Ik heb nu meer dan 50 uur geleden voor de eerste keer Pregnyl gezet, gister had ik dus mijn eisprong moeten hebben. Kan het zijn dat het eitje niet gesprongen is? Ik heb nml nog steeds van dat cervixslijm (lijkt wel steeds meer te worden) en mijn temperatuur was Vanochtend niets hoger dan anders :s Heb het zkh al gebeld, maar die wimpelen me af. Ze willen niet dmv bloedprikken of iets kijken of het wel/niet gewerkt heeft. Heeft iemand ook ooit zoiets mee gemaakt? En kan het kloppen dat mijn temp nog niets hoger is?
Je krijgt je eisprong ongeveer 40 u na de Pregnyl-injectie. Maar het kan soms ook wat langer duren. Je temperatuur stijgt pas de dag na je eisprong, dus daar kun je nu nog niets aan zien. Je kunt pas 5-7 dagen na de eisprong in je bloed zien of je progesteronwaarde hoog genoeg is. Dat kan nu ook nog niet, helaas. Dus er zit niks anders op dan afwachten. Succes!
Hoi Jippie, het kan dus zijn dat mijn temp morgen wel hoger zal zijn? Ik hoop het maar, dit maakt me zo onzeker. Weet jij of het gebruikelijk is dat een eitje altijd springt na de pregnyl? Of komt het ook wel eens voor dat dit niet zo is....
Ha Doortje, Ik herken je onzekerheid, zelf ben ik steeds bang dat ie te vroeg is gesprongen. We hadden het er een paar dagen geleden in een ander topic ook met een paar over dat het handig zou zijn voor ons als patiënten als we meer zekerheid hadden over die eisprong. Bij bijna niemand wordt rond de eisprong nog een echo gedaan. Hopelijk betekent dat, dat het (bijna) altijd goed gaat...
Wat erg he die onzekerheid?! Ben dus niet de enige.... Het gekke is dat ik maandag op dag 17 van de cyclus nog helemaal geen eitjes had die goed gegroeid waren.(daarvoor wel hoor maar de waren weer verdwenen) 3 dagen later zit er opeens eentje van 15 mm, waardoor zij zeiden: nu stoppen met puregon, zaterdag pregnyl zetten en dan voor zondag "vrij-advies". Maar hoe kan een eitje nou binnen 3 dagen zoveel gegroeid zijn, van helemaal niets naar 15 mm?? Zou dat dan geen cyste zijn bijvoorbeeld? En wie zegt dat het eitje zaterdag dan groot genoeg was? Dat hebben ze niet meer gecheckt Heb veel last van kleine steekjes gehad rechts in mijn onderbuik, maar dat was zaterdag al, terwijl ik zaterdag ochtend de pregnyl heb gezet, snap er niets van.... Denk dat afwachten idd het enige is wat ik kan doen, maar 2 weken.....pffff wat lang zeg!!
Doortje Het kan inderdaad voorkomen dat je geen eisprong hebt na Pregnyl. Maar over het algemeen springt 'ie wel gewoon. Heb je 5000 IE Pregnyl gespoten of 10.000 IE? De kans is inderdaad aanwezig dat je temperatuur morgen of overmorgen pas gaat stijgen. Trouwens: als je hormonen gebruikt hebt, is temperaturen niet meer zo betrouwbaar. Rond de eisprong nog een echo doen, is ook niet betrouwbaar. Er kan namelijk een klein scheurtje in de follikel zitten, waardoor de eicel uit het eiblaasje is gegaan. Maar dan zie je op de echo het vocht nog in de follikel zitten. Het lijkt er dan op dat er geen eisprong is geweest, maar dit kan wel het geval zijn. En als een follikel wel leeg is, kun je aan de hand van de echo niet zeggen wanneer de eisprong precies geweest is. Dus ook hier heb je niks aan. Je hebt waarschijnlijk voor donderdag wel een eiblaasje gehad, maar deze was kleiner dan 10 mm. Artsen zeggen dan vaak dat er niks zit, maar ze bedoelen geen duidelijk dominante follikel. Een follikel groeit 1-2 mm per dag. Dus als je er eentje had rond/beneden de 10 mm, kan deze drie dagen later best 15 mm zijn geweest. Ik vind wel dat je al vroeg mocht stoppen met de Puregon. Ik moest altijd doorspuiten tot ik een follikel van 18 mm had en daarna de Pregnyl zetten (10.000 IE). En ik had vaak ook nog voor de zekerheid een echo om te kijken of 'ie echt doorgroeide en om de timing zo goed mogelijk te bepalen. Maar goed, meestal groeit een eiblaasje wel door als 'ie eenmaal over de 14 mm zit. Dus dat zal vast goed gegaan zijn.
