ik heb nu een WW-uitkering van (stel op) 2000 euro pm op basis van 40 uur. Deze WW-uitkering stopt 31 december. ik kan twee maanden aan het werk voor (stel op) max 1000 euro pm voor 20 tot 40 uur. Dit stopt 31 december. nu heb ik volgens mij de volgende keus: Optie 1) WW laten doorlopen en de inkomsten opgeven zodat er een toeslag kan komen. Dan verdien ik 1000 en krijg bijv 1200 toeslag. Voor twee maanden verdien ik dan 2400 euro. Daarna niks meer. Optie 2) WW opschorten voor 2 maanden. Dan verdien ik in de twee maanden 2000 euro en daarna herstelt mijn WW recht en krijg ik nog 2x 2000 euro. Financieel kom ik dus met deze optie beter uit lijkt het. Klopt mijn aanname? Wat als ik gedurende mijn opschorting 'slechts' 20 uur werk terwijl ik eigenlijk op zoek ben (en moet) naar werk voor 40 uur? Heeft dat invloed op het herstel recht van de WW? Ben benieuwd naar de voor en nadelen.
Optie 1 moet zijn (als voorbeeld) 4400 eur in twee maanden en daarna niks meer Optie 2 is 2000 eur in twee maanden en dan nog 4000 eur WW
Beste Diana, Je kan naast je WW-uitkering aan het werk en wilt advies over al dan niet stopzetten van je WW-uitkering. Allereerst wil ik in gaan op jouw tweede optie: het laten stopzetten van je WW-uitkering om later weer voort te laten zetten. Wanneer je aan het werk gaat naast je uitkering kun je aangeven geen gebruik meer te willen maken van aanvulling vanuit de WW-uitkering. De betalingen zullen dan wel worden stopgezet, je recht loopt wel door. Het is dus niet zo dat die twee maanden WW-recht blijven staan. Alleen wanneer je WW-uitkering wordt stopgezet vanwege een uitsluitingsgrond, blijft de duur bewaard. Uitsluitingsgronden zijn onder andere vakantie langer dan waar je vanuit WW recht op hebt, detentie en niet beschikbaar zijn voor werk. Kies je er voor je WW-uitkering door te laten lopen? Hoe UWV jouw inkomsten met de WW verrekent, hangt er van af hoe lang je al een WW-uitkering ontvangt. Urenaftrek Ontvang je de WW-uitkering korter dan 52 weken? Dan worden de uren die je per week werkt in mindering gebracht op je uitkering. Zo lang je per week nog minimaal vijf werkloze uren overhoudt, blijft de WW aanvullen. Inkomstenaftrek Ontvang je de WW-uitkering langer dan 52 weken? Dan worden de inkomsten in mindering gebracht op je uitkering. Dit duurt zo lang je brutoloon lager is dan 125% van je WW-uitkering per week. 70% van je bruto inkomsten per week worden op je WW-uitkering in mindering gebracht. Toeslag Kom je met je WW-uitkering en je salaris (ook het inkomen van je partner wordt hierbij meegenomen) bij elkaar onder het sociaal minimum? Dan kun je een toeslag aanvragen. Actuele informatie over werken naast je WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ellen, Dank je wel voor je snelle reactie (ik heb meer dan 52 weken ww, bijna afgelopen) Ik snap het werken naast de ww. Dat heb ik al eerder gedaan en laten verrekenen. Ben nu inderdaad opzoek naar info rondom het "opschorten" Als ik het zo bekijk kan ik dus: - Aangeven dat ik niet beschikbaar ben voor werk mbt de WW van 40 uur voor 2 maanden. - Aan het werk gaan gedurende deze 2 maanden voor 20 tot hopelijk 40 uur. - Na afloop van deze periode vragen tot herstel van mijn ww rechten. Kloppen mij gedachtes zo? Bedankt weer voor de uitleg.
Beste Diana, Je gedachtes kloppen. Wanneer je jezelf niet beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt, zal de WW-uitkering worden beƫindigd. Binnen 26 weken kun je jouw oude WW-uitkering laten herleven. De duur van je WW-recht zal dan opschuiven met de duur dat je geen uitkering hebt ontvangen. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare