De titel zegt het al: we komen dit jaar waarschijnlijk terug naar Nederland. Heel spannend allemaal. Maar mijn kinderen (4,2,7 mnd) zijn hier in Amerika geboren en ik heb geen idee hoe het systeem in Nederland in elkaar zit. Ik heb wel begrepen dat er een soort beoordeling aan scholen wordt gegeven?? Maar wie weet hoe dat heet en hoe ik de beste school in de omgeving op kan zoeken. En zijn nederlandse scholen een beetje met de tijd meegegaan, dus sturen ze mailtjes naar ouders? Zijn er ouderraden/commissies bij de scholen? Mogelijkheden om te volunteeren? (ai ai, m'n nederlands )
Ze sturen zeker wel mailtjes, er zijn ouderraden en ze zijn blij met vrijwilligers. Misschien heb je verder hier nog wat aan? Home | Onderwijsinspectie.nl Zou niet te lang wachten met inschrijven aangezien sommige scholen een redelijke wachtlijst hebben.
Officieel kun je vanaf 4 naar school, vanaf 5 verplicht. Dus je oudste kan/mag al naar school. En bijna iedereen gaat ook echt met 4 jaar dus daar zou ik gewoon lekker in mee gaan. (ook goed voor z'n Nederlands). Weet je al waar je gaat wonen? Bij ons heeft de gemeente namelijk standaard per wijk overzicht van alle scholen. Krijg je normaal opgestuurd rond de 3e verjaardag maar ook op verzoek. Verder de site die hierboven werd genoemd en bij voorkeur als je de kans hebt... Eerst even kijken wat je het meest aanspreekt. En niet alle scholen zijn hip en mailen hoor. Bij ons kun je prima mail sturen naar school maar de nieuwsbrief is gewoon op papier. Of je moet hem zelf opvragen op de website. Automatisch versturen doen ze gek genoeg niet. Verder digitale borden in de klassen Nbij steeds meer scholen... Tja eigenlijk moet je gewoon even kijken Meeste scholen hebben in ieder geval en website waar je evt contactadressen kunt vinden. Dat is voor jou wel zo handig
De verschillen kunnen enorm zijn. Hier zijn de scholen digitaal prima bereikbaar, en sommige houden zelfs een actuele website bij. Er zijn verplicht medezeggenschapsraden, waarin ook de ouders vertegenwoordigd zijn (en in het voortgezet onderwijs ook de leerlingen). Op de site van de onderwijsinspectie kun je alle rapporten vinden (link is al eerder gegeven). Mijn advies: lees ook echt het rapport van de scholen die je overweegt, en kijk niet alleen naar de scores. De scores alleen kunnen een zeer vertekend beeld geven, terwijl ik de toelichtingen erg waardevol vind. Afhankelijk van waar je gaat wonen, kun je te maken krijgen met scholen die al vol zitten in bepaalde jaargangen. Informeer bij je gemeente, maar belangrijker: informeer bij de scholen die je overweegt, of zij nog plek hebben. En ik ben het ermee eens: laat je oudste ook gelijk naar school gaan, al is het officieel nog niet verplicht.