Laten we dan maar het beste hopen! Ik heb 5000 moeten spuiten. Mijn temp was vandaag idd iets verhoogd, maar als het niet betrouwbaar is na de pregnyl dan ga ik daarmee stoppen, anders maak ik mezelf alleen maar gek. Ik vond het erg vervelend dat ik niet op de dag van de pregnyl niet nog een echo mocht, ga ik de volgende keer zeker vragen! Al hoop ik uiteraard dat dat niet meer nodig is, een volgende keer Bedankt voor al je medische info, ik heb nog heel wat te leren merk ik. THNX!
Ha Doortje Ik schrok bij de eerste ronde IUI ook toen ze op dag 9 zeiden dat ze geen activiteit, sterker nog: 'niets' zagen. Toen ik dat zei kreeg ik idd de uitleg dat het betekende: we zien genoeg maar kleiner dan 1 cm. Twee dagen later was er één van 1,6. De dag erna zelfs - uit het niets - nog één van 1,6 erbij! Ik voelde me die laatste dagen een broedkip maar dat bleek dus ook wel op de echo's. De tweede ronde kwam ik op dag 10 (want was later gestart met spuiten) voor de eerste fm en zaten er gelijk twee rijpe exemplaren! Als je zulke twijfels hebt over de eisprong, zou je om 10.000 Pregnyl kunnen vragen. Veel ziekenhuizen geven dat standaard, want bij 5000 komt het wel voor dat de eisprong niet plaatsvindt. @ Jippie: goede uitleg over die echo rond de eisprong, ik vroeg me dat ook af... Wel frustrerend dat daarover dus zo weinig duidelijkheid te geven is.
Hi Kanshebber! Oke bij jou zat er dus ook "opeens" wel iets? En de rond erna meteen 2 stuks na 10 dagen. Dat geeft hoop! Ik wacht de 2 weken af tot mijn nod, mocht ik niet ongi zijn en een negatieve test hebbel bel ik het zkh. Ga dan de volgende keer zeker vragen om 10.000. THNX! Fijne dag!
hey Doortje, Ik herken het, de afgelopen 2 maanden heb ik iui gehad na clomid en pregnyl. Maar mijn gevoel zegt dat ik de eerste keer de eisprong gewoon op natuurlijke manier gehad (was na 4 dagen na pregnyl) heb en de afgelopen keer denk ik dat ik helemaal geen eisprong gehad heb terwijl we inmiddels ruim 21 maanden bezig zijn voor een wondertje en in die tijd zonder hormonen ik iedere mnd kon zeggen: dit is de dag, de dag daarna netjes mn temperatuur omhoog ging en de premenstruele symptomen zich lieten zien. Dus ik ben niet blij met die hormonen... de eerste x had ik een cyste van 4 cm erdoor gekregen (die weggprikt is) en vandaag weer echo gehad na mislukte poging enn wat blijkt mn gevoel is goed, geen eisprong maar wel een gigantische cyste! Ik baal vreselijk, dat is dus een verloren iui! Nu moet ik 18 dagen de meliane pil slikken om te kijken of cyste verdwijnt... Baal, baal ik wil toch helemaal geen anticonceptie! Dus onze volgende ronde is op zn vroegst in december Bij mij is de diagnose vijandelijk slijm, dus via de natuurlijke manier zwanger worden is zeer moeilijk... Hoop dat je temp omhoog is inmiddels en dat alles in orde is gekomen! Gr Snoezel
@ Doortje Fijn dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen! @ Snoezel, Kan me voorstellen dat je baalt van de hormonen in jouw situatie. Zelf ben ik er op zich blij mee omdat het me tot nu steeds twee follikels geeft. Mijn eisprong heb ik nooit gevoeld, niet kunnen meten met strips en ook met temperaturen was het beeld niet duidelijk (bloedtest wees uit dat ik wel een eisprong heb, maar het is gewoon niet goed waarneembaar bij mij). Ik ben er alleen iedere IUI onzeker over of de Pregnyl bij mij werkt zoals het zou moeten. Sommige ziekenhuizen doen IUI zonder hormonen, zou dat voor jou niet kunnen werken?
He Snoezel, wat balen zeg! Dan denk je dat je er op voor uit gaat, igg dat je meer kans maakt op een zwangerschap en dan werkt de pregnyl niet eens! Moest jij ook 5.000 prikken of 10.000? Wat kanshebber verteld lijtk mij een goede optie voor jou, misschien kan je dit eens vragen bij de gyn. Vervelend dat je nu pas weer in december een goede kans maakt.... hopelijk is mijn gevoel niet juist en had ik wel een mooie ei ipv cyste en is ie gewoon gesprongen. Maar heb er ook een hard hoofd in We zullen het gaat merken binnenkort. Mijn temp is trouwens nu al wel 2 dagen hoger.... Kanshebber, waarom moet jij spuiten? Ik heb pco (behoorlijk al zeg ik het zelf) en chlomid werkte niet bij mij. Snoezel, hopelijk slaan die pillen aan en kan je daarna weer verder!
