nav mijn andere topic over relatie therapie vraag ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met scheiden van tafel en bed? ik ben er nog niet voor 100% van overtuigd dat ik wil scheiden (we hebben nu een hele moeilijke periode. 2 kleine kinderen, man die bij een psych loopt) vraag ik me af of hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen over getrouwd zijn en toch apart wonen. ik wil er zeker van zijn dat ik alles heb geprobeerd om mijn huwelijk te redden, voor mijn kinderen en zodat ik later nergens spijt van heb.
Ik heb geen ervaring ermee maar stel het zou voor jullie werken waarom niet? Tuurlijk, het is vast minder praktisch maar als het helpt? Het zou waarschijnlijk niet voor eeuwig zijn, ik bedoel als het na een tijd allemaal wat beter op de rit is kan je altijd weer overwegen samen te gaan wonen.
Mijn zus doet het nu op die manier. na een tijdje om en om in hun eigen huis gewoond te hebben gaat zij nu ergens anders wonen. Financieel kan het eigenlijk net niet, maar scheiden was voor hun ook nog te zwaar. Ze werden gek van het telkens weer uit hun eigen huis moeten omdat de ander er weer in wilde. Verkopen was nu geen optie voor ze. Mensen van buitenaf kijken er wel vreemd tegenaan, dus je zult het vaak 'moeten' uitleggen/verdedigen. Zelfs mijn ouders hebben gezegd dat ze beter kunnen gaan scheiden !!!
Soms kan een afkoel periode heel goed werken. En soms kom je er achter dat het prima alleen kan allemaal. tja ik zou het eerlijk gezegt een met een deskundige bespreken en dan kijken wat de mogelijkheiden zijn. Als jullie beiden jullie huwelijk heel graag willen reden en dit nog de laatste optie is zou ik het zeker doen! Scheiden is de makkelijke weg uit en ik vind dat er in veel gevallen heel snel voor gekozen word (de goede redenen daar gelaten hoor) Maar je beslist niet zo maar om te trouwen en kindjes te krijgen! Dus waarom wel snel beslissen om uit elkaar te gaan. Ik vind het heel goed dat je over deze (tijdelijke)oplossing nadenkt. En ik denk zeker wel dat het zou kunnen bijdragen aan een verbetering in je relatie. Maar ik zou het niet zonder hulp doen. Je omgeving zal zeker raar gaan kijken en je zal zeker tegen veel negatieviteit aanlopen en dat is wat je dan aan het twijvelen zet en je onbewust een verkeerde keuze laat maken. Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie er samen als gezin uitgaan komen!
@sloppyslayer voor een buitenstaander is het makkelijk te denken dat mensen snel uit elkaar gaan hoor. wij liggen ook in scheiding. iets wat voor veel mensen uit de lucht kwam vallen, maar voor ons een gevecht van al 3 jaar was. dus veel mensen zullen bij ons ook denken doe maar makkelijk dat is het snelst. maar zo is het niet hoor. wij kiezen ervoor omdat we NU nog door 1 deur kunnen en als we zo samen doorgaan we zeker zijn dat we dat NIET meer kunnen. wij zien het dus zeker niet als de makkelijkste weg, maar wel als de weg die het BESTE is voor onze kids. weet je waar ik zo van baal is dat IEDEREEN denkt dat mensen zo makkelijk uit elkaar gaan hoor. wacht maar tot je zelf in zo'n situatie komt en tegen dit aanloopt dat is echt niet leuk hoor! je ziet vaak niet wat de redenen zijn dus je kan niet zeggen de goede redenen daargelaten. wat niet werkt werkt niet ookal werk je er nog zo hard aan. voor de topic starter wij hebben er ook nog aan gedacht om apart te wonen. (man heeft ook oa psychische problemen) maar doordat het zolang duurt voordat ons huis verkocht is en wij al anderhalf jaar nog niet apart kunnen wonen is het geen optie meer na al deze tijd. en zullen onze wegen romantisch gezien scheiden. en zullen we alleen nog maar een 'vriendschaps'relatie hebben voor zover dat nog mogelijk is tegen die tijd.
Mijn ex wou dit ook heel graag. Echter voor mij was het geen optie. Ik wist namelijk bijna zeker dat hij mij ontrouw was. Om dan apart te gaan wonen wordt het allemaal wel heeeeel makkelijk. Maar ook als dat niet het geval zou zijn zou het denk ik geen optie zijn voor mij. Ik zou het zelf niet trekken om ergens anders te wonen dan bij diegene van wie ik hou. Wat wel een optie zou zijn is dus scheiding van bed ofzo, maar wel gewoon lekker thuis.
maarja,als wonen bij degene waar je van houd niet werkt? ga je dan nog scheiden? ik denk dat we nog wel van elkaar houden, maar we zijn elkaar kwijt geraakt ergens in de drukte van het dagelijks leven en daar komt ook bij dat hij psychisch niet goed is op het moment. er is moeilijk met hem samen te leven, maar ik denk dat dat tijdelijk is. als hij aan zichzelf werkt (dat doet hjij, maar wordt telkens doorverwezen en dan heb je weeeeer een wachttijd) dan kunnen we elkaar misschien wel weer vinden over een tijdje. maarja, dan is alles al gescheiden. ook het huis e.d. en hoe moet het dan weer? ik brrek mijn hoofd erover.
Een bekende van mij heeft dat gedaan. Ze hadden toen nog geen kinderen. Hij woonde tijdelijk in een vakantiewoning en zij in hun woning. Ik geloof dat ze dat ongeveer een half jaar hebben gedaan, om er vervolgens achter te komen dat ze samen verder wilden. Inmiddels hebben ze kinderen en zijn ze getrouwd. Dus het kan ook goed uitpakken. Zij deden het vooral om zichzelf en elkaar weer terug te vinden.
Bij scheiding van tafel en bed blijf je voor de wet getrouwd,maar heb je de plichten en rechten als van een scheiding. de inboedel word verdeeld,alimentatie en omgangsregeling.(ook toeslagen/huursubsidie etc) Scheiding van tafel en bed kan eenvoudig weer omgezet in een gewoon huwelijk na verzoening maar ook in echtscheiding wanneer het niet werkt. Gaat allemaal officieel . Na 3 jaar heb je geen toestemming meer nodig van je partner om het huwelijk te ontbinden. tegenwoordig mag je ook gewoon getrouwd zijn en wel apart wonen maar dan blijft alles gezamelijk zeg maar..mag je dus wel een mooi inkomen hebben om een 2e huis en extra lasten te betalen. Dit is wat ik er van weet!
Ik persoonlijk vind het zeker het overwegen waard (herkenbare situatie, wij hebben dit ook als optie genoemd in onze crisis). Het is dan wel makkelijker als je 2 huizen tijdelijk kunt financieren, als ik het hierboven zo lees.