggen en haar beentjes hangen letterlijk in de lucht door die grote luier..

Dat is dus het enige nadeel van deze luiers..maar wel iets waardoor ik er een beetje bang van wordt..want het lijkt me niet gezond voor haar houding en lichaampje..

Tips?

5. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Luier door midden knippen of zeg ik nu iets geks?? :oops:

6. MollyM

MollyM Bekend lid

Hoi Gulay, dat de beentjes een beetje op O beentjes lijken is helemaal niet erg. Goed zelfs :) er zijn nl kindjes die een spreid beugel aan moeten voor de heupjes op een gegeven moment, kindjes met katoenen luiers hebben dat automatisch al :D nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

Wat ik wilde zeggen is dat je eventueel de hydrofiele luiers kan gebruiken voor nu omdat je die kleiner kan vouwen. Nu ken ik de strikluiers niet dus dat weet ik niet zo goed. Wel balen dat je plastic broekjes ook zo heel groot zijn. Maar als je de hydrofiele luier vastmaakt (bv met papieren plakband of zo) dan hoef je niet zo bang te zijn voor lekken hoor.

Fijn dat het goed gaat allemaal en ze groeit er snel genoeg in moet je maar denken ;)

7. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik gebruik de hydrofiele luiers :)

Nou gelukkig maar dat dat met die O beentjes dus goed is hihi.

Ik gebruik nu afwisselend die plastic broekjes en de strikslips.maar het plastic broekje houdt het beter tegen.gister zat mijn man onder de poep hehe het was langs die strikslip heen gegaan :):) hahahahaha maar we hebben wel heel erg gelachen.

8. MollyM

MollyM Bekend lid

:) lachen is gezond! :D

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Molly waar maakte jij die plastic broekjes mee schoon?
    Soms wordt het broekje ook een beetje vies en die gele vlekken gaan er dus niet uit en er stond op de verpakking dat je het alleen in koud of lauw water mag laten weken.

10. MollyM

MollyM Bekend lid

Hmm ik waste ze gewoon mee met de 40 graden was, je kan ook een extra kort wasje of zo doen. Maar niet alle poep vlekjes gaan eruit hoor, ze vervagen en als je ze in de zon kan drogen dan is dat super want dat verbleekt de vlekken op een natuurlijke manier.

Soms draai ik een luier was met een schepje Oxi Action erin maar of het echt helpt weet ik niet, moeilijk te vergelijken.

11. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik gebruik nu soda.mijn moeder deed dat altijd om te weken maar hier stond op de verpakking dat je het ook kunt mixen met het wasmiddel.dus dat heb ik gedaan.niet alles gaat er uit (de luiers heb ik het nu over he) maar meeste wel.

Ik zal ook eens kijken als ik een 40 graden wasje heb dan was ik het mee.
    De zon is helaas de laatste paar dagen niet te zien.balen.want alles droogt nu ook niet zo snel maar het is nog wel benauwd. grrr

12. MollyM

MollyM Bekend lid

Gulay, hopelijk wordt het weer snel weer beter.

Goed nieuws hier trouwens, mijn zoontje is overdag helemaal zindelijk (nu 2 jaar en 7 mnd) en had vanacht zijn eerste droge luier! Op naar meer.... :D

13. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Gefeliciteerd!
    Enne bedankt voor de tip, heb mijn weg naar dit onderwerp gevonden hoor!

14. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    Hoi MollyM,

heb gelijk een vraagje.
    Ik heb eens rondgekeken en het systeem van Kaatje Katoen leek me wel wat.
    Je moet wel vouwen maar je legt hem dan toch zo in het overbroekje?
    Aangezien ik ook geen droger heb leek het mij een goede optie.
    Maar ik las ook ergens dat je ze moet strijken? Is dat zo? want daar heb ik een hekel aan!

Maar ik las dat jij de Totsbots het handigst vind dus nu weet ik het niet meer zeker.
    Op de site zag het er allemaal heel makkelijk uit, luier in drieen vouwen, doekje erbovenop, luier in het (voorgevormde) broekje leggen, broekje dicht met klittenband en klaar......

Misschien kun je voor mij (nog) een keertje het voordeel van de Totbots uitleggen? Vond die er wel erg leuk uit zien trouwens, maar als je er zo'n overbroekje overheen doet zie je toch niets meer van die leuke kleurtjes?

Of zou het een beter idee zijn om van ieder soort eerst een proefsetje aan te schaffen? Ik dacht er namelijk over zo'n complete set van Kaatje te kopen, ik hou wel van in 1 keer klaar zeg maar ;)

Alvast bedankt voor je tips, leuk dat je je ervaring zo wilt delen trouwens!

15. MollyM

MollyM Bekend lid

Hoi Lilly, geen probleem hoor.

Voordelen Kaatje Katoen:
    - goedkoper dan voorgevormde luiers
    - misschien drogen ze iets sneller dan de katoenen en bamboo luiers maar niet zo snel als microfleece of hydrofiele luiers. Ze zijn nl heel dik in het midden. Ik heb een droger dus dat verschil heb ik niet zo gemerkt.

Nadelen Kaatje Katoen:
    - bij ons lekte de poep er vaak door heen (zeker de dunne ontlasting in het begin) in het overbroekje waar door je de overbroekjes ook vaak moest verschonen (soms zelfs naar de kleertjes toe). Ik vond dit een groot nadeel.
    - ik gebruikte ze gewoon in drieen gevouwen en dan zat het plastic broekje tegen de huid van het kindje en dat vond ik een nadeel, maar later hoorde ik dat je de achterkant een beetje uit moet waaieren en dan is dat minder.
    - in het begin vouw je ze dubbel aan de voorkant waardoor er een dikke bult komt te zitten, dat vond ik een groot nadeel (ik heb ze dan ook kleiner genaaid)
    - veel mensen vinden ze 's nachts (als het kindje groter wordt) niet voldoende absorberend, je kan dan twee inleggers erin doen maar dat wordt erg dik. Ik zou dan eerder een hemp inlegger kopen (die gebruik ik ook bij de totsbots voor 's nachts)

Voordelen Totsbots algemeen:
    - voorgevormde luiers hebben een betere pasvorm waar door je bijna geen lekken hebt (ook niet van dunne ontlasting). Je kan de overbroekjes daardoor rouleren en dan hoef je die minder vaak te wassen waardoor ze minder hard slijten.
    - Heel absorberent en je kan de binnen flap vouwen voor een jongetje of een meisje zodat dat nog extra absorbtie geeft op de juiste plek.
    - de fluffles van totsbots zijn van microfleece gemaakt en al bijna droog als ze uit de wasmachien komen (ze zijn iets minder absorberend dan de bamboozles en de katoenen luiers)
    - de fluffles en bamboozles zijn behoorlijk dunne luiers met een hele goede absorbtie capaciteit

Nadelen Totsbots:
    - de katoenen totsbots is vrij dik, dus je moet rekening houden dat je wat grotere kleertjes aan doet (niet te slanke modelletjes).
    - de katoenen totsbots en bamboozle hebben lang nodig om te drogen.
    - de fluffle is van synthetisch materiaal (sommige mensen vinden dat een nadeel, voordeel is dat het snel droog is)
    - maat 2 is een beetje te groot voor pasgeboren kindjes, het kan wel maar wordt erg groot. Ik zou er pas met 2 of 3 mnd mee beginnen, en om dan maat 1 aan te schaffen is best duur omdat je ze maar even gebruikt.

Algemeen:
    -Strijken! Absoluut niet doen! daar worden de luiers minder abosorberend van, dus NIET DOEN. :)
    - Ja je doet er een broekje over dus de kleurtjes zie je niet, maar dat maakt niet uit als je verslaafd bent :) er zijn genoeg hele mooie luiers te vinden.
    - die papieren inlegger gebruik je in alle katoenen luier systemen (of je kan een fleece inlegger gebruiken). Maar echt door het toilet spoelen zoals ze zeggen zou ik niet doen. Ik was de natte inleggers mee uit en aangezien dat een paar keer kan vertrouw ik die doekjes toch niet in mijn riool. Er zijn regelmatig mensen die toch verstoppingen krijgen van die doekjes. Wij doen ze in een plastic zakje en weggooien. In het begin heb je die doekjes nog niet nodig pas als de ontlasting wat vaster wordt (als ze prakjes gaan eten).
    - de gekleurde totsbots is iets dunner en minder absorberend dan de witte katoenen totsbots. Veel mensen gebruiken deze overdag, maar ik heb gewoon altijd de witte gebruikt. Ik merkte niet echt dat het zo veel scheelt.