@ Doortje Bij ons is het zaad niet van voldoende kwaliteit. Het is wel verbeterd doordat mijn partner een spatader heeft laten aflsuiten maar het is toch niet goed genoeg geworden omzelf veel kans te maken. Dus na laaaang wachten (op divers onderzoek, wachtlijst voor operatie, daarna half jaar wachten tot we weer mochten testen) zijn we nu bezig met IUI. Ons ziekenhuis doet het altijd met hormonen. Dat van je temp klinkt als een goed teken, hoewel temperaturen tijdens hormoonbehandelingen niet zo betrouwbaar schijnt te zijn dus pin je er niet teveel op vast. Weten jullie dat: als een eisprong niet plaatsvindt, krijg je dan altijd een cyste of kan de follikel ook 'gewoon' in het niets verdwijnen?
Sorry, ik kan je geen antwoord op je vraag geven. Ik weet er zelf nog niet zo veel van Dus het ligt niet aan jou eitjes, dat is op zich prettig te weten. Nog een troost; een vriendin van mij was al 2,5 jaar bezig voor een klein wondertje, ging ook voor IUI. Maar in het zkh wilde ze dat elke keer toch niet doen, omdat het zaad van haar vriend zelfs voor IUI te slecht was. Heel frustrerend dus. Blijkt dat ze uiteindelijk, 4 weken voordat ze weer terug naar het ZKH moesten, dat ze spontaan zwanger is geraakt. En inmiddels is dat mooi ventje alweer 3 maanden oud. Hopelijk kan je je daar een beetje aan vast houden! Fijne dag, liefs!
Heel herkenbaar. Ik zat eerst 2 weken aan de puregon en er gebeurde niets. Toen over naar menopur en ineens had ik 2 follikels van 16,5 mm. Die dag nog menopur geprikt en s'avonds de pregnyl. 5000 IE. De tijd daarna, tot pak hem beet, 1,5 uur na de IUI had ik nergens last van. Toen kreeg ik me toch pijn in mijn buik dus dacht nu springen ze. Heb er 3 dagen last van gehad. Mijn temp steeg netjes dus ik dacht het zit wel goed. Op dag 9 kreeg ik spotting, teken dat ik ga menstrueren. Ja hoor op dag 10! Een LF van 9 dagen. Dat heb ik nooit, zit altijd op 14 dagen. Ik naar het ziekenhuis voor een echo en heb ik gewoon 5 cystes in mijn buik zitten. Paar van 3 cm en een paar iets kleiner. Dus ik vraag hoe kan dit? Zegt zij dood leuk ja kan gebeuren. Ik 2 dagen later weer terug. Is er 1tje geslonken en de andere zijn nog net zo groot. Over 4 weken terug komen en dan kijken of ze weg zijn. Tenzij ik eerder ga menstrueren dan mag ik eerder komen, dat zeggen ze dan tegen iemand met pcos die normaal geen eigen eisprong heeft. Anders gaan ze mijn menstruatie weer opwekken. In het verleden ben ik via puregon, pregnyl en IUI zwanger geworden maar toen kreeg ik een dubbele dosis pregnyl. Was in een ander ziekenhuis. Toen had ik nooit geen cystes. Kan het zijn dat die 5000 IE dus te weinig is geweest? maar waarom steeg mijn temp dan wel? Zoveel vragen en zij stuurt me weg met het antwoord dat kan wel eens gebeuren. Ik geloof het niet dat 5 cystes zomaar gebeuren. Ze hebben mijn dossier gekregen van mijn oude ziekenhuis maar ze hebben het gewoon nooit ingekeken heb ik het idee.
Jeetje Tinkerbel wat een verhaal! Kan me ook haast niet voorstellen dat die 5 cystes er zomaar zijn, dan moeten ze toch daarvoor ook zichtbaar zijn geweest op de echo zou je denken. Akelig als je niet zoveel vertrouwen hebt in het zh; ze klinken idd niet zo deskundig en meelevend. @Doortje Mooi hè, die wonderen? Ik hoop er ook wel op, maar heb dat ook al jaren hiervoor gedaan zonder succes. Zoiets heet natuurlijk ook niet voor niets een wonder, het is vrij zeldzaam. Gelukkig helpen wij het geluk een handje! Duimen maar voor ons allemaal!