Hoi dames, Ik lees af en toe op internet dat endometriose invloed kan hebben op eicelkwaliteit, maar heeft iemand enig idee of verklevingen die niet zijn ontstaan door endometriose ook invloed kunnen hebben? En cystes in de eierstokken, zelfde vraag? En zijn er dames die ondanks slechte eicelkwaliteit toch zwanger zijn geworden? Succesverhalen nodig
Bedoel je met verklevingen, verklevingen in de eileider? Want het lijkt me sterk dat je eicel kwaliteit dan minder is, omdat je eitjes op je eierstokken groeien.
Nee ik bedoel echt verklevingen op en rond de eierstok.. waardoor eitje bijv niet in eileider kan komen of wordt verdrukt door cysten
Bedoel je dan ook chocoladecystes zoals bij endometriose? Want je hebt nog andere cystes ook... Ik ben er heel bang voor dat mijn eicellen omwille van de endo van minder goede kwaliteit zouden zijn. Ik had een grote chocoladecyste op mijn eierstok en verspreid ook nog een aantal endo-haarden. Ik denk dat ik het komende weken pas te weten zal komen, aangezien we met ivf/icsi starten. Ik hoop je over een aantal weken een antwoord te kunnen geven!
Hey meis! Ik het topic van een tijdje terug waar we weleens kletsten zei ik dat er bij mij wel een verband leek te zijn tussen de cystes en mijn cyclusverloop. Met Pregnyl sprongen mijn eitjes gewoon en had ik geen cystes. De cyclus erop had ik dan eerder een dominante follikel en ook was mijn baarmoederslijmvlies dikker (10mm) dan als er ervoor een cyste had gezeten (net aan 7mm). Ik had dus altijd het gevoel dat de cystes hormonaal gezien een hoop ik de war schopten...of het de kwaliteit ook aantast van een eicel weet ik niet, maar het zal me niks verbazen.
Ik heb wel begrepen dat het de eicelkwaliteit kan aantasten. Maar wat mij ook is verteld is dat de endometriose in het algemeen voor een "slecht milieu" kan zorgen, waardoor de eicel na de eisprong negatief beïnvloed kan worden en waarmee de kwaliteit dus alsnog achteruit gaat en je moeilijker zwanger kan worden. Ivf kan daarin een positieve rol spelen, omdat de eicel buiten het lichaam bevrucht wordt en het de weg in het "slechte milieu" niet hoeft af te leggen.
@Dora26 ja chocoladecystes of gewone cystes, vraag me af of dat invloed heeft... Ik hoop het niet, ook voor jou!! Welke graad endometriose heb je? Wij zijn ook net begonnen met IVF en ik vind het zo spannend want dan ga je antwoord krijgen op hoe is de eicelkwaliteit en de bevruchting... Veel succes!! Ik hoor graag 😀 @Adrianna ja ik weet het nog! Wat fantastisch dat je zwanger bent! Dat het nu dus wel gelukt is bij jou toen je geen cystes meer had, wijst er idd op dat cystes ook van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de eitjes van de volgende maand, of iig op de hormonen zoals je zegt!. Had je toen ook bijv minder pms oid? Wat dat betreft zou het goed moeten komen want mag bij ivf pas beginnen met de follikel stimulerende hormonen als er geen cysten meer zijn. Bij mij verdwenen ze alleen niet na 5000eh pregnyl 😔 En mijn progesteron waarden waren ook goed na de ovulatie.. welke dosis kreeg jij uiteindelijk? Pff, ben echt blij voor je! Leuk om weer van je te horen!! @DR87 ja dat had ik ook begrepen, alleen dat de kwaliteit aangetast wordt als de endometriose "actief" is. Omdat er dan giftige stoffen vrijkomen inderdaad, maar vraag me dus af of die al invloed hebben voordat het eitje gesprongen is.. Verklevingen zelf zijn volgens mij niet actief, dat zijn meer obstructies. Maar jij had dus begrepen dat de gewone verklevingen van endo ook kwaliteit aantasten?
Ik heb inderdaad begrepen dat dat ook invloed kan hebben, maar de meningen verschillen daarover hoor. Ik ben middels ivf heel snel zwanger geworden trouwens. Hopelijk gaat dat bij jou ook lukken!
Hier endometriose en t.g.v. de endo eigenlijk altijd cystes op de eierstokken en verchillende verklevingen. Ik heb 2 keer IVF ondergaan en beide keren bleken mijn eicellen goed van kwaliteit, mooie bevruchtingen en ontwikkelingen van de bevruchte eicel. Helaas hield daar voor ons het succes op, zwanger ben ik niet geworden. Maar dat lag bij mij dus niet an de kwaliteit van de eicellen. Heel veel succes!
