Beste verloskundige, Allereerst, wat fijn dat we op deze manier een vraag kunnen stellen. Mijn probleem is dat ik 38 weken zwanger ben en het best heel erg zwaar heb. Het idee dat ik nog tot 42 weken zou moeten maakt me helemaal depressief. Het lopen, staan of liggen is bijna onmogelijk omdat ik zoveel pijn heb aan mijn bekken en schaambot en ik geloof helemaal niet in manieren om je weeën mee op te wekken. En dan bedoel ik ananashart eten, frambozenblas thee, bitter lemon drinken etc. Maaaar... Ik hoorde iets over voetreflexologie. Zou dat wel helpen om de bevalling op te wekken? Zo'n massage kost 56. Het lijkt me zonde om zoveel geld uit te geven aan een massage die uiteindelijk niets doet. In feite loop ik ook niet overtijd.
Beste Nahla, De meningen over de effectiviteit van voetzoolreflexmassage zijn erg divers. Mijn ervaring is dat het niets doet als jouw lichaam en kindje er nog niet klaar voor zijn. Dus voor de 40 wkn is de kans inderdaad klein dat je het daarmee op gang krijgt. Het forceren heeft ook geen zin. Echter kan voetzoolreflex er wel voor zorgen dat klachten verminderen en je kan je hormonen uitbalanceren waardoor je je wat fitter voelt. Dus mogelijk is dat een optie? Het is moeilijk om je hier een goed onderbouwt advies te geven maar hopelijk heb je iets aan bovenstaande informatie. Succes en sterkte met de laatste loodjes. Groetjes Gea