Hallo allemaal Ik heb al een heerlijke zoon van nu 1.5 jaar. Het duurt nog even (hoop ik dan) voordat ik ga bevallen in het zhuis, maar hoe doen jullie dat als je al een kindje hebt rondlopen? Ik had zelf het idee om opa en oma te vragen hem op te komen halen als het echt zo ver is.. maar ja.. dan resteren nog wel wat vragen: - welke opa en oma kies je dan, die van mijn mans kant of van mijzelf ? Ze wonen beide even dichtbij.. - hoe doen jullie het als je bevallen bent? Normaal bij de eerste kwamen de opa's en oma's kijken in het zhuis... maar wat als hij op bed ligt , dat bijv het kindje om 20 uur savonds wordt geboren? Hoe doen jullie dat dan met jullie oudste kindje en de opa en oma die op hem oppassen??? Alvast bedankt voor jullie reacties!
hier gaat dochter naar de buren of oma. er is maar 1 oma die in de buurt woont. je zou evt kunnen afspreken dat als het overdag begint je naar opa&oma 1 brengt, en snachts naar opa&oma 2. of misschien heb je zelf voorkeur of slaapt hij bij de 1 beter o.i.d.
Lastig, ik denk er ook al over na. Ik wil dat dl als eerste kennismaakt met de baby. Mijn moeder kan t denk ik niet handelen als ze dl naar huis brengt en zelf vooralsnog nog moet vertrekken. Schoonouders zijn op vakantie rond de ud... Gelukkig heb ik nog even om na te denken, ik lees hier zeker mee voor goede tips
Hier woont maar 1 stel opa en oma in de buurt, dus het was logisch dat die zouden oppassen. Anders zou ik gewoon gekeken hebben wie ik als eerste te pakken kon krijgen, denk ik. En als om slapen ging idd degene bij wie ze dat het meest gewend zijn. Uiteindelijk namen mijn ouders, toen tweede zoon geboren werd, de telefoon niet op en heb ik de oudste laten ophalen door een vriendin, omdat de bevalling erg snel verliep. Zij heeft mijn ouders later gebeld en die hebben onze zoon daar weer opgepikt. Toen de baby geboren was lag hij net in bed, dus toen zijn ze om de beurt even komen kijken. En de volgende ochtend brachten ze hem weer thuis. De derde bevalling begon 's middags. Mijn man heeft toen de oudste kinderen naar mijn ouders gebracht. Toen de baby er was zijn ze nog even komen kijken en daarna hebben de kinderen alsnog gelogeerd bij opa en oma, zodat wij onze handen even vrij hadden de eerste nacht. Persoonlijk vind ik het belachelijk als je je ouders je oudste kind thuis laat brengen en dan nog niet eens even je baby laat bewonderen. Ik denk dat opa en oma zelf ook helemaal opgewonden en in de wolken zijn over een nieuw kleinkind en dan vind ik het nogal kinderachtig om te stellen dat een peuter (die het vast wel erg leuk vindt, maar nauwelijks begrijpt) wel de baby mag zien, maar opa en oma zelf niet. Ze kijken het moois er heus niet van af. En zelf was ik altijd zo supertrots dat ik hem wel aan de hele wereld wilde showen en zéker aan mijn ouders, haha.
Hier hebben we ivm het werk van de opa's en oma's afgesproken dat we een schema maken wie we wanneer bellen.en dan komen of komt die persoon oppassen bij ons thuis terwijl wij naar het ziekenhuis gaan,gaat het erg snel gaat ze mee en komen ze haar daar ophalen.met ontmoeten van de baby willen we graag dat ze eerst even alleen naar de baby kan komen en dan eventjes erna ook de opa's en oma's zodat we even een gezinmomentje hebben en daarna is de rest gewoon welkom.hoe we het doen als ze al op bed ligt hebben we nog niet besproken.maar als het de eerste was kan ik me niet voorstellen dat ze midden in de nacht zouden komen.