Ik zou inderdaad aanraden om een proefsetje aan te schaffen zodat je ze allebei kan bekijken. Er zijn veel mensen die een compleet systeeem aanschaffen en het dan opgeven of een ander systeem aanschaffen en dat is ook jammer. In het begin kan je trouwens ook volstaan met hydrofiele luiers omdat je kindje dan nog heel klein is. Je verschoont ze vaak en daarom nemen die genoeg op daarvoor. Je kan dan later (met 2 of 3 mnd) overstappen op een systeem en dus de kleinste maat overslaan wat ook weer geld uitspaart.

Kaatje Katoen heeft trouwens ook consulentes die je de luiers kunnen laten zien, misschien woont er 1 bij jou in de buurt. Ik zou een slechte consulente zijn want ik ben helemaal voor de tots bots :) maar er zijn genoeg mensen die goed overweg kunnen met het kaatje katoen systeem.

Groetjes....

16. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    Bedankt voor je mega uitgebreide antwoord MollyM!

Denk dat ik inderdaad eerst maar eens wat proefsetjes ga aanschaffen en zelf maar wat ga uitproberen ;)
    Helaas was er geen consulente bij mij in de buurt, had al gekeken, maar ik vind jou ook wel een goeie hoor, misschien kun je consulente worden voor de Totsbots, hahaha!

Ik zal je tegen die tijd wel laten weten wat ik van de Totsbots vind :)

17. MollyM

MollyM Bekend lid

:) Dank je wel! Heb er wel eens aan gedacht en wie weet is het iets voor de toekomst! Dan laat ik het je wel weten ;)

18. MollyM

MollyM Bekend lid

Hoi Annick, hopelijk heb je ons topic gevonden. Hier staat al behoorlijk wat informatie, als je nog meer vragen hebt dan horen wij ze graag. Ikzelf heb 2,5 jaar katoen gebruikt voor mijn zoontje (hij is nu zindelijk overdag) en ga het zeker weer doen op de volgende die hopelijk snel komt :D

19. MollyM

MollyM Bekend lid

Hier nog een antwoord op een vraag die gesteld werd over hoevaak je de overbroekjes moet wassen:

Het ligt er een beetje aan als de overbroekjes niet vies zijn geworden van ontlasting kan je ze best een dag of 2 a 3 mee laten gaan. Ik heb er zelf nu 3, twee om steeds af te wisselen (eentje om en bij de verschoning hang ik die te luchten en doe ik een andere om) en een derde als er een ongelukje gebeurd (ontlasting aan het broekje). Nu poept mijn kindje niet zo veel dus heb ik geluk, maar als je een kindje hebt dat heel veel poept en vanwege de eventuele borstvoeding spuitluiers heeft dan heb je kans dat 3 te weinig is en dat de broekjes bij iedere verschoning in de was moeten. Je zou met drie kunnen beginnen (dat is echt wel het minste, maar de broekjes drogen vrij snel dus dat is handig) en er eventueel bij bestellen, maar je kan er ook nu al 4 of 5 bestellen dan heb je wat meer slag om de arm. Als je kindje wat ouder is en de ontlasting wat vaster wordt heb je aan 3 broekjes wel genoeg.

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wij zijn van plan om katoenen luiers te gaan gebruiken, en dan de bambinomio.
    Heeft iemand hier ervaring mee ? Zowel positief al negatief hoor ik graag.

Voor de dames die niet weten waar het over gaat hier even een linkje
    http://www.bambinomio.com/site.cgi?c=NL

Deel Deze Pagina