Hallo, Na de bevalling van mijn zoontje in 2012 heb ik een lichte voorwandverzakking van de vagina over gehouden. Ik heb hiervoor bekkenbodemfysio gehad. De klachten zijn wat verminderd. Nu ben ik hoogzwanger van nummer twee en zie ik opeens beren op de weg qua bevallen met een verzakking. Komt de blaas straks niet mee bij het persen bijvoorbeeld? De gyn zegt dat de ergste schade al aangebracht is bij de eerste bevalling. Het zal er niet beter op worden, maar relatief ook niet heel veel slechter. Zijn er hier mensen die een bevalling hebben gehad terwijl ze al een voorwandverzakking hadden? Hoe is dit gegaan en wat was de schade achteraf? Bedankt Woppi
Bij mij is de schade ontstaan bij m'n eerste bevalling. Na de tweede voelde ik echt dat er iets uit m'n vagina hing, of in ieder geval voor de uitgang hing. Ik voelde het met lopen en zitten... Erg oncomfortabel. Met oefeningen is dit toen na een maand of 6 toch redelijk weer in vorm gekomen. Gelukkig. Toen ik zwanger raakte van de derde vreesde ik het ergste, maar wonder boven wonder: alle klachten zijn weg gebleven (ook geen last gehad tijdens de bevalling ) en ook na de bevalling had/heb ik geen last van de verzakking. Wel kan ik hem inwendig nog steeds voelen, maar heb er in het dagelijks leven dus geen last van.
Bedankt voor je reactie! Wat goed om te horen dat je zo weinig last hebt nu. Dat geeft de burger moed! Zag jij ook een soort van bolletje bij de uitgang van je vagina zitten of voelde je hem alleen inwendig? Woppi
Heb eerlijk gezegd nooit gekeken, haha. Maar als ik voelde dan is het idd te omschrijven als een bolletje. Deze zit er op zich nog steeds, maar kleiner en dus enkel inwendig.
bij de eerste een verzakking opgelopen door de vacuumpomp en verkeerde ligging van de kleine. totaal ruptuur. ook bekkenfysio gehad waardoor de klachten minder werden. ze vertelde wel dat een volgende zwangerschap de boel waarschijnlijk zou verergeren. de gyn heeft dit ook bevestigt. en dat was ook zo. de 2e was er ook vrij vlot, in 10 minuten persen. wel weer bijna een totaalruptuur. de verzakking was daarna veel erger. toen ook een baarmoederverzakking en achterwandverzakking erbij. voelde het duideljk met zitten en lopen, urineverlies, druk van onderen enz. de fysio en de gyn hadden ook het advies gegeven om na de bevalling veel te rusten. voorkomen dat je een zwaar gevoel krijgt van onderen. teken dat het te zwaar is en je eigenlijk al te ver bent gegaan. ik mocht de eerste maanden niet of nauwelijks tillen. alles om de druk op mijn buik te vermindern en hierdoor de druk naar onderen. een jaar na de bevalling is alles wel iets beter geworden maar tijdens menstruatie voel ik het wel veel erger en ik heb dagelijks last van mijn rug. mij is ook afgeraden om niet nog een keer zwanger te raken omdat dit de boel nog verder kapot kan maken. in de toekomst misschien een operatie want na de overgang zal een verzakking alleen maar erger worden onder invloed van alle hormonen.
Hoi Damay, Dank voor het reageren. Bij jou heeft het dus minder goed uitgepakt. Wat een nare klachten. Dat geeft de burger dan weer minder moed . Had jij nou de eerste bevalling ook alleen een voorwandverzakking? Ik denk dat ik er na deze zwangerschap wel klaar mee ben, dus dat scheelt. Hoe deed ej dat met tillen enzo terwijl je net een baby hebt gekregen? Woppi
ik had een lichte voorwand verzakking en daarbij een heel lichte achterwandverzakking. qua tillen gaat het vooral om grotere kinderen, boodschappen en dingen in het huishouden. ik had bij de 2e natuurlijk nog een peuter rondlopen die soms opgetild moest/wilde worden. ik heb echt oefeningen gekregen om op een goede manier te leren tillen, opstaan uit een stoel, trap oplopen ( niet optrekken aan de leuning) enz. alles om zoveel mogelijk de druk in je buik te voorkomen. door een verhoogde druk in je buik kan je het namelijk verergeren.
Nou het enige wat ik nu kan doen is dat mijn verzakking door deze naderende bevalling niet al te veel verergerd. Alhoewel ik die kans niet heel groot acht. Hoe vind jij dat er ten opzichte van de klachten na je eerste bevalling mee te leven valt? Het zijn toch wel inrijdende klachten! Dankt voor je reactie! Woppi