Ik had inderdaad andere pms en voelde me een stuk beter in de 'wachtweken' dan dat ik me normaal voelde. Uiteindelijk ben ik met 5000 Pregnyl zwanger geraakt. Ik kreeg daardoor geen cystes en mijn lichaam deed wat het moest doen. In de derde ronde Pregnyl ben ik zwanger geraakt. Ik denk ook dat het van groot belang is dat je geen cystes hebt...die rot dingen schoppen zoveel in de war. Dus hopelijk heb je de eerste ivf geen cystes en heb je de ideale omgeving om zwanger te raken!
Hoi dames, Ik heb continue 1 of 2 chocoladecystes op mijn linker eierstok gehad. Heb 3 x ivf gehad en vooral aan de linkerkant groeiden eicellen. Rechts was veel minder productief. Dat vond ik zelf wel vreemd. Vond het zelf ook geen fijne gedachte en was ook bang dat mijn eicellen door de cystes van mindere kwaliteit zouden zijn. Alle 3 de pogingen had ik wel een paar goede bevruchtingen. De derde IVF poging is uiteindelijk in een goede zwangerschap geëindigd. Het kan dus wel, hopelijk ook voor jullie!
@Dora26 oh ik zie in je banner staan dat je graad 3 hebt. Misschien enige geruststelling: ik las dat de eicelkwaliteit juist bij de lage graad aangetast is, omdat het dan nog 'actief' is en dan krijg je juist dat slechte milieu waar DR87 het over heeft. Maar okee ik ben geen dokter en ik heb voor zover ik weet ook geen endo, maar het is goed om te lezen hier op het forum dat vrouwen met endometriose ook zwanger worden! @DR87 @Adrianna blij met jullie succesverhalen Ik denk dat het toch altijd maar afwachten is, want ieder lichaam werkt weer anders natuurlijk. En er zijn zo veel factoren die meespelen @Sifra Wat frustrerend zeg, wel goede eitjes maar niet zwanger. Ben je nu nog bezig met IVF of ben je gestopt? Heb jij nog gekeken voor assisted hatching oid? Of een draagmoeder? @Pien15 wow dat is bijzonder, dus juist de eierstok met de cystes deed het dus goed! Dat is hoopvol Nog enig idee waarom uiteindelijk die andere het juist niet zo goed deed? Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die bang is voor slechte kwaliteit!
@Sheveloper: Hier was het graad 3; dus ben wel redelijk bezorgd. Alles is in januari weggenomen, maar ondertussen zijn we natuurlijk weer 8 maanden verder en is de kans groter dat het weer terugkomt. Dus ik blijf met een bang hartje afwachten tot we meer weten. Veel eicellen wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze van goede kwaliteit zijn. En ik denk ook dat het bij iedereen verschilt, de ene vrouw wordt met hogere graad endo toch spontaan zwanger, maar bij mij zou het op die manier blijkbaar niet gelukt kunnen hebben. De andere wordt dan weer niet zwanger door een kleine hoeveelheid endo die er zit... Het blijft afwachten, denk dat er nog te weinig onderzoek en gegevens voor handen zijn om hieruit conclusies te trekken. Duimen maar dat het goed zit! En als je cystes hebt, mag je sowieso niet starten met ivf volgens mij hoor. Omdat die cystes dan meegroeien onder invloed van hormonen. Meestal doen ze op dag 1-3 een uitgangsecho, om dat na te kijken.
Dora26 Ja dat is natuurlijk ook zo, naast alles wat je in artikelen leest blijft het altijd zo dat juist jij de uitzondering op de regel kunt zijn... zowel in positieve als negatieve zin. Niemand kan er iets over zeggen, je moet het eerst zelf meemaken. Ik duim voor je dat je veel goede eitjes hebt ! Klopt inderdaad. Mijn laatste IUI mocht ik niet doen omdat er nog cystes zaten van de vorige keer. Toen had ik 5 dominante follikels en nog meer kleine :x Maar ik slik nu al een paar weken de pil en straks die decapeptyl, en ik voel ook niet dat mijn eierstokken opgezet zijn (ja dat voel ik... weird...) dus daar heb ik dan wel weer vertrouwen in, dat er geen cystes zijn.
@sheveloper: geen idee waarom mijn rechter eierstok minder produceert. TSja dat hadden we zonder al die behandelingen natuurlijk ook nooit geweten . Mijn cystes bleven gelukkig stabiel, ik mocht altijd wel starten. Maar volgens mij geldt dan ook ook niet perse voor chocoladecystes, die zitten daar eigenlijk altijd en zijn ook moeilijk te verwijderen. Er is wel eens een met de punctie meegeprikt, maar die loopt toch bij de eerste de beste menstruatie toch weer vol met bloed. Endo is een ongrijpbare ziekte. Sommige meiden hebben heel veel last van een beetje, sommige niets van heel veel en sommige worden wel makkelijk zwanger en anderen weer niet. En dat onzekere, waarom het jou dan (tot dan toe) niet lukt, is gewoon zwaar k*t. Nogmaals veel sterkte meiden!