Hier is nog maar een opa en (stief) oma daar gaat hij naar toe. Mijn man zn stiefvader is dit jaar helaas weduwnaar geworden (man zn moeder) Zij zijn ook met pensioen mijn vader is 69 maar zo fit als een hoentje haha. Elke keer zegt hij ook gewoon bellen hoor als het zover is en je ons nodig heb en dat is een hele rust. Wij doen het zo ze wonen op 20 min met de auto we brengen hem tijdig weg als het begint beetje afhankelijk van tijdstip natuurlijk. Ik wil thuis bevallen maar stel dat we midden in de nacht naar het ziekenhuis moeten dan vraag ik hen hier te komen zodat zl gewoon door kan slapen in zn bed. Is hij daar zal papa hem als we weer thuis zijn na de bevalling of als het thuis is gelukt en iedereen schoon en fris in bed ligt gaan halen bij opa en oma. We willen graag dat hij als eerste zijn broer in vertrouwde omgeving kan ontmoeten.
Ik ben uiteindelijk ingeleid, dus dat maakte het makkelijker. Wij konden dus gewoon goed een afspraak maken. Maar als het spontaan was begonnen, hadden we eerst mijn ouders gebeld. Mijn vader is gepensioneerd maar werkt nog wel op freelance basis. Een deel vN dat werk doet hij thuis. Heel vaak kan hij dus wel oppassen. Mijn moeder werkt nog drie vaste dagen, dus van haar weten we zeker wanneer ze beschikbaar is. Mijn schoonouders zijn 'lastiger', omdat mijn schoonvader in ploegendienst werkt en we dus nooit weten wanneer hij vrij is en wanneer niet. Mijn schoonmoeder is in principe wel altijd vrij, maar rijdt geen auto. Als we hun dus zouden bellen, had mijn man misschien zelf weg gemoeten om onze zoon weg te brengen. En met een tweede weet je natuurlijk nooit hoe snel het gaat. (bij ons dus niet, haha. Maar dat weet je natuurlijk achteraf pas.) Overigens hadden wij de oudste eventueel ook nog bij de gastouder (woont vlakbij) of buren of zwager&schoonzus kunnen achterlaten als we de ouders niet snel genoeg zouden kunnen bereiken. Wij hadden het dus wel heel luxe wat dat betreft! Onze jongste is 's nachts geboren. We hadden afgesproken dat hij zijn nieuwe broertje/zusjes sowieso het eerst mocht zien. Uiteindelijk heeft mijn man (die toch thuis moest slapen) 's ochtends gewoon de oudste bij mijn ouders opgehaald en meegenomen naar het ziekenhuis. De grootouders kwamen iets later. Als het anders was gelopen hadden de grootouders hem gewoon gebracht en even op de gang gewacht tijdens de eerste kennismaking. Dit hadden we wel heel duidelijk van te voren al afgesproken, om teleurstelling te voorkomen. Denk je er wel aan om voor je oudste ook een 'vluchttas' klaar te zetten, net als voor jezelf?
We hadden het aan beide ouders gevraagd om klaar te staan in nood. Je weet tenslotte maar nooit wie je kan bereiken of dat ze er niet zijn. Daarbij aangegeven dat we de oudste eerst 10 minuutjes alleen wilden laten kennis maken met zijn nieuwe broertje of zusje, en of ze dan even beneden wilden wachten. Uiteindelijk heeft ie overal doorheen geslapen dus waren de plannen niet nodig
Hier zouden we schoonouders bellen om levi te halen mocht ik overdag bevallen of naar het ziekenhuis moeten. Uiteindelijk ben ik thuis om 03.31 bevallen. Levi is er doorheen geslapen en werd half 5 uit zichzelf wakker
Wij hebben afgesproken dat onze zoon naar mijn ouders gaat als de bevalling overdag begint. Als het avond/nacht is dan komen mijn ouders naar ons huis zodat zoon kan blijven slapen in z'n eigen bedje. Zodra de baby geboren is dan komen m'n ouders met zoon naar het ziekenhuis en hebben we eerst een moment met z'n vieren voordat de rest van de familie naar binnenkomt.
