hallo, Graag wil ik even uw raad vragen. Op vier mei is ons tweede dochtertje geboren. Ze woog bij geboorte 4kg 290. Omdat zij een grote baby was en zij voldoende vocht moest binnenhebben raadden ze me na twee dagen in het ziekenhuis al aan om te beginnen afkolven en flesvoeding bijgeven, ook omdat ze niet goed doordronk aan de borst en ik ondertussen al heel wat kloven had. Ik heb afkolvend het ziekenhuis verlaten, ons dochtertje was na minder dan een week terug op haar geboortegewicht. Een week na haar geboorte ben ik haar terug gaan aanleggen omdat ik het ontzettend mistte (dat was vorige wee dinsdag). Met de vroedvrouw die bij mij thuis komt had ik afgesproken van haar 5 minuten aan elke kant aan te leggen, haar daarna nog wat bij te geven met het flesje en dan nog af te kolven. Woensdagavond bleef A echter plots aan de borst drinken. Sindsdien heb ik haar enkel nog mamamelk gegeven. Maandag bleek ze echter afgevallen (van 4kg310 dinsdag 11 mei naar 4kg220 maandag 17 mei). Ze bleek te weinig voedingen te vragen (meestal maar 5 voedingen per dag). Sinds maandag zorg ik er dan ook voor dat ze 7 voedingen krijgt per dag en daarbovenop moest ik 2 keer per dag 60cc flesmelk bijgeven. De volgende dag woog ik haar opnieuw en woog ze 4 kg 350! gisteren en vandaag rond de 4 kg 300. De flesjes wil ze niet helemaal opdrinken na de borstvoeding. Gisteren heb ik ook eens mijn linkerborst leeggekolfd terwijl A aan de rechterkant dronk en daar kwam 80 cc uit... Ik voel me nogal onzeker, heb schrik dat ik mijn dochter te weinig geef. De vroedvrouw sprak ook over te weinig voedende moedermelk... Ik denk dat ze zal voorstellen om Twee flesjes per dag te geven en de andere 5 voedingen borstvoeding. Zal mijn productie dat niet te veel teruglopen? Ik hoop dat mijn verhaal niet te verwarrend is, anders sorry daarvoor en alvast hartelijk dank! Arka
Hoi Arka, Dat ze de flesjes niet graag emeer wil opdrinken zegt eigenlijk voldoende: dat is niet echt meer nodig. Een baby die tekort komt zal absoluut de bijvoeding gretig nemen! Ik lees eigenlijk niet zo'n groot probleem. Je baby was binnen een week terug op het geboortegewicht en blijft daarna even een beetje hangen. Ze kreeg ook maar 5 voedingen en die heb je vervolgens opgeschroeft naar 7 voedingen. Dat lijkt me op zich goed. Wat je zou kunnen doen is het volgende; Las een regeldag in: een dag om je productie even op te peppen. Dat doe je door 1 of 2 dagen heel veel je baby aan te leggen (bijvoorbeeld elke 2 uur) en als dat niet lukt tussen 2 voedingen door even te kolven. Je geeft dan signalen aan je borsten dat ze meer mogen gaan maken. Daarna kun je weer overgaan op zo'n 7 voedingen en als de groei goed gaat eventueel naar 6 voedingen. Ik denk dat het dan helemaal goed gaat komen. het voorstel van je verloskundige om 2 kunstvoedingen op de dag te geven kan ik niet onderschrijven. Ik zie het nut er niet van. Het gaat erom dat je goed blijft kijken of ze voldoende melk krijgt. Dat kun je zien aan haar natte luiers (minimaal 6 zware luiers op een dag) en of ze tevreden is na de voeding en hoe haar groei verder verloopt. Niet te snel in paniek raken; je houdt immers goed de vinger aan de pols. groet Linda