Hallo allemaal. . Ik weet dat er al tig topics zijn over misselijkheid/moeheid. . Alle tips werken helass niet tot nu toe. . Maar wat ik mij vooral afvraag is hoe ik dit moet doen op mijn werk.. Ik werk in een behoorlijk zware tak in de gehandicapten zorg.. we hebben geen pauzes en dat is met onze doelgroep ook niet te realiseren. . Maar ik ben zo vreselijk misselijk ( niet spugen maar word er wel heel naar van ) ben er ook wat draaierig bij en ontzettend moe.. Iemand tips hoe ik dit op mijn werk het beste kan regelen? ? Kan me moeilijk elke keer ziek melden toch??
hoi nee zou niet weten ik herken het wel. Heb zelf besloten gewoon mn werk te doenzolang het kan. op moment dat moeheid en misselijkheid echt niet meer te doen is moet ik het toch maar gaan zeggen. liefst wacht ik daar nog mee.
Bij mij hielp het om kleine beetjes te eten, en dan wat vaker dan normaal. Ook merkte ik dat het me goed deed om even 10 seconden buiten te gaan staan en even frisse lucht te happen. Succes!!
Als je je zo beroerd voelt dat je overweegt om je ziek te melden bij deze prille termijn, dan zou ik open kaart spelen met je leidinggevende. Je hebt nog aardig wat weken voor de boeg en mijn ervaring is dat de kwaaltjes voorlopig echt niet minder zullen worden, eerder meer. Een structurele oplossing lijkt me op de werkvloer dan stukken beter dan iedere keer ad hoc wel/niet ziek melden. Dan weet iedereen waar die aan toe is. En kan gekeken worden naar een werkbare oplossing, andere taken, minder uren etc. Ik ben in mijn vakantie zwanger geworden en kreeg meteen met 5 wkn al heftige kwaaltjes (oa ook spugen), dus toen ik een week later weer moest gaan werken, ben ik meteen naar mijn baas gestapt en uitgelegd. Meteen ook halve dagen werken afgesproken, zodat ik in de middag kon rusten/slapen. Ook meteen een afspraak gemaakt met bedrijfsarts, aangezien zwangerschap niet echt iets kortdurends is . Ik denk dat ik een weekje halve dagen heb gewerkt en toen ging dat ook niet meer en zat ik volledig in ziektewet. Ik was simpelweg letterlijk te ziek... (hyperemesis gravidarum) Het voordeel voor je werk als ze nu al weten dat je zwanger bent en dat je daarom ziek bent: ze kunnen dan loonkosten vergoeding van UWV krijgen.
ik sluit me aan bij de reactie van hierboven. tis een drama als je je zo voelt en je werkt in vg. zelf ben ik vanaf week 7 volledig thuis, ik werk ook in de zorg. moe=moe, misselijk wordt na alle ws alleen nog maar erger ( sorry niet opbeurend) en je weën gevoel zal ook niet verdwijnen. als je een vg moet gaan helpen en hij of zij, braakt of ........ ga je dat trekken?? kan je nog de zorg verlenen waar de vg recht op heeft?? dan kan je er beter voor gaan om een stukje begeleiding te gaan doen, activiteiten enz...... maar denk vooral eerst ook aan jezelf!! sterkte en geniet er ook een beetje van
Sluit me ook aan bij de bovenstaande reacties, vaak hebben werkgevers hier echt wel begrip voor, je hebt sowieso recht op extra pauzes en je zal dan echt niet raar aangekeken worden als je eens wat vaker gaat zitten of even een wc stop maakt. Ik was trouwens erg vroeg met misselijkheid (vanaf de 4e week) en bij mij is het nu langzaam echt minder aan het worden. Moeheid is helaas wel weer terug aan het komen, maar ikzelf vind dat beter te handelen als de misselijkheid. Heel veel succes meis!
Hoi, ik heb het uiteindelijk ook vorig week verteld. Maar toch, is misselijkheid voor wie het niet zo heeft gehad, moeilijk te bevatten. Als ik me lang concentreer ben ik echt heel misselijk. (help, moet ik overgeven, niet overgeven, even wat eten, krijg het niet naar binnen...) Ik zou het in ieder geval vertellen. Het lucht ook op dat je het niet meer verborgen hoeft te houden.
Je kunt ook even naar je huisarts gaan en een middel tegen de misselijkheid vragen. Er zijn best wat dingen die je nu mag nemen. Het is het proberen waard denk ik?
Dank jullie wel voor de reacties! Gelukkig weet mn leidinggevende het al aangezien ik altijd open ben geweest over onze ziekenhuis bezoeken. Ik hoop de problemen na het weekend te kunnen bespreken ook gezien de vele agressie incidenten bij ons...
denk dat dat een hele verstandige keuze is. hoe kache het zegt is helemaal waar. mij werkgever heeft me ook gedeeltelijk in de ziektewed gegooit, krijgt hij wat terug, en ik heb me rust wanneer ik dat nodig heb. en het is nu zooo belangrijk om naar je lichaam te luisteren.
Alsje het echt niet kan uithouden zal ik mij wel ziek melden. Ik werk in de thuiszorg (vv) moest van client naar client, en soms de auto langs de weg zetten overgeven en kon ik weer verder. Had het al zo erg had een literfles water, tandpasta en tandenborstel in de auto............ Ik at heel veel wilhelmina pepermunt, kon het daardoor wat bedrukken..Misschien helpt het bij jou ook? Wel rustig aan doen hé, en vooral verder in je zwangerschap. Het is niet niets werken in de zorg!