Ons zoontje gaat naar mijn ouders toe of als we 's avonds of 's nachts naar het zh moeten, komen ze naar ons. Mijn moeder past 2 dagen per week op hem en is ook het meest flexibele betreft oppas en hij is bij hen het meest gewend, vandaar mijn ouders. Zodra de kleine geboren is willen we dat ons zoontje als eerste met haar kennis maakt. Mijn ouders komen dan met hem naar het zh en de rest laten we daarna pas komen. Als ze 's avonds geboren word en ons mannetje ligt op bed, laten we die avond niemand komen, we willen echt dat hij de eerste is.
Luppy, ik vind het jammer dat je het gelijk belachelijk noemt, maar misschien kun je mij begrijpen als ik het een beetje uitleg. Dl is 3,5 als de kleine geboren wordt. Ze is heel wijs voor haar leeftijd en snapt al veel. Daarbij is ze hooggevoelig en zijn veranderingen vaak moeilijk voor haar. Mijn ouders, en dan met name mijn moeder, zijn helemaal hyperdepieper. Toen dl geboren werd in het ziekenhuis was het heerlijk om een paar uur met z'n drietjes te hebben. Na een uur of twee denk ik iedereen gebeld. Ook met het goede nieuws dat ik meteen naar huis mocht. Ouders wilden dan meteen komen. Prima, maar we moesten ons wel eerst installeren met de kraamverzorgende die niet bij de bevalling aanwezig was geweest. Zoals dat in het ziekenhuis kan gaan, duurde het allemaal nog even en nog voordat we thuis waren kregen we al sms'jes van mijn moeder dat ze op hete kolen zat en of ze al mochten komen. Toen ze uiteindelijk kwamen, stormde mam de kersverse papa voorbij, zo ongeveer zonder te feliciteren en hyper als ze was bezorgde ze mij een kopstoot. Goed, met dat beeld voor ogen wil ik mijn meisje RUSTIG kennis laten maken met de baby. En dan niet snel in 10 minuutjes, ik wil haar rustig de tijd gunnen. Misschien wel juist omdat ze het nog niet 100% kan snappen. En ik weet nu al dat dat niet gaat lukken als mijn ouders hyperdepieper en op hete kolen in de woonkamer (of op de gang) zitten wachten. Die verliezen het belang van mijn dochter uit het oog vrees ik...
Falen angel; Je hoeft je nie te verantwoorden toch naar iemand anders? Jij vind dat t zo moet gebeuren in jou (dan kersverse nieuwe gezinssamenstelling) en dat is aan jou! Daar is toch niets fouts aan als jij/jullie je daar goed bij voelen?? Mijn ouders zijn gescheiden en wonen beide op een uur afstand van ons huis. Ik weet eigenlijk niet precies wie ik ga bellen als t gaat beginnen. Ik denk toch de Gastouder! Hele lieve vrouw die meer als een Gastouder voor ons is. Als t snachts gebeurd wil ik haar t liefste laten slapen dus dan vraag ik mijn vriendinnetje .. Woont op 25 minuutjes van ons huis! En wie weet gaat het allemaal zo verschrikkelijk snel dat ze thuis komt en aukje er niets van mee krijgt? I don't know! Spannend! Maar t allerliefste bel ik mijnmoeder op.. Zodat zij kan komen ...
Mijn moeder en stiefvader zijn week vrij rond de uitgerekende datum. Daar gaat mijn zoontje logeren die week dat ze vrij zijn, zoontje vind het zelf heel leuk en snapt ook waarom hij daar gaat logeren. Mocht ik bevallen buiten de vrije dagen van mijn moeder gaat zoontje mee naar het ziekenhuis en word dan naar voor korte tijd naar de afdeling van mijn moeder gebracht die werkt in het ziekenhuis zelf. Dan word hij opgehaald door stiefvader. Mocht dat door omstandigheden niet lukken kan ik mijn vader of zus bellen die zoontje opvangen. Schoonvader woont in almelo dus die kan zoon niet opvangen en en schoonmoeder zal rond de uitgerekende datum wel komen dus eventueel kan die mijn zoontje ook opvangen.
