Zwangerschapsdiabetes?? - vraag over meting

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Koosje25, 22 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koosje25

Koosje25 Lid

12 feb 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik zou graag even mijn situatie aan jullie willen voorleggen.
    Ik ben nu ruim 10 weken zwanger. Twee weken geleden heb ik mijn urine laten testen op blaasontsteking, uitslag was geen blaasontsteking maar wel suiker in mijn urine. Moest de volgende dag drie keer terugkomen om te prikken zodat ze de waardes konden meten. Nuchter was 4.6, 1/2 uur na mijn ontbijt was 9.2. 1,5 uur later weer 4.6. Omdat de waarde na het ontbijt te hoog was gaf ze het advies om op mijn eten te letten en twee weken later weer terug te komen en dan ging ze nuchter nog een keer prikken. Mijn ontbijt was toen speltbrood met appelstroop en twee glazen optimel. Heb dit daarna ook van het menu geschrapt. Nu vanochtend weer nuchter wezen prikken, waarde was 4.2. Dit was prima en er was volgens de ha nu niets aan de hand. Mogelijk was die ene hoge waarde incidenteel.
    Verder kan ik het in de gaten houden door bv over 4 weken nog een keer te laten prikken.

Ik vind het een beetje vreemd en weet niet goed of ik me nu wel of geen zorgen moet maken. Wat vinden jullie?

2. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Hoi Koosje,
    Ik zelf heb sinds kort zwangerschapssuiker. Echt een ervaringsdeskundige ben ik nog niet. Ik weet alleen dat 9.2 bij mij veel te hoog is. Als jou arts zegt dat het incidenteel kan gebeuren dan kun je hem wel geloven denk ik. Echter wil ik wel opmerken dat mijn nuchtere waardes altijd prima zijn. Het gaat bij mij vooral mis na ontbijt en avondeten. Lunch kan ik met dieet nog binnen de marges houden.

Ik zou het wel extra in de gaten laten houden. Succes!

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Het ligt dan idd aan bepaalde voedingsstoffen. Als ik wit brood of een wit broodje eet stijgt mijn bls ook te veel. Pak ik gewoon bruin brood met normaal beleg is er niks aan de hand.
    Ook weet ik dat als ik friet eet mn bls stijgt, ik kies er dus voor dit niet te vaak te eten en water erbij te drinken ipv frisdrank.
    Zo leer je zelf welke voeding je bls doet stijgen. Ik heb overigens wel zelf een prikpen en meter aangeschaft omdat ik het zelf wil checken.

Als jij je bloedsuikerwaardes goed kunt houden door op je eten te.letten is dat ideaal. Het is wel nog erg vroeg in je zwangerschap dus ik zou t wel zelf in de gaten blijven houden.

4. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    beetje vreemde reactie van de huisarts. Het probleem zat hem in de bloedsuiker na het eten die te hoog was, je nuchter was de 1e keer goed en de 2e keer ook. Mij lijkt dat je dan ook een blds moet prikken na het eten om te zien of je na het aanpassen van je voeding nu wel goed zit.
    Overleg anders even met de vk

5. Koosje25

Koosje25 Lid

12 feb 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk hetzelfde wat ik ook al dacht.
    Ik ga het in ieder geval met de vk bespreken en natuurlijk lette ik al op mijn eten, dat ga ik nu doorzetten (frisdrank dronk ik sowieso al niet, friet eet ik zelden alleen af en toe ovenfriet en nu eet ik alleen bruin volkoren brood met hartig beleg).

6. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Stress werkt ook mee met een hogere waarde. Onbewust kan je bloedwaarde daar ook hoger door worden. Alles tussen de 4 en 8 is goed en je hebt nuchter een mooie waarde en 1.5 na ontbijt ook. Direct na ontbijt prikken is t logisch dat de waarde hoger is. Je lichaam is dan net bezig om weer aan t werk te gaan. Raar dat je eigenlijk direct na t ontbijt bent geprikt. Maar zoals je ziet na die 1.5 uur is hij heel mooi gezakt naar een normale waarde.

7. Koosje25

Koosje25 Lid

12 feb 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoek dat is waar. Ik hoop ook dat d dat zo is natuurlijk. En het is ook zo dat bij de vorige meting gezegd is dat ik nog geen zwangerschapsdiabetes heb, maar een hoge waarde kan beteken dat ik het ontwikkel later in de zwangerschap.
    Maar bedankt voor de reacties!

8. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Vreemd dat je huisarts zegt dat er niets aan de hand is :/
    Ik ben 2 weken geleden geprikt dmv een GTT.
    Mijn nuchtere waarde was perfect ( weet even niet meer hoeveel, maar ik geloof 5.5 )
    Kreeg een suikerdrankje, en na 2 uur moest ik weer prikken, toen was de waarde 8.9 en kreeg ik gelijk de stempel "' : Zwangerschapsdiabetes''
    Diezelfde week moest ik al bij de internist en de Diabetes verpleegkundige komen, en ik moet me nu 2x per week prikken
    Nuchter, na Ontbijt, Na lunch en na Avondeten.
    Normaal mag je bloedsuiker waarde 7.8 zijn, anderhalf uur na de maaltijd. Maar in de zwangerschap mag je bloedsuiker waarde na de maaltijd niet hoger dan 7 liggen.

9. Koosje25

Koosje25 Lid

12 feb 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hè sjannie, wat vervelend zeg! Toch wel even schrikken hè? Wat naar ook dat je gelijk moet prikken? Hielp een dieet niet meer voldoende? Ik zie dat je een tweeling verwacht, gefeliciteerd!!

Bij mij is het wel iets anders gegaan, omdat ik al een half uur na mijn ontbijt ben geprikt, toen was de waarde zo hoog. Ongeveer 2 uur na mijn onbijt (1,5 uur na de tweede prik), toen ik daarvoor nog een appel had gegeten was de waarde weer 4.6.
    De laatste keer dat ik bij de vk was, had zij het ook over de test met dat suikerdrankje, dus ik zal eens met haar overleggen wat haar advies is. Verder houd ik het zeker in de gaten! Ik let goed op met eten ga over een paar weken bij de ha vragen of ze me nog een keer NA het eten wik prikken!

10. woezelenpip

woezelenpip Actief lid

12 jun 2011
    220
    0
    16
    Drenthe
    Het is inderdaad zoals Hoek zegt.
    Een half uur na het eten prikken zegt niet zoveel.
    Bij mij moest het een uur na het eten onder de 7.8 zijn.
    Succes!

11. saroanda

saroanda Actief lid

24 nov 2009
    232
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een half uur na de maaltijd prikken is erg vreemd. Ik prik om de 3-4 weken een dagcurve. 4x per dag waarvan de 1e nuchter en de overige 3x 2 uur na de maaltijd.

Ik volg een koolhydraatarm dieet waarbij ik per maaltijd tussen de 30-50 koolhydraten eet. Ik prik zowel nuchter als na de maaltijd tussen de 4,6 en 5,2. Heel erg netjes dus. Voor dit dieet prikte ik rond de 8 (nuchter niet).

De eerste 18 weken ben ik 13 kilo aangekomen en in de afgelopen 8 weken nog geen 1,5 kilo.

12. Koosje25

Koosje25 Lid

12 feb 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop maar dat het meevalt, en dat die waarde van een half uur na het eten weinig zegt. De waarde bij het bloedprikken (midden op de dag) was gelukkig gewoon 4.6, dus prima. Verder ben ik nu ruim 13 weken en in gewicht nog steeds niets aangekomen. Ik hoop maar dat het zo goed blijft gaan.

13. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    @koosje wat ik zo lees over koolhydraten optimel/appelstroop precies het verkeerde geweest. Koolhydraten en fruitsuikers zorgen voor verhoging. Ik koos voor fruit tussendoortjes over het algemeen en ik ben ook de klos. Ik had 9 na het suikerdrankje. Ik moet vandaag de dietiste bellen, maar mijn vk gaf als tip om te minderen met koolhydraten en vet en daarnaast ipv veel fruit, meer komkommer en andere groente te eten. Misschien heb jij daar ook wat aan om het op pijl te houden. Ik kwam tot week 23 niks aan en nu ineens 4 kilo in een maand dus ik geloof wel dat er bij mij bijvoorbeeld nu iets mis is...

Het komt vast goed en als je je wilt inlezen zijn er op diverse websites wel wat koolhydratentabellen te vinden. Ik heb nu voor het eerst in zes maanden niet ontbeten met optimel.. pfff even wennen ;)

Deel Deze Pagina