Beste lactatiekundige, Zeer waarschijnlijk moet deze baby bijgevoed gaan worden de eerste dagen na de bevalling. Bij mijn dochter was dit met kunstvoeding. Uiteindelijk haar een jaar gevoed (tot 16 wk zwangerschap van nr 2). Iom de neonatoloog mogen we eigen colostrum meenemen zodat deze baby met borstvoeding en geen kunstvoeding bijgevoed kan worden. De lactatiekundige van het ziekenhuis adviseerde nav dit gesprek vanaf 37wk 3 maal daags 10 min dubbelzijdig elektrisch te kolven. Vanmorgen enthousiast begonnen en 15cc mooie gele colostrum verkregen, vanmiddag nog een poging gedaan en 25cc verkregen. Nu hoef ik echt geen grote voorraad in de vriezer. En ik ben een beetje bang dat met deze snelheid ik straks "overproductie" heb alvorens de baby er is. Wat is wijsheid? 1 keer daags 10 min kolven? Vaker? Om de dag?
Geldend advies is kort kolven met de hand en zeker niet dubbelzijdig elektrisch gedurende 10 minuten! Ik zou terug gaan naar zo'n 5 min. per borst met de hand en deze druppels opvangen. Wanneer je zo'n 4-5 spuitjes hebt verzameld heb je voldoende om eerste voedingen op te vangen en tegelijkertijd ga je zelf kolven op de momenten dat ze bijvoeding nodig heeft. (na de bevalling wel dubbelzijdig elektrisch, in combinatie met handkolven gedurende de laatste 2 minuten) Omdat je nu al colostrum kolft weet je dat je ook straks al melk zult hebben! Succes, geniet ook van je bevalling!
Bedankt voor je advies Heidi! Ik denk dat ik nu dan maar volledig met het kolven weer stop. Was al naar 1 keer per dag gegaan, en kolfde gisteren 60cc. Heb nu 8 kleine potjes met 20-30cc in de vriezer staan dus ik denk wel voldoende om de eerste dagen/voedingen mee te voorzien. Helemaal gezien de productie al een beetje weer terug op gang is verwacht ik dat het voeden en zn kolven na de bevalling wel los zal lopen. Is er een reden dat het geldende advies met de hand afkolven is en niet elektrisch? Ik moet zeggen dat ondanks een jaar voeden en kolven bij mijn dochter ik het kolven met de hand nooit goed onder de knie heb gekregen.
Kolven met de hand om teveel stimulatie te voorkomen: dit kan in bepaalde gevallen weeenactiviteit opwekken en de bevalling vroegtijdig laten starten. Hoewel dit voor sommige ouders interessant lijkt, is het voor het kindje niet goed om eerder dan het klaar is geboren te worden Succces!
Beste Heidi, Ik wou je even nog op de hoogte stellen van het verloop. Na 4 dagen dus gestopt met kolven. Met 39+1 wk spontaan bevallen. En inderdaad moest Thomas ook in de couveuse en mocht er niet uit om aan de borst te drinken. Hij heeft in het uur voor de couveuse 3 keer aan de borst mogen drinken, daarna alles in de couv met fingerfeeding voor een kleine week. Mijn man is meteen de ingevroren melk gaan halen en ik ben gestart met kolven. De bv kwam zo goed op gang dat de ingevroren melk helemaal niet nodig is geweest! Ondanks dat de kinderarts vlot de voeding aan het opbouwen was. Nu zijn we alweer een paar dagen thuis. Thomas drinkt uitstekend aan de borst maar doe het vele kolven op de couv afd is er in de vraag/aanbod nog enige dys balans maar dat komt over enkele dagen vast helemaal weer goed. Bedankt voor jullie advies