Mijn broertje en schoonzus passen op.. Bij ons thuis .. Ondertussen worden mijn schoonouders gebeld en schoonzus en zwager.. Mijn ouders zijn in het ziekenhuis al.. Met vriend. Tot een bepaalde tijd komen mijn kids dus voor 20:00 uur moet de baby geboren zijn.. Anders de volgende dag..ik wil wel als eerst mijn kindjes zien.. Ik moet in het ziekenhuis bevallen. Ik ben al 2 keer ingeleid en dat is makkelijk plannen zeg haha
Het is heel persoonlijk hoe je het oplost en wat je voorkeur heeft. Bij mijn 2de ging alles zo snel dat mijn zwager onze zoon nog een beetje kon vermaken (alle opa's en oma's waren op vakantie). Bij onze kleine meid hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Ook omdat mijn zoon en dochter inmiddels al ouder zijn. Dochterlief vroeg zelfs of ze bij de bevalling mocht zijn (ze is 8,5 jaar). Dat gaat mij iets te ver, ook omdat ik geen idee heb hoe het verloopt en bij haar eigen geboorte ben ik vrij veel bloed verloren. Oma is aanwezig bij de bevalling en die neemt opa gewoon mee om de kinderen op te vangen in ons eigen huis. Ze mogen gewoon niet boven komen zolang hun zusje nog niet is geboren. Voor mijn zoon heb ik al een berg lego (hij wil alles weer in elkaar zetten) klaar staan (gesorteerd per doos) zodat hij zich samen met opa en zusje kan vermaken. En dan zien we wel hoe het loopt. Stiekem hoop ik dat het gaat zoals bij mijn dochter. Dat begon smorgens rond half 8, kunnen we de kinderen nog rustig naar school brengen. En die is geboren om 12.43 uur. Dus dan is er tussen de middag gewoon een zusje bij.
Ik vraag mijn moeder om paraat te staan, maar stiekem hoop ik dat ik gewoon thuis beval en de oudste er doorheen slaapt.. Hoewel je verantwoording echt niet nodig was, snap ik met zo'n enthousiaste moeder wel dat je het dit keer wat anders wil laten verlopen Ik ben ook blij dat mijn sm aan de andere kant van het land woont, zodat die zich iig nergens mee hoeft te bemoeien
Tnx voor het begrip! Haha ja soms is afstand lastig maar soms ook heeel fijn Ik moet het er nog met vl over hebben, misschien kunnen we vrienden vragen, al ben ik bang dat mijn ouders zich dan gepasseerd voelen. Zucht.... Gelukkig heb ik nog een maand of 7 haha. Een vlotte nachtelijke bevalling zou de problemen oplossen, maar ja helaas heb je dat niet voor het zeggen....
Even uitgaande dat alles verloopt zoals ik hoop..een thuisbevalling. Hier gaat dochter (en de hond) dan naar mijn schoonouders toe. Ook al is het 's nachts. Ze is 4, dus het moment zelf zal uitwijzen of ze de dag daarop naar school gaat of lekker een dagje bij opa en oma thuis blijft. Als de baby geboren is, komen ze met de 3en naar ons toe, tenzij snachts. Ook hier zal onze dochter de baby als eerste zien en opa en oma zullen dan een kwartiertje beneden wachten. Buiten het feit dat ik zeker weet dat ze er begrip voor hebben.. Ik vind het een heel fijn idee om even een moment met het gezin alleen te hebben, en onze dochter als eerste kennis te laten maken. Voor onze dochter is dat dan haar bijzondere moment met haar broertje. Dus FallenAngel, ik snap je